رییس اداره منابع آب ابرکوه می گوید : عامل پیدایش 35 فروچاله در این شهرستان، به دلیل وجود کسری یک میلیارد مترمکعب آب در آبخوان دشت ابرکوه، همراه با افت 21 متر از سطح آب های زیرزمینی و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی است.
کد خبر: ۵۵۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 18 January 2018

به گزارش تابناک یزد، محمد حسین باقری، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فروچاله ها اغلب در اطراف چاه های کشاورزی منطقه که در معرض خطر خشک شدن قرار دارند، ایجاد شده است .
وی ادامه داد: برای جلوگیری از ادامه ایجاد فروچاله ها و نیز شکاف های عمیق در اراضی منطقه، با مشارکت کشاورزان و تصمیمات شورای حفاظت آب، مدیریت برداشت مصرف آب در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و از سال 1395 علاوه بر اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی، در گذشته نسبت به نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی بیشتر چاه ها اقدام شده است.

علت ایجاد بحران  فروچاله در دشت ابرکوه

 
باقری اضافه کرد: برای رفع بحران کاهش افت سطح آب های زیرزمینی و جبران کسری در آبخوان دشت ابرکوه ، بی درنگ نیاز به کاهش برداشت از منابع آبی و تغییر شیوه کشت سنتی به اجرای طرح های نوین آبیاری است.
این مسئول با اشاره به تعامل خوب مسئولان دستگاه های دولتی ، شورای حفاظت منابع آب و کشاورزان در حفظ و حراست از منابع آب های زیرزمینی، تصریح کرد: سال گذشته برغم بارندگی کم، مقداری از افت سطح آب زیرزمینی ابرکوه به دلیل اجرای طرح خاموشی یک ماهه چاه های کشاورزی جلوگیری شد.
رییس اداره منابع آب ابرکوه در ادامه با اشاره به اجرای خاموشی 45روزه 658 حلقه چاه کشاورزی شهرستان در سال 96 تصریح کرد: این طرح بر اساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی در 2مرحله در دستور کار قرار گرفت .
وی یادآور شد : مرحله نخست آن 23 روزه بود که از 22 آذرماه تا 16دی ماه انجام شد و پس از 15 روز بهره برداری و فعالیت چاه ها و مرحله دوم خاموشی چاه های کشاورزی از اول بهمن تا 21 بهمن با همکاری کشاورزان اجرا می شود.
به گفته باقری افت سطح آب تجمعی سفره‌های زیرزمینی شهرستان ابرکوه در 30 سال گذشته به 21 متر رسید که بسیار نگران کننده و حاکی از بحران شدید حاکم بر منابع آبی منطقه است.
دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه می گوید: تغییر الگوی کاشت محصولات کشاورزی از جمله برنامه های اولویت دار باید برای مقابله با بحران کم آبی باشد که خوشبختانه مورد تاکید برنامه ششم توسعه و در دستور کار شورای عالی آب کشور است.
سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیرکشت ابرکوه بیش از 190 هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می شود و این شهرستان در تولید برخی محصولات کشاوری در جایگاه نخست و دوم استان یزد قرار دارد. 
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار