مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: ایران تنها کشوری است که مدل حکومت اسلامی را در جهان پیاده کرده و البته چنین دستاورد بزرگی با تهدیدهایی مواجه خواهد بود و یکی از این تهدیدها بر سرکار آمدن مدیران غیر کارآمد است.
کد خبر: ۵۵۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱ 16 January 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه ظهر امروز در نشستی که با "موضوع رسالت‌های امروز حوزویان در عصر کنونی" با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز دو در قم برگزار شد اظهار داشت: در همه دوره‌های تاریخ شاهد ایجاد چالش‌ها و بحران‌هایی بوده‌ایم و در این دوران نیز باید باتدبیر از بحران‌های ایجادشده عبور کنیم.


وی با یادآوری دوران خواجه‌نصیرالدین طوسی و علامه حلی افزود: علما همیشه  توانسته‌اند بحران‌های بزرگی  را در دوره‌های  تاریخ حل کنند و نمونه آن را می‌توان خواجه‌نصیرالدین طوسی و علامه حلی ذکر کرد که از بحرانی مانند حمله مغول‌ها حکومت اسلامی ایجاد کردند.


 مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه علما را زمینه‌ساز تمدن اسلامی دانست و  تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که مدل حکومت اسلامی را در جهان پیاده کرده  و البته چنین دستاورد بزرگی با تهدیدهایی مواجه خواهد بود و یکی از این تهدیدها  بر سرکار آمدن مدیران غیر کارآمد است.


وی به آسیب‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اشاره و بیان کرد: متأسفانه مسئولان نسبت به افزایش آسیب‌ها در جامعه دغدغه‌مند نبوده و این در حالی است  کشور در مقطع کنونی نیازمند تحولی بزرگ  برای حل مشکلات بوده و داشتن رتبه نخست مصرف‌گرایی در دنیا بسیار دلسردکننده است.


خسرو پناه به راه‌اندازی رشته فقه الاقتصاد، سیاست و تربیت اشاره کرد و گفت: شاهد تربیت فقه‌های زیادی در این رشته هستیم و باید تأثیرات آن را در جامعه شاهد باشیم و حوزه باید مراقب تهدیدها در کنار فرصت‌های ایجادشده باشد و این مسئولیت حوزویان را زیاد می‌کند.


وی طلبه امروز را آرمان‌گرا توصیف کرد و تأکید کرد: چنانچه طلبه امروز نخواهد بادید آرمان‌گرا و آینده‌نگر به دروسی که امروز یاد می‌گیرد نگاه کند نمی‌تواند پاسخگوی جامعه امروز بوده و بحران‌های امروز را حل کند.


استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از بعضی مدیران کشور ابراز کرد: طلبه امروز باید در کنار تحصیل به تذهیب نفس و اخلاق پرداخته تا دچار مشکلات بعضی از منتصبان به جامعه روحانیت نشوند، مشکل کسانی که دچار فسادهای اقتصادی و اخلاقی شدن همین عدم توجه به تذهیب و اخلاق بوده است.


وی آرمان‌های امروز حوزه و دین را سنگین معرفی کرد و اظهار داشت: آرمان‌های امروز حوزه جهانی بوده اما حرکت به سمت آن کند است و جای تعجب دارد که چرا طلبه‌ها عمیق درس نمی‌خوانند  ما برای تربیت فقیه نیازمند طلبه‌هایی هستیم که در کنار مطالعه عمیق به دروسی مانند علوم سیاسی و سایر علوم نیز بپردازد تا بتواند با توجه به شرایط روز فتوا دهد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار