وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اینکه به مدیران بانک ها شرط کرده ام که وظیفه اصلی آنها فروش دارایی‌های مازاد است، گفت:پرداخت سود سهام عدالت اجرایی شده و ارزش هر سهم سهام عدالت یک میلیون تومانی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
کد خبر: ۵۵۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 10 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۹ دی ماه به بررسی مسائل و چشم‌انداز اقتصادی کشور پرداخت.

کرباسیان در ابتدا درباره چگونگی پرداخت سود سهام عدالت گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور این کار اجرایی شده است لذا ارزش هر سهم سهام عدالت یک میلیون تومانی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

 وی با بیان اینکه ۴۹ شرکت سودآور سهام شان به عنوان سهام عدالت در اختیار مردم قرار گرفته است ادامه داد: امیدواریم بتوانیم مالکیت عمومی را نهایی کنیم لذا امروز با کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره جلسه داشتیم، با لایحه‌ای که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده امیدواریم مالکیت سهام عدالت عمومی شود.

 وزیر اقتصادی و امور دارایی با اشاره به اینکه پس از لایحه مالیات‌ها، لایحه مالکیت عمومی سهام عدالت نیز به صحن علنی خواهد رفت افزود: در ۱۰ سال اول قرار بود ارزش اسمی پر شود، با واگذاری مالکیت و مدیریت به مردم امیدواریم سود بیشتری نصیب آن‌ها شود.

کرباسیان اظهار کرد: از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سودی که بابت سهام عدالت تخصیص داده شده، حدود هزار و دویست میلیارد به حساب خاص سازمان خصوصی‌سازی واریز شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است که تا پایان سال و یا تا اوایل سال آینده سود سهام عدالت تقسیم شود عنوان کرد: ۱۴ میلیون نفر از ۴۷ میلیون هنوز شماره شبای خود را اعلام نکرده اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون وام 15 میلیون تومانی ازدواج گفت: در مدت کوتاه عمر دولت دوازدهم ۵۵۰ هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده است و از اوایل سال آینده وام ۱۵ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد لذا باید مقدمات این کار را فراهم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وی تاکید کرد: خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدم لذا ایشان راهنمایی‌ها و تذکراتی را داشتند به طوری که نصب العین بنده و همکارانم است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی پیرامون منجمد شدن نقدینگی افزود: از اواسط  سال قبل تاکنون ۲۴ هزار میلیارد به سرمایه بانک‌های دولتی اضافه شده است، در سال جاری بانک مرکزی ۸ هزار میلیارد از طلب خود را به عنوان افزایش سرمایه در بانک ها منظور کرده است.

کرباسیان اظهار کرد: طبق تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید مازاد فروش دارایی‌ها عیناً باید به سرمایه بانک اضافه شود لذا باید ظرف ۸ ماه بیست هزار میلیارد تومان دارایی های مازاد فروخته شود.

وی با اشاره به اینکه طبق دستور رئیس جمهور باید شعبه اضافی بانک ها هم نیز فروخته شود گفت: لزومی ندارد در یک خیابان به فاصله کوتاه سه‌شعبه بانک وجود داشته باشد.

 وزیرامور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه به مدیران بانک ها شرط کرده ام که وظیفه اصلی آنها فروش دارایی‌های مازاد است ادامه داد:  دارایی‌های منجمد عملاً قدرت مانور بانک را در بازار تولید و اشتغال محدود می کند.

وی  در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر ات مدیرعامل بانک ها گفت: همه باید تا زمانی که هستیم مشغول خدمت رسانی به مردم باشیم،  تغییر در بدنه اداری همیشه باید وجود داشته باشد.

کرباسیان در ادامه با اشاره به اینکه هیئت دولت قبول کرده است تا بیمه های دولتی از جمله آسیا، دانا  و البرز را بفروشیم گفت:  از بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ هُلدینگ کار شروع شده است و اموال آنهایی که قابل تقسیم است را شروع کرده‌ایم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نوسانات بازار ارز ادامه داد: بانک مرکزی مدیریت این کار را در دست دارد به طوری که جلسات خوبی برگزار شده است، تنظیم تجارت خارجی باید شکل بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه شریک اول تجاری ما چین است اظهار داشت: چین بزرگترین خریدار کالاهای ما هم نیز محسوب می شود، بانک ملی توانست با یکی از بانک های ترکیه قرارداد لیر و ریال را ببندد، کمیسیون مشترک آذربایجان و روسیه در این باره در حال اجراست تا بتوانیم پیمان‌های پولی را دنبال کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه من امانتدار صاحبان بورس هستم، گفت: باید اعتماد به بازار بورس برگردد. نباید اعتماد به سازمان بورس از بین برود. اموال و دارایی دولت باید در بورس عرضه شود چراکه تقاضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر فردی در هر جایی از کشور که حضور دارد باید نسبت به سودی که دارد، مالیات بپردازد، گفت:بخشی از مالیات منطقه زلزله زده بخشیده و بخشی هم به تعویق انداخته شد.

کرباسیان با بیان اینکه ما از باب حقوق شهروندی نگران مردم هستیم، خاطرنشان کرد: مالیات باید نقش موثری در اقتصاد جامعه و زندگی مردم داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه سهم نفت در بودجه سال ۹۲ حدود ۴۳ درصد  و در سال ۹۶ حدود ۲۳ درصد بود، گفت: برخی از ردیف های مالیاتی باید حذف شوند. ما باید با مکانیزه کردن سیستم هایمان از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

کرباسیان افزود: قاچاق در مناطق آزاد کم شده و این مناطق به سمت حمایت از تولید داخل می روند. سهمیه ورودی پوشاک برای مناطق آزاد تعیین شده است. اکنون در ورودی مناطق آزاد گمرک مستقر است تا هر کالایی وارد نشود.

کرباسیان در ادامه سخنانش در پاسخ به این موضوع که وعده‌هایی درباره بسته نماندن نمادهای بازار سرمایه داده بود، از عملکرد خود دفاع کرد و گفت: تعداد نمادهای بسته تقریبا نصف شده است همچنان که در بورس از ۳۷ نماد بسته به ۲۰ نماد در فرابورس از ۱۲ نماد به ۸ نماد و در بانک‌ها از ۸ نماد به ۴ نماد کاهش پیدا کرده است.

وی توضیح داد: نمادهایی که امکان داشته باز شده است و برخی که متوقف هستند به دنبال دلایل حقوقی چنین وضعیتی دارند. البته باید بگویم که فقط یک بانک دولتی داریم که نماد آن بسته است.

او درباره وضعیت سهام کنتورسازی نیز اعلام کرد که از فردا (۲۰ دی‌ماه) سهامداران کنتورسازی که تا ۲۰۰۰ سهم دارند می‌توانند سهام خود را بفروشند مابقی را هم مقام قضایی ایستاده تا دارایی‌ها فروخته و تامین شود و سپس کسانی که تمایل دارند پول خود را بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار