مستثناشدگان از عوارض خروج از کشور

بنابر این تصمیم، از یکسو «زائران اربعین» از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ معاف شدند و از سوی دیگر، هزینه این عوارض برای «زائران عتبات عالیات» در سال ۹۷، معادل سال ۹۶ اخذ می‌شود. بنابراین عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات از طریق مرز هوایی، ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان و از طریق مرز زمینی، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که دولت در لایحه بودجه ۹۷، عوارض خروج از کشور برای زائرین حج تمتع، عمره و عتبات عالیات را ۱۱۰ هزار تومان پیشنهاد کرده بود.  در واقع دولت از طریق افزایش نرخ عوارض خروج از کشور به‌دنبال کنترل خروج ارز از کشور و توسعه گردشگری داخلی بوده است.

با این حال دولتی‌ها در بیان مخالفت خود با برخی پیشنهادهای ارائه شده درباره عوارض خروج از کشور، معاف شدن گروه‌های مختلف از پرداخت این عوارض را غیرمنطقی عنوان کردند؛ این مخالفت‌ها سبب شد از میان گروه‌های مختلفی که به پیشنهاد برخی کمیسیون‌ها در فهرست معافیت کامل از پرداخت عوارض خروج قرار گرفته بودند، تنها زائران اربعین از پرداخت آن معاف شوند. مجلسی‌ها از این منظر زائران اربعین را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف کردند که در این ایام، اقشار مختلف مردم اعم از همه دهک‌های جامعه مشتاقانه به عراق سفر می‌کنند.

با این همه تایید یا تغییر رقم ۲۲۰ هزار تومان به‌عنوان عوارض خروج از کشور به سایر کشورها برای هر فرد، به یک مساله وابسته است؛ آنکه با پیشنهادهای احتمالی نمایندگان که همزمان با بررسی بودجه در صحن علنی مطرح می‌شود، در صورت رای موافق مجلس، این رقم می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. همچنین ارائه پیشنهاد پلکانی شدن این عوارض نیز از جمله احتمالاتی است که می‌تواند در صحن علنی و از سوی نمایندگان ارائه شود.