اگرچه مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» از جمله مبارزان پشتاز انقلاب اسلامی بود که رهبری او را یار دیرین انقلاب خوانده و امام (ره) درباره او گفت که «نهضت زنده است تا هاشمی زنده است» اما او در این را ملایمات و ناملایمات زیادی دید که از جمله آن می توان به زندانی شدن 2 تن از فرزندانش و دادگاهی شدن یکی دیگر از فرزندان او اشاره کرد.

اگرچه قوه قضائیه رای به زندانی شدن 2 فرزند هاشمی داد و یک فرزند دیگر او را محکون به زندان کرد و در نهایت تبرئه، اما او هیچگاه به دستگاه قضایی و مسئولان آن تعرضی نکرد و بر رای صادر شده علیه فرزندانش گردن نهاد. اوج فهم او از لزوم ندادن بهانه به دست معاندان جمهوری اسلامی جایی است که در واکنش به بازداشت فائزه و مهدی هاشمی، اظهار کرد که «فرزندان وی با فرزندان مردم فرقی ندارند.»

در زمان مراجعت «مهدی هاشمی» به زندان خانواده هاشمی رفسنجانی، فیلمی را منتشر کرده‌اند که در آن «اکبر هاشمی رفسنجانی»، با خواندن دعایی برای پسر خود، مهدی، وی را بدرقه زندان اوین می‌کند. خبرگزاری فارس در همان زمان به نقل از محسن هاشمی که در پاسخ به سئوالی درباره نظر پدرش در مورد بازداشت مهدی و فائزه اظهار نظر کرده بود، نوشت: «ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست.»

فرزند ارشد آیت الله مرحوم نظر پدر را در مورد زندان رفتن «مهدی هاشمی» و اجرای حکم «فائزه هاشمی» برای تحمل 6 ماه حبس، اینگونه عنوان کرده بود که «نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود»

محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: «ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.»

اظهار نظر غیر رسمی هم به نقل از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در همان برهه منتشر شده که ایمگونه بود: «مطلب این است که یک گروه با اهداف تخریبی هرچه دلشان می‌خواهد، می‌گویند. مهدی مجموعه کارهای آن‌ها را جمع کرده که در سایت‌ها، تریبون‌ها و روزنامه‌ها گفته و نوشته‌اند. این فشارها روی قاضی خیلی اثر می‌گذارد. نمایندگان مجلس آن‌گونه حرف می‌زنند. یک نماینده مجلس موضوعی را که سه بار در مجلس رد شده، تکرار می‌کند و دروغ هم می‌گوید. با این وضع قاضی باید خیلی شجاع باشد که در این فضا رای بدهد.»

او درباره حکم صادره علیه فرزندانش گفته بود که « من نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رئیس قوه‌قضاییه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به این‌ها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شان جمهوری اسلامی نیست که انسانی را که جرم ندارد، به دلیل مسائل سیاسی، متهم یا محکومش کنند. من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم.»

همه اینها در حالی است که «فائزه هاشمی» در همان زمان از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس خود به بند امنیتی زندان اوین منتقل شد. همچنین «مهدی هاشمی» بیش از 28 جلسه در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شد و سرانجام این فرد به ترتیب زیر و براساس مواد قانونی اعلام شده محکوم شد.

براساس ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، نامبرده متهم به اخذ رشوه و اختلاس 600 میلیونی تومانی بود که براساس این ماده قانونی، وی به 10 سال حبس، رد مال 600 میلیون تومانی و 1.2 میلیارد تومان جزای نقدی و همچنین انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

براساس ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، این فرد متهم به ارتشاء به مبلغ 5 میلیون و 200 هزار دلار بود که براساس همین ماده قانونی به 10 سال حبس، رد مال به مبلغ 5.2 میلیون دلار و جزای نقدی معادل همان مقدار (5.2 میلیون دلار) و انفصال دائم از خدمات دولتی به همراه 50 ضربه شلاق محکوم شد.

براساس ماده 610 قانون مجازات اسلامی، نامبرده به 5 سال حبس محکوم شد.

با رعایت ماده 134 قانون مجازات اسلامی در مقام اجرا،‌ اشد این احکام که همان 10 سال است اجرا خواهد شد.

فائزه، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت ایران به ۶ ماه زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت و عضویت در احزاب، فضای مجازی و فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی محکوم شده بود. قاضی صلواتی ریاست دادگاه وی را بر عهده داشت.

بر اساس اعلام «غلامعلی ریاحی» وکیل «فائزه هاشمی» او توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبش قطعی محکوم شده است. بر اساس این حکم وی به مدت ۵ سال حق عضوی در «احزاب‌، گروه‌ها، انجمن‌ها و فضای مجازی و فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی» را نخواهد داشت.

«فاطمه هاشمی» دیگر فرزند آیت الله هاشمی به اتهام انتساب مطالب خلاف واقع به روسای قوای قضاییه و مقننه به شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و حدود یک ماه بعد برای او قرار مجرمیت صادر و پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب ارسال و در نهایت دادگاه فاطمه هاشمی در شعبه اول دادگاه انقلاب برگزار شد. «سیدوحید ابوالمعالی» در خصوص حکم صادره علیه موکل خود اعلام کرده بود: دادگاه، فاطمه هاشمی را به 6ماه حبس تعزیری محکوم کرده البته وی در ادامه نیز خاطرنشان کرد: اجرای این مجازات به مدت دو سال معلق شده است. البته او چندی بعد در این پرونده از دادگاه حکم برائت گرفت.

بر خلاف رویه و رویکرد مرحوم آیت الله «هاشمی رفسنجانی» و درست در نقطه مقابل آن می توان «محمود احمدی نژاد» را یاد کرد. رئیس دولت های نهم و دهم که در دوران صدراتش هم نشان داده بود که به نزدیکان خود حساسیت زیادی دارد و حتی وقتی سخن از برخورد احتمالی با برخی اطرافیان او شد. احمدی نژاد کابینه و اطرافیان خود را خط قرمز خودش عنوان کرد و اجازه رسیدگی به تخلفات احتمالی را نداد.

رئیس دولت های نهم و دهم پس از جدی شدن مساله برخورد با برخی اطرافیانش از سوی دستگاه قضایی رویکرد تندی در پیش گرفت و موضوعات و مسائل اثبات نشده ای را به رئیس دستگاه قضا و برخی مسئولان قضایی و حتی رئیس قوه مقننه نسبت داد؛ مساله ای که با اقبال جدی رسانه های معاند جمهوری اسلامی مواجه شد.

او در نامه های متعدد و ویدئوهای مختلف پس از بازداشت «حمید بقایی» به ضمن اعتراض به بازداشت او بی هیچ قید و شرطی خواستار آزادی فوری وی شده و مسائل مطرح شده و اتهامات او را واهی خوانده بود. «محمود احمدی نژاد» در اظهارنظرهای مختلف با انتقاد تند از «آیت الله صادق لاریجانی» و برخی مقامات ارشد دستگاه قضایی در اظهار نظری عجیب خواستار کناره گیری رئیس قوه قضائیه شده بود.

همچنین پس از اظهارنظر رئیس قوه قضائیه پیرامون رئیس دولت های نهم و دهم و اطرافاین او در جمع دانشجویان، احمدی نژاد در ویدئویی ضمن انتقاد از آیت الله آملی لاریجانی گفته بود که او که ما را به فساد متهم می کند، دو روز فرصت دارد مدارک را ارایه بدهد، وگرنه علیه او افشاگری می کنم. اگرچه افشاگری او بیشتر شبیه اظهار نظرهای پیشینش و بیان سخنان بدون سند و مدرک علیه افراد بود.

انتشار ویدئوهایی در مورد عملکرد قوه قضائیه و وارد کردن اتهامات بدون سند و مدرک و طعنه زدن به برخی افراد و عملکردها، اقدم عجیب در تعیین ضرب العجل 48 ساعته پس از سخنرانی رئیس قوه قضائیه و زیر سئوال بردن دستگاه قضایی و احکام صادره از سوی این دستگاه و طرح موضوعات بی پایه و اساس علیه رئیس دستگاه قضایی و ... از جمله رویکردهایی است که احمدی نژاد پس از جدی شدن احتمال برخورد با اطرافیانش آن را اتخاذ کرد.

اینها همه نشان می دهد که او و نزدیکانش سخنانی که در مورد عدالت و رعایت آن می زنند بیشتر درباره خودشان است، بدون توجه به مصالح ملی و مصالح مردم. در اقدامات آیت الله هاشمی رفسنجانی پیرامون محکومیت فرزندان و نزدیکانش اگرچه حالت اعتراض دیده می شود، اما هیچگاه فرصتی برای بیگانه دست نمی دهد تا از این اختلاف و شکاف بتواند استفاده کند، اما رویکرد احمدی نژاد هیچ شباهتی به کسی که مصالح مردم و ملت برایش اهمیت دارد، ندارد.