عملکرد مسئولان در خصوص شهر جهانی یزد:
کد خبر: ۵۴۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 29 December 2017

حتما خوانده اید لغتنامه دهخدا را. در این کتاب نفیس درباره قمپز نوشته است: قمپوز توپی بود که دولت امپراطوری عثمانی در جنگهای با ایران مورد استفاده قرار میداد .

این توپ اثر تخریبی نداشت زیرا گلوله در آن به کار نمی رفت بلکه مقدار زیادی باروت در آن می ریختند و پارچه های کهنه و مستعمل را با سنبه در آن به فشار جای می دادند و می کوبیدند تا کاملا سفت و محکم شود .

سپس این توپها را در مناطق کوهستانی که موجب انعکاس و تقویت صدا می شد به طرف دشمن آتش می کردند. صدایی آنچنان مهیب و هولناک داشت که تمام کوهستان را به لرزه در می آورد و تا مدتی صحنه جنگ را تحت الشعاع قرار می داد ولی کاری صورت نمی داد زیرا گلوله نداشت .

در جنگهای اولیه بین ایران و عثمانی صدای عجیب و مهیب آن در روحیه سربازان ایرانیان اثر می گذاشت و از پیشروی آنان تا حدود موثری جلوگیری می کرد ولی بعدها که ایرانیان به ماهیت و توخالی بودن آن پی بردند هرگاه صدای گوشخراشش را می شنیدند به یکدیگر می گفتند :" نترسید قمپوز درمی کنند." یعنی تو خالی است وگلوله ندارد .
وضعیت بافت تاریخی یزد و شعارهای مسئولین هم شبیه این ماجراست. مسئولان قمپز در می کنند که برای بافت چه و چه باید کرد و مردم هم به سان سربازان ایرانی می گویند:" بترسید که قمپوز درمی کنند."
روز روشن و بر دل مسجد جامع که یکی از شلوغ ترین نقاط استان است با لودر و این همه ابزارآلات رفته اند برای تخریب. چه توجیهی دارید تا باور کنیم؟
شهر یزد به ثبت جهانی رسیده است ولی دریغ از یک برنامه مدون و استراتژی برای بهبود وضعیت بافت تاریخی که یک مسئولی ارائه کند.

شانزدهم آبان ماه زمانی که زمانی قمی استاندار جدید یزد برای اولین بار بافت تاریخی را بازدید کرد اظهار داشت: با همراهی و همکاری مقام ارشد استان و دیگر ارگان‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، در حفظ و نگهداری، معرفی و همچنین شناساندن میراث گرانبهای استان به جهانیان گامی مثبت و موثر برداشته شود.

 به نظر می رسد تلاش ایشان برای حفظ  ابن بافت فعلا زیر سوال است. قول های دیگر پیشکش!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار