بیش از 10 روز از حوادث و اعتراضات در کشور می‌گذرد، اما هنوز اخبار آن در صدر خبر‌های روز کشور قرار دارد. در روزهای اخیر خبر‌های ضد و نقیضی درباره تعداد بازداشتی‌های حوادث اخیر به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۵۵۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 11 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ محمود صادقی، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس می‌گوید تعداد بازداشتی‌های این حوادث در کشور 3 هزار و 700 نفر است. صادقی اعلام کرد که از تعداد دانشجویان بازداشتی آمار دقیقی در دست نیست.
از سویی دیگر موضوع نوع برخورد با بازداشت‌شدگان این حوادث نیز خود محل مناقشه است. برای بررسی روند شفافیت در اطلاع‌رسانی خبر‌های اعتراضات اخیر و نحوه برخورد با معترضان به سراغ احمد توکلی رفتیم. احمد توکلی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است تعداد بازداشت‌شدگان در کشور نزدیک به 2 هزار نفر است.

او معتقد است با بازداشت‌شدگان این حوادث بخصوص افراد کم سن و سالی که اطلاعات سیاسی کافی از وضعیت کشور ندارند، باید با رافت برخورد کرد. او معتقد است روند اطلاع‌رسانی در مورد حوادث اخیر خوب نبوده است. مشروح گفت‌وگوی توکلی با «ایران» در ادامه می‌آید.
 ٭٭٭
یک هفته از حوادث اخیر در کشور می‌گذرد اما هنوز آمار و ارقام درست از تعداد بازداشتی‌ها، کشته‌شده‌ها و مواردی از این دست ارائه نمی‌شود. دلیل این تعلل و عدم شفافیت چیست؟
این موضوع عدم شفافیت تنها خواست قوه قضائیه نیست که وقتی ضابطینش افرادی را بازداشت می‌کنند آمار درستی از آن بازداشت‌ها نمی‌دهند. قوه مقننه و قوه مجریه هم در مواردی از این دست همین گونه عمل می‌کنند. اینکه در این مدت بخواهند با بهانه‌های امنیتی از روند اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف جلوگیری کنند را درست نمی‌دانم و هر توجیهی در این زمینه را بهانه می‌دانم.

دولت هم از این قاعده مستثنی نیست و ده‌ها مورد عدم شفافیت در دولت رخ داده است. همه باید کمک کنیم که بتوانیم به روندی درست در زمینه شفافیت دست پیدا کنیم. در کل معتقدم روند اطلاع‌رسانی درباره حوادث اخیر شفاف نبود اما در این عدم شفافیت همه دستگاه‌ها سهیم هستند.

موضوع دیگر در رابطه با حوادث اخیر به تعداد بازداشت شده‌ها برمی‌گردد. برخی از تحلیلگران حجم بازداشت‌ها را زیاد می‌دانند و آمار و ارقام نیز با هم متفاوت است.  شما یا موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت اطلاعی دقیق از تعداد بازداشت‌شده‌ها در کشور دارد؟
آمار دقیقی از این موضوع ندارم اما بر اساس اخباری که دارم، تعداد بازداشتی‌ها نزدیک به دو هزار نفر است که البته با توجه به نوع اتفاق و حجم رویداد، به نظرم این تعداد بازداشت طبیعی است. برخی اخبار آمار بازداشتی‌ها را 4 هزار نفر گزارش دادند.

این آمار با آماری که شما ارائه دادی، اختلاف زیادی دارد.

آماری که من از یک منبع موثق دارم، 2 هزار نفر است. به نظرم دو هزار نفر دقیق‌تر باشد.

آقای توکلی! تشکیل پرونده برای دو هزار نفر که بنابر اطلاعات منتشر شده اکثریت این افراد جوانان هستند، باعث می‌شود تعداد زیادی از آنها دارای سابقه ‌شوند.
من اطلاع دارم که به دادستان‌ها دستور داده شده برای بازداشت‌شده‌های اخیر قرار صادر نشود و بازداشتی‌ها را به زندان نبرند. یعنی کسانی که نقش مهمی در تخریب‌ها نداشتند را با یک تعهد آزاد کنند. این بار به نظرم دستگاه‌ها خوب عمل کردند.

من در کل در اتفاقاتی از این دست معتقدم افرادی که سابقه ندارند، باید با صحبت و مشاوره و توجیه آزادشان کنند.

تعداد زیادی از این بازداشتی‌ها دانشجویان هستند. به نظر شما برخورد با این قشر باید چگونه باشد؟
می‌گویند گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آنکه هست گیرند.  معمولاً در این اتفاقات تعداد افرادی که بدون تقصیر بازداشت می‌شوند زیاد است. ما هم خودمان دانشجو بودیم از این کار‌ها می‌کردیم. خاصیت فعالیت دانشجویی همین است. نگه داشتن دانشجویان  و بازداشتی‌ها در زندان دوای درد نیست.

بسیاری از این افراد اطلاع کافی از اعمالی که انجام می‌دهند ندارند و با صحبت کردن با آنها می‌توان آنها را قانع کرد.

 

 

//الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار