در پاییز امسال میزان بارندگی ها در یزد نسبت به میانگین بلندمدت 93 درصد کاهش یافته و در میان استانهای کشور با 92.5 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه بلندمدت ، سومین استان در کاهش بارندگی ها بوده است.
کد خبر: ۵۴۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ 07 January 2018

چشم یزدی ها از بس به آسمان دوخته شد ، خشک و دست های ملتمس هم از بس رو به آسمان بی باران با ابرهای بی بخارش دراز شده ، ترک ترک شده است . امروز کفت دستان مردم از کف رودهای تفتیده و خشکیده بیشتر ترک دارد و سوز دل و عطش آنها بیش از همیشه به درگاه الهی برای بارش قطره ای باران بلند است.
در پاییز امسال میزان بارندگی ها در یزد نسبت به میانگین بلندمدت 93 درصد کاهش یافته و در میان استانهای کشور با 92.5 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه بلندمدت ، سومین استان در کاهش بارندگی ها بوده است.
و این یعنی در حال حرکت به روزگاری هستیم که اگر بخواهیم باران را برای فرزندانمان تعریف کنیم باید آنها را به شمال ایران و نواحی پرباران کشور برای سفر برد.
شهر بی باران هم شده یک برند جدید برای یزد که میراث جهانی شده ؛ شهری که امسال هنوز رنگ باران را ندید و تنها در یکی از شب ها چند قطره ای برای زمین بارید تا کسی صدایش را نشنود و رخسار نایابش را نبیند.
براساس گزارش ایرنا، استان یزد در 2 دهه اخیر در زمره کم آب ترین و کم بارش ترین استان های کشور بود و ساکنان بسیاری از آبادی ها و روستاهای آن از کم آبی به ستوه آمدند.

دوره های خشکسالی در استان یزد
با توجه به خشکسالی‌ هایی که اتفاق افتاد، متأسفانه متوسط بارندگی‌ها از 60 میلی‌متر بعضی مواقع به 45 میلی ‌متر رسید و این یعنی بازهم تداوم تشنگی و عطش در مرکز ایران.
آخرین دوره خشکسالی در یزد از سال 78 شروع و تاکنون ادامه دارد طوریکه نزدیک به دو دهه میهمان یزدی هاست و نخستین دوره خشکسالی شدید نیز در یزد در حدود 60 سال قبل بین سال های 37 تا 54 اتفاق افتاد که حدود 15 سال طول کشید و بعد از آن یک دوره چهار ساله خشکسالی بین سال های 65 تا 69 و یک دوره سه ساله خشکسالی بین سال های 74 تا 77 نیز به وقوع پیوست.
و امسال که نوزدهمین سال خشکسالی در یزد است، دست به دعا برداشته ایم و باران را طلب می کنیم و از خدواند متعال می خواهیم تا کویر همچنان کویر بماند و زندگی بر مدار آب در آن تداوم یابد.

یزد استانی با پنج فصل؟
این شرایط آب و هوایی هر چند که بیانگر در پیش بودن زمستانی معتدل و کم بارش خواهد بود اما زنگ خطری برای کشاورزان و دامداران است چون پیش بینی شده در روزهای آینده کاهش ناگهانی دما و سرد شدن هوا تا 12 درجه را در پیش داشته باشیم که این امر موجب زیان برخی محصولات کشاورزی و زراعی خواهد شد.
از سوی دیگر با توجه به گرم شدن زیاد از حد منازل ، اغلب دانش آموزان به گمان ماندگاری گرما بدون لباس های گرم از منازل خارج می شوند و همین امر سرماخوردگی و شیوع آنفولانزا را به دنبال دارد ضمن آنکه نبود بارش و نزولات آسمانی و خشک شدن هوا و تدوام سرماخوردگی و ماندگاری آن را به دنبال خواهد داشت. در واقع هم اکنون هوای یزد نه زمستانی بلکه چیزی بین بهار و تابستان است و در برخی نقاط استان موجب شکوفه زدن درختان شده که امیدواریم در روزها و هفته های آینده شاهد اعلام اخبار نابودی دسترنج کشاورزان نباشیم.

بحران جهانی خشکسالی
چندی پیش سازمان فضایی آمریکا «ناسا» گزارشی پیرامون گرمایش جهانی و خشکسالی در 30 سال آینده جهان منتشر کرد که برای ما حکم تابلو خطر داشت‌. در این گزارش آمده بود بررسی‌های محققان نشان می‌دهد 45 کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند و ایران در رتبه چهارم فهرست هشدار قرار دارد. گزارشی نگران‌کننده که در بخشی از آن به رودخانه‌های دجله و فرات اشاره شده بود و اینکه این رودخانه‌ها چگونه بر اثر گرمایش زمین از یک سو و مسابقه سدسازی در منطقه از سوی دیگر بعد از رودخانه‌های هند، بیش از هر جای دیگر در حال از دست دادن آب هستند که خطر خشکیدن دجله و فرات برای ما به معنای از دست رفتن بارش‌های پاییزه و تشدید پدیده گرد و غبار است.
در این گزارش به کشورهایی مثل ایران، عراق، ترکیه و سوریه هشدار جدی داده شده‌ است که به‌ خاطر استفاده نامطلوب از منابع آبی در معرض جدی خطر خشکسالی و بحران آب قرار خواهند داشت. در بخشی دیگر از این گزارش آمده که بعید نیست بین 30 تا 40 سال آینده، بخش‌های وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل شود.
البته باید به این نکته هم اشاره کرد که کشورمان با میانگین بارش 250 میلی‌لیتر در سال در مقابل 900 میلی‌لیتر متوسط بارندگی جهانی به طور طبیعی در کمربند خشکی کره زمین قرار گرفته و از هزاران سال پیش نیز با بحران‌های کم آبی روبه‌رو بوده‌ است. با این همه با مدیریت صحیح آب به شکل سنتی همواره از پس این مشکل برآمده و خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده است. حفر چاه و قنات‌های فراوان در مناطق مختلف کشور هم گواه بر این ادعاست که کشورمان در طول هزاران سال با بحران کم آبی مواجه بوده و هم نشان‌دهنده مدیریت بی‌نقص آن است و اینکه چگونه این بحران‌های شدید را براحتی و در سخت‌ترین شرایط پشت‌سر گذاشته است. اکنون نیز زنگ خطر سال‌هاست که به‌ صدا درآمده اما برنامه‌ای دقیق برای رو به رو شدن با نقطه اوج آن وجود نداشته است. نشان به آن نشان که در شرایط وضعیت بد منابع آبی زیرزمینی، هم کشاورزی تشویق شده و هم تعداد چاه‌های عمیق مجوزدار و بی‌مجوز به شکل شگفت‌انگیزی زیاد شده است تا آنجا که اکنون یکی از مشکلات دولت پلمب کردن هزاران هزار چاه‌ غیرمجاز و زنده کردن تالاب‌های کشور است. با این وضعیت باید دست به‌دعا برداشت چون از مسئولان و مدیران برنامه ریز کشور توقعی نباید داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار