در حالي ايده‌ي ايجاد كتابخانه در اتوبوس‌هاي شهري يزد براي ترويج فرهنگ كتابخواني مطرح مي‌شود كه متوليان اصلي ترويج فرهنگ مطالعه، همكاري در اين زمينه را خارج از محدوده وظايف خود مي‌دانند.
کد خبر: ۵۵۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 11 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ پایین آمدن سرانه کتاب و كتابخوانی یکی از معضلات فرهنگي در كشورمان است و واكاوي‌ها در مورد عمده دلايل اين وضعيت شايد به خاطر اين باشد كه مردم آنچنان در کار و مشغله‌های زندگی خود فرو رفته‌اند که ديگر کمتر به کتاب و کتابخوانی توجه دارند.

با اين حال متوليان فرهنگي به ويژه در حوزه كتاب سعي دارند كه از هر فرصتي براي فرهنگ‌سازي مطالعه و كتابخواني براي اغناي فرهنگي مردم بهره‌ گيرند.

يكي از اين مكان‌ها كه معمولاً زمان زيادي از شهروندان را بدون استفاده مصروف خود مي‌كند، در زمان استفاده از ناوگان حمل و نقل شهري به ويژه اتوبوس شهري است لذا يكي از مديران استان پيشنهاد ايجاد كتابخانه‌هايي كوچك را در داخل اتوبوس‌هاي شهري مطرح كرده است كه در مورد امكان عملياتي شدن آن به سراغ مسئولان مربوطه رفتيم.

«محمدرضا شفیعی» مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر یزد كه خود پيشنهاد‌دهنده اين موضوع است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، با اشاره به اهمیت ترویج کتاب در جامعه، اظهار مي‌كند: مردم باید به خواندن کتاب دعوت شوند و هیچ چیزی مانند در دسترس بودن منابع ارزشمند کتاب نمی‌تواند آنها را به سمت کتاب و کتاب‌خوانی سوق دهد.

وی با بيان اين كه خوشبختانه فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در بین مردم يزد بسیار بهتر از سال‌های گذشته شده است، مي‌گويد: می‌توان از اتوبوس ها به عنوان یک مكان فرهنگی بهره گرفت.

شفيعي عنوان مي‌كند: ایجاد چندین قفسه در اتوبوس‌های عمومی علاوه بر این که می‌تواند به جذب شهروندان به سمت کتاب‌خوانی منجر شود، می‌تواند زمینه‌ساز تشویق ساير افراد به خرید کتاب و حمایت از نویسندگان و ناشران به ویژه نویسندگان و مشاهیر یزدی شود.

وی در مورد نحوه استفاده از كتب چنين کتابخانه‌هايي نيز مي‌گويد: هر کسی که مسافر اتوبوس باشد می‌تواند در مدت زمانی که در اتوبوس است، به راحتی از قفسه‌هاي مذكور، کتابی برداشته و در مسیر مطالعه کنند و در حین ترک اتوبوس آن را در محل خود قرار دهد .

این مسئول همکاری بخش‌های مربوطه براي تحقق چنين طرحي لازم مي‌داند و خاطرنشان مي‌كند: برای انجام این حرکت فرهنگی تعامل بخش‌های مرتبط با حوزه كتاب بسیار ضروری و لازم است.

به همين دليل نيز به سراغ «رقیه دوست‌فاطمی‌ها» مدیر کل کتابخانه‌های استان رفتيم تا نظرش در مورد اين طرح و امكان همكاري براي تحقق آن را جويا شويم.

دوست فاطمي‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در اين رابطه مي‌گويد: البته مسئله کتاب و کتابخوانی یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخت و آن را جدی تلقی کرد ولي متاسفانه ايجاد چنين کتابخانه‌هايي، نوعي كتابخانه سیار محسوب می‌شود كه خارج از حوزه فعاليت‌هاي اين نهاد و یکی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار مي‌آيد.

لذا از «عباسعلی دانافر» مدير كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان در اين باره سئوال كرديم كه وي به خبرنگار ايسناي يزد مي‌گويد: کتابخانه سیار در واقع به اتوبوس یا مینی‌بوسی تلقي مي‌شود كه تمام ملزومات فرهنگی را به طور ثابت داشته باشد و بتواند کتاب را به علاقمندان امانت دهد و عمدتاً نيز چنين کتابخانه‌هايي برای مناطق روستایی و محروم ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، وي در ادامه نيز از فعاليت تخصصي کانون در حوزه كتاب و كتاب‌خواني خبر مي‌دهد و در اين مورد اظهار مي‌كند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت‌هاي خود را تنها براي گروه‌هاي سنی 6 تا 18 سال و متناسب با اين رده‌هاي سني ارائه مي‌دهد لذا ایجاد کتابخانه مطرح شده با توجه به این که به صورت عمومی فعاليت دارد و تمام رده‌هاي سنی را شامل مي‌شود، در حوزه کاری کانون پرورش فکری محسوب نمی‌شود .

دانافر ايجاد چنين طرحي را بيشتر مرتبط با حوزه فرهنگی شهرداری ذكر مي‌كند و مي‌گويد: این حرکت فرهنگی قطعا می‌تواند در ترويج فرهنگ كتابخواني در جامعه موثر وافع شود لذا با وجود اين كه مرتبط با بخش فرهنگی شهرداری است ولي کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان، بسیار مشتاق براي تعامل و همکاری در این حوزه است و در صورت ارائه پيشنهاد از سوی اتوبوسرانی، آماده همکاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار