وضعيت نااميدكننده بارندگي‌هاي استان در سال جاري، ادامه اين روند را مويد تابستان سخت‌تر از سال‌هاي گذشته دانست. پس از خراسان جنوبی با 95.6 درصد و قم با 93.9 درصد کاهش بارندگی، استان یزد با 93.3 درصد، رتبه سوم کمترین میزان بارش را در سال آبی جاری تاکنون داشته‌اند.
کد خبر: ۵۴۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 04 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ «محمد مهدی جوادیان زاده» در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز با اشاره ثبت 1.5 میلی‌متر بارندگی در مهريز طي سال آبي جاري، اظهار كرد: اگر وضعیت کنونی بارندگی ادامه یابد بدون شک در تابستان سال 97، نسبت به سال‌های گذشته دچار مشکل بیشتر و کم‌آبی در شهرها و روستاها خواهیم شد .

وي اظهار کرد: راه حل اساسي و بدون شعار در وضعیت کنونی تنها مدیریت صحیح بر منابع موجود آبی استان در بخش‌های شرب ، صنعت و کشاورزی است و راه دیگری بجز آن وجود ندارد .

جوادیان‌زاده یادآور شد: باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درست و به موقع به مردم در شهرها و روستاها در تمام بخش‌ها، این مطلب مهم تبیین شود که همه با صرفه‌جویی، به درستی از منابع موجود استفاده کنیم.

وی با بیان این که مسئولان به دنبال پیگیری و رفع موضوع کم‌آبی در استان و انجام طرح‌های کلان هستند، تصریح کرد: همکاری مردم و مسئولان قطعاً نقش مهمی در مدیریت مصرف و استفاده از منابع موجود دارند .

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد به اهمیت اجرای طرح‌های علمی و فنی در خصوص جداسازی آب شرب از کشاورزی اشاره کرد و پیگیری موضوع و اجرای آن را توسط همگان خواستار شد .

جوادیان‌زاده اظهار کرد: اجرای طرح‌های مشارکتی و استفاده از تشکل‌های مردمی برای ساماندهی از منابع آبی موجود از راه‌های مهم دیگر برای مواجه با کم‌آبی در استان است.

«سيد محمد رستگاري» فرماندار مهریز نيز در اين نشست به وضعیت کم آبی شهرستان در سال جاری اشاره کرد و مدیریت صحیح استفاده از منابع موجود را با همکاری مردم و حمایت و همراهی مسوولان امور مورد تاکید قرار داد.

«لقمان عمادی» مدیر کل هواشناسی استان نیز اشاره کرد: در 100 سال گذشته، یک درجه به میانگین دمای هوا در جهان افزوده شده که این میزان در ایران در 50 سال اخیر، دو درجه بوده است، ضمن آن که طی نیم قرن اخیر هر 10 سال، حدود 11 میلیمتر هم از میزان بارندگی‌ها در کشور کم شده است.

وی با اشاره به این که از اول سال آبی جاری(اول مهر) تا 12 دیماه جاری، میانگین بلندمدت بارش ها باید 23.5 میلیمتر بوده است، گفت: این رقم با 22 میلیمتر کاهش به 1.6 میلیمتر رسید که 93 درصد کاهش نشان می‌دهد.

عمادي اضافه کرد: این در حالی است که میزان کاهش میانگین بارش‌ها در کشور نسبت به بلند مدت مشابه 58 درصد بود.

مدير كل هواشناسي استان یادآور شد: پس از خراسان جنوبی با 95.6 درصد و قم با 93.9 درصد کاهش بارندگی، استان یزد با 93.3 درصد، رتبه سوم کمترین میزان بارش را در سال آبی جاری تاکنون داشته‌اند.

ياداور مي‌شود؛ هم‌اکنون 11 هزار و 386 مشترک روستایی در 65 روستا و همچنین 18 هزار و 700 مشترک شهری در شهرستان مهریز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار