آرامگاه «شیخ روزبهان» چهره شاخص تاریخی در شیراز مورد مرمت قرار می‌گیرد تا همچنان برای آیندگان به‌عنوان یک شاخص با اصالت حفظ شود.
کد خبر: ۵۴۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ 31 December 2017

تابناک فارس به نقل از فارس: «شیخ ابوحمد روزبهان بن ابی نصر» در سال 522 هجری قمری در فسا به دنیا آمد و از دانشمندان نامی و عارف بود که در رشد و تکامل اندیشه بشری سهم موثری داشت. شیخ روزبهان آن‌چنان در عرفان و تصوف، مقام شامخ داشت که سعدی در شعری برای حفاظت از شهر شیراز، خدا را به این شیخ قسم می‌دهد: (به ذکر و فکر عبادت به روح شیخ کبیر به حق روزبهان و به حق پنج نماز).

شیخ روزبهان در سال 606 هجری قمری در شیراز درگذشت و او را در خانقاه خود به خاک سپردند. آرامگاه این چهره شاخص تاریخی در شیراز مورد مرمت قرار می‌گیرد تا همچنان برای آیندگان به‌عنوان یک شاخص با اصالت حفظ شود.

اعطای 400 میلیون ریال اعتبار برای فاز اول مرمت

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی فارس با ابراز رضایت از اتمام مرمت بخش‌هایی از آرامگاه شیخ روزبهان  می‌گوید: علاوه بر استحکام‌بخشی و مرمت سنگ نماهای آرامگاه، پاکسازی، مرمت و تثبیت سنگ قبور، احیاء ناودان‌ها و ... مورد توجه قرار دارد.

مصیب امیری ادامه می‌دهد: 400 میلیون ریال اعتبار برای این فاز از مرمت این آرامگاه در نظر گرفته شده است و تعمیرات موضعی سنگ‌فرش و آجرکاری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی آرامگاه شیخ روزبهان بیان می‌کند: این آرامگاه که متعلق به عارف بنام قرن 7 هجری است در محله درب شیخ و واقع در بافت فرهنگی تاریخی شیرازقرار دارد.

یک آرامگاه خانوادگی

یک راهنمای گردشگری با اشاره به تعداد قبور واقع شده در آرامگاه شیخ روزبهان در شیراز می‌گوید: 6 قبر در این مکان وجود دارد که یکی از آن‌ها متعلق به شیخ روزبهان و 5مابقی متعلق به فرزندان و نوادگان اوست.

آذر جانعلی‌پور با تاکید بر ثبت ملی این بنای یادمانی در سال ۱۳۵۳ بیان می‌کند: آنگاه که سعدی شیخ روزبهان را واسطه قرار می‌داد تا خدا از شهر شیراز حفاظت کند شاید نمی‌دانست که حدود 8 صده بعد آرامگاه روزبهان نیاز به حفاظت داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: شیخ روزبهان در پارسی‌نویسی استاد بود و در آثارش به شخصیت‌ها و عناصر داستانی ایران باستان نیز اشاره شده که سروده‌هایش نیز به زبان فارسی و عربی در دیوان‌المعارف فی‌الشعر گردهم آمده است.

جانعلی‌پور با بیان موقعیت مکانی آرامگاه شیخ روزبهان در شیراز می‌گوید: این آرامگاه در محله درب شیخ و جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد و در سال 1345 شمسی خورشیدی به سفارش انجمن آثار ملی بر روی قبر شیخ و فرزندان او بنایی ساخته شد.

وی می‌افزاید: آرامگاه این شیخ به شکل 2 طاق و طاق‌نمایی کوچکتر بنا شده که در زیر آن 6 سنگ قبر در کنار هم قرار گرفته‌اند و سنگ قبر شیخ، نخستین قبر در قسمت جنوبی است که یک‌متر و 69 سانتیمتر طول و 56 سانتی‌متر عرض دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار