یک فاجعه دیگر به دلیل سوء مدیریت در استان یزد:
در یک اقدام عجیب و نادر در جهان، بخشی از درختان غنی ترین مرکز ژنتیک انار جهان در یزد بنا به دلایل نامعلومی به دستور مسئولان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان یزد بریده شد.
کد خبر: ۵۵۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 23 January 2018

به گزارش تابناک یزد، تصاویر و مستنداتی که به دست تابناک رسیده حاکی است غنی ترین مرکز ژنتیک انار جهان در یزد بنا به دلایل نامعلومی به دستور مسئولان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان یزد بریده شد.
این مرکز با دارا بودن 782 نوع انار در جهان توانسته بود به عنوان یکی از غنی ترین مراکز ژنتیک انار در جهان قلمداد شود.
این بانک ژنتیک حاصل ده ها سال تلاش فعالان این عرصه بود که طی حدود 30 سال گذشته یعنی از سال 1366 آغاز به کار کرده و دولت تاکنون علاوه بر صرف نیروی انسانی زیاد، میلیون ها تومان هزینه کرده بود ولی هم اکنون به زمینی معمولی تبدیل شده است.
بررسی های میدانی خبرنگار تابناک حاکی است درختان ژنیتکی بخشی از این مجموعه به دستور مسئولان ارشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان یزد و توسط کارگران مجموعه با اره بریده شده است و این در حالی است که دقیقا کسی نمی داند به چه دلیل غنی ترین بانک ژنتیک دنیا به این روز افتاده است.
طبق این بررسی به نظر می رسد تاکنون حدود 150 نمونه ژنتیکی با اره بریده شده است. این درختان بریده شده حدودا سی سال سن داشته اند و مشخص نیست چه توجیهی برای این اقدام وجود دارد.
یکی از اهداف عالی این مرکز، نگهداری و حفظ این گونه بوده است و توجیهاتی مثل کمبود آب و دلایلی از این دست طبعا غیرمنطقی می نمایاند.
یکی از فعالان این مجتمع به خبرنگار تابناک گفت بلوک اول کلکسیون یعنی نزدیک به ۱۵۰ ژنوتیپ که سن تقریبی ۳۰ ساله دارد به دستور مسئولان بریده شده است.
این در حالی است که تلاش های تابناک برای مصاحبه با طباطبایی مدیر این مرکز بی نتیجه ماند.
كلكسيون ذخاير توارثي انار مركز تحقيقات يزد، از سال 1366 طي پنج سال با جمع آوري بيش از 760 رقم از تمام كشور احداث شده است و در پنج سال اخير نيز با جمع آوري 20 رقم ديگر تعداد ارقام به 780 رقم رسيده است كه از هر رقم 4 درخت در 5 بلوك با 5 شاهد به صورت يك طرح در مساحت 19 هكتار كشت شده است. اين مجموعه غني ژنتيكي كه در دنيا نيز كم نظير مي باشد.

  

تصویر هوایی از مرکز ژنتیک انار یزد
تصویر هوایی از مرکز ژنتیک انار یزد
وضعیت کلکسیون انار یزد بعد از تغییر مدیریت و بریده شدن نمونه های ژنتیکی نادر
وضعیت کلکسیون انار یزد بعد از تغییر مدیریت و بریده شدن نمونه های ژنتیکی نادر
وضعیت کلکسیون انار یزد قبل از تغییر مدیریت مرکز
وضعیت کلکسیون انار یزد قبل از تغییر مدیریت مرکز

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
وقتی با دنیا ارتباط نداریم
عضو انجمن upov در دنیا نیستیم و تبادل ژرم پلاسم با دنیا نداریم
هزینه نگهداری و آبیاری و.... اینها بسیار بالاست
پس چه بهتر نابود بشن
میخواستن اسرائیل و محو کنن
خودشون دارن محو میشن تابی جوون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
چقد بد
این همه سال هزینه و انرژی صرف شده بود همش نابود شد ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
ظاهرا مشکل کم آبی قراره بی چارمون کنه
اینها تازه شروعه ماجراس
هر چند هیچ عذر و بهانه ایی قبول نیس در این مورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
خدا را شکر .....که این هم نابود کردید .چیز دیگری مانده !!!!!!.پلی دیگری پشت سرتان مانده که خراب نکرده باشید ....بارک الله .احسن به شما یقه سفید های تسبیح به دست ...نماز جماعت خوان ...................
از کارشناسان ارشد اصلاح و بذر یزد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
با سلام ، اینجانب با بیش از 28 سال سابقه کار در واحد زراعت این واحد و حدود 10 سال همکاری با باغبانی این واحد و الان به عنوان ناظر و همکاری دراجرای جوانسازی کلکسیون ذخایر توارثی انار در یزد هستم به استحضار همه دوستان می رسانم که فقط و فقط این اقدام در راستای جوانسازی کلکسیون می باشد و ما جرات نداریم حتی یک درخت کاج خشک شده در این مجموعه را بدون دلیل حذف کنیم و شروع این شایعات توسط بعضی از افراد کارشناس ولی غیر از کارشناسان اصلاح و بذر که در همه جا خود را خبره می دانند بیان شده است و کارشناس باغبانی ما قبلا پیگیر جوانسازی کلکسیون بوده و موافق این روش بوده است و رئیس مرکز به غیر از موافقت کارشناس باغبانی مرکز از چند کارشناس خبره و بازنشسته هم نظر خواهی کرده که همه موافق بودند و خود رئیس که استاد دانشگاه و دکترای کشاورزی دارد و از خانواده کشاورزان زحمتکش یزدی می باشد و پس از حصول اطمینان و به علت کوتاه بودن فصل زمستان و قبل از بیدار شدن درختان ، به یکی از کشاورزان ماهر دستور می دهد این کار انجام شود که در این رابطه کارشناس باغبانی مرکز در لحظه شروع حضور نداشتند که بنده یک و نیم ساعت بعد از شروع هرس ایشان راخبر کردم و ازنظرات تکمیلی ایشان جویا شدم و...
کارشناس کشاورزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
باسلام ،
من از جریان خبر دارم ،اگر وعده بود درختان نابود شوند اول تابلو آن را نابود می کردند و هرس کردن این درختان دل شیر می خواهد چه برسد به نابود کردن آنها . تازه امسال 20 درصد این کلکسیون در حال جوانسازی است و 80 درصد آن طی سالهای آینده جوانسازی می شود
نظر کارشناس باغبانی این بود که این اقدام از انتهای کلکسیون شروع شود ولی نظر رئیس این بود که بلوک اول پیرتر است و از بلوک اول شروع شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
وای یه باغهای پرتقالی پیش ماست فقط آب مصرف می کنندوهیچ توجیه اقتصادی ندارندنابودشون کنید
محمد رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
با سلام
خوب عزیزی که فرمودن من 28 سال سابقه کار در زراعت دارم و اظهار نظر می کنید مشکل دقیقا همین است که شما و مدیر شما هر دو زراعتی هستید و از باغبانی و انار چیزی نمی دانید. اگر بحث حفظ و جوانسازی کلکسیون بوده آیا قلمه و نمونه های کف بری شده را جدا و حفظ کرده اید که اگر در اثر مشکلی این کف بری جواب نداد این کلکسیون از بین نرود. من که کاملا مطللع هستم شما هیچ نمونه برداری نکرده اید در ضمن جوانسازی بعضی از این درختان که کمتر از 10 سال عمر داشتند به چه معناست. به خاط یک پست و مقام چقدر دروغ و حرف های غیر کارشناسانه می زنید!! کل بودجه مرکز در گندم و جو خلاصه کردید اما به محصولات بومی استان مثل انار، پسته، گیاهان دارویی اصلا توجه کرده اید
کارشناس اصلاح نباتات و کارشناس ارشد زراعت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
با سلام ، آقای رضایی واقعا برایت متاسف هستم که ندانسته دروغ می گویید و آنوقت که شما هنوز دست راست و چپت را نمی شناختی یعنی در سال 1375 من به مدت 3 سال مدیر داخلی مرکز تحقیقات کشاورزی یزد بودم و کل مزرعه و باغ ایستگاه مرکز تحقیقات کشاورزی یزد را مدیریت می کردم ومن در زمان جنگ در جبهه ها می جنگیدم در آن زمان هم مسئولیت داشتم و جانباز شدم، هیچوقت کج اندیشی شما را به دل نمی گیرم و مثل 30 سال پیش تا توان دارم در کنار کسانی که زحمت میکشند کار میکنم وخدا را شاهد می گیرم که در همان لحظه های اولیه آقای دکتر وظیفه شناس دکتری باغبانی ایران فرمودند که از هر رقم انار کلکسیون حداقل 12 قلمه تهیه شود که از هر رقم بین 14-12 قلمه تهیه شده اند و در شرایط مطلوب نگهداری می شود که در کنار جوان سازی ، از طریق قلمه هم تکثیر داشته باشیم ومن مثل شما نیستم که مدرک تئوری داشته باشم و از سال 1361 تا کنون ضمن داشتن مدرک در مزرعه و باغ کار میکنم و چون فعال بودم با حدود10 رئیس که در این مدت خدمتم سرو کار داشتم همکاری در حوزه مدیریتی داشتم و با بعضی از آنها مثل مهندس ثقفی موسس مرکزتحقیقات کشاورزی یزد و دکتر چراغی رئیس مرکزملی شوری وقت ، و .. همکاری نزدیک داشتم ودر زمینه معرفی ارقام گندم متحمل به شوری ، هم مجری و هم همکار طرحهای تحقیقاتی بودم. ودر آخر بگوییم که من هم با دکتر طباطبایی درس داشتم و ایشان نمره به افراد بیسواد نمی دادند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
با سلام و احترام
عزیزی که فرمودند :من در زمان جنگ در جبهه ها می جنگیدم در آن زمان هم مسئولیت داشتم و جانباز شدم،
ثواب جبهه و جنگ و جانبازی را خراب نکن برای حمایت از کسی که با مدیریت و رفتارش بزرگترین ظلم را در حق خانواده شهدا کرده است. حتما می دانید اقای مدیری که شما سنگش را به سینه می زنید از خانواده شهداست ولی متاسفانه با رفتار و کردارش باعث شرمندگی خانواده ایثارگران شد. من اصلا به بحث تخصصی کار ندارم اما یک نکته را درک می کنم و آن این است که کسی که ادب ندارد هیچ ندارد.
کارشناس مرکز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
با توجه به صحبت دوست عزیزم که فرمودند: از سال 1361 تا کنون ضمن داشتن مدرک در مزرعه و باغ کار میکنم و چون فعال بودم با حدود10 رئیس که در این مدت خدمتم سرو کار داشتم همکاری در حوزه مدیریتی داشتم * مشخص است شما کلا با هر مدیری کنار می آیید و کاری به مدیریت ندارید میخاد اصول گرا باشد یا اصلاح طلب، با سواد باشد یا بی سواد کلا با همه راه می آیید
mohammadi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
یعنی نسل این گونه مدیریت در کشور کی منقرض می شود. اینگونه مدیران را باید اعدام نمود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار