پایان جدال یک طرح عمرانی و محیط زیست
در مسیر جدید چناچه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص تامین اعتبار ساخت این جاده مساعدت کند می توان عملیات اجرایی آن را از سال 97 شروع و به صورت جهادی و با استفاده از امکانات شهرستان بافق طرح را پیش برد.
کد خبر: ۵۵۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 23 January 2018

به گزارش تابناک یزد، در سال 58، جهاد سازندگی وقت، جاده گزوئیه را که مسیر منتهی به منطقه سبزدشت بافق و کوهبنان و راور استان کرمان بود را با هدف کاهش 40 کیلومتری این مسیر با کوه بری و گود برداری در دستور کار قرار داد.
با آغاز جنگ تحمیلی، این طرح هم موقتا تعطیل شد ولی دوباره با وجود ادامه دفاع مقدس، ساخت آن ادامه پیدا کرد اما تغییر برخی مدیریت های منطقه ای، باز ادامه کار را با وقفه روبرو کرد.
از آن سال به بعد، کار احداث جاده گزوئیه با کندی پیش رفت اما همین پیشرفت لاک پشتی هم با شایعه وجود زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در مجاورت این جاده، نمیه تمام ماند و دیگر هیچ نهادی، مسوولیت ساخت آن را برعهده نگرفت.
بنابر گزارش ایرنا، از سوی دیگر، مردم چشم انتظار منطقه هم از پیگیری دست بر نداشته و ضمن مراجعه به وزارتخانه های مربوطه و دیدار با کارشناسان محیط زیست نسبت به تکمیل این مسیر اقدام کردند و فشار های مردمی موجب شد تا این جاده که از طبیعت زیبا و بکر برخوردار است برای مردم معدن کار شهر گرم و خشک بافق، زیرسازی شود و با پخش آسفالت تا انتهای دره و نوک کوه، به تفرجگاهی برای مردم تبدیل شود تا معدنکاران خسته، ساعتی را در حاشیه این جاده اطراق کرده و از طبیعت آن بهره مند شوند.
با وجود قول های داده شده در این زمینه، متاسفانه در عمل، کاری انجام نشد و بی نتیجه ماند.
تعدادی از اهالی سبزدشت که از این وضعیت ناخرسند هستند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: وجود یوزپلنگ که بهانه ای برای پیگیر نشدن ساخت این جاده است در حالیست که تاکنون چوپانان این منطقه حتی یک قلاده یوزپلنگ در کوه حفاظت شده بافق ندیده اند.
'رضا سالاری' شهروند سبزدشتی گفت: هر گاه نام یوزپلنگ در منطقه بر زبان جاری می شود مردم به ویژه نسل جوان، ناراحت می شوند.
'مظفر عبداللهی' کشاورز سبزدشتی هم گفت: وقتی فاصله یک مسیر، 40 کیلومتر نزدیکتر می شود هر نوع هزینه یعنی سرمایه گذاری، پس چرا وجود یوز که اصل وجودش در منطقه جای تامل دارد به بهانه ای برای تعطیل شدن ساخت این جاده تبدیل شده است.
وی افزود: مگر اهمیت این همه انسان ساکن در مسیر جاده بافق-سبزدشت، کوهبنان، راور و معدن غنی ذغال سنگ پابدانا در استان کرمان، کمتر از این گونه جانوری است.
'اکبر محمودی' بازنشسته شرکت سنگ آهن ساکن در منطقه سبزدشت بافق هم به گرانی بنزین، قیمت بالای لوازم یدکی خودرو سبک و سنگین و وقت با ارزش نیروی انسانی اشاره کرد و با بیان اینکه هم اینک روزانه بیش از 300 خودرو در جاده فعلی تردد دارند گفت: مردم در عجبند که چرا ساخت جاده گزوئیه که کوه بری شده و بخش عمده ای از آن را زیرسازی کرده اند و هم اکنون نیز با وجود خاکی بودن صرفا به لحاظ نزدیکی و تنوع مسیر، بسیاری از رانندگان تابستانها در آن تردد می کنند به نتیجه مطلوب نمی رسد. 
اما آنطور که مسوولان محلی می گویند پس از 40 سال هزینه و انتظار، مسیر سیروس آباد جایگزین جاده گزوئیه شده که همین موضوع موجب ناخرسندی مردم منطقه شده است.
به گفته آنها برای ساخت این جاده جدید، دهها پل و ابنیه فنی باید ساخته شود تا اهالی منطقه به 45 سال قبل باز گردند آنهم اگر سازمان یا نهادی زیر بار هزینه های پل سازی کمر خم نکند.
به گفته آنها سیروس آباد، همان مسیری است که آباء و اجداد اهالی در سفر به بافق و یزد و بالعکس، هنگام بارندگی شدید و جاری شدن این رودخانه عریض و طولانی مجبور می شدند یک یا چند روز در یک مکان مناسب پناه بگیرند تا رودخانه از طغیان باز ایستد و آنگاه به سفر ادامه دهند. 
محمودی که بازنشسته معدن است در ادامه صحبت خود یادآور شد: اگر مسیر سیروس آباد خوب و مناسب بود پس چرا جهاد سازندگی وقت پس از جنگ تحمیلی اقدام به ساخت جاده پر پیچ و خم و خطرناک کنونی کرده است.
اما فرماندار بافق به ایرنا گفت: سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست با احیا و ساخت جاده سیروس آباد برای دسترسی منطقه سبزدشت به مرکز این شهرستان موافقت کرده اند و گزینه احیای جاده سیروس آباد به جای گزوئیه، مورد تایید جمع قرار گرفته است.
محمد زاده رحمانی در خصوص علت انتخاب جاده سیروس آباد به جای مسیر گزوئیه گفت: این مسیر از لحاظ مسافت حدود 5 کیلومتر طولانی تر از مسیر گزوئیه است ولی به علت نداشتن ناهمواری و شیب های تند از لحاظ بعد زمانی، کوتاه تر است.
وی در رابطه با آغاز عملیات اجرایی این مسیر نیز بیان داشت: چناچه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در خصوص تامین اعتبار ساخت این جاده مساعدت کند می توان عملیات اجرایی آن را از سال 97 شروع و به صورت جهادی و با استفاده از امکانات شهرستان بافق طرح را پیش برد.
گفته های فرماندار بافق در حالیست که اگر از جاده کنونی 90 کیلومتر ادامه دهیم به اولین روستای منطقه سبزدشت بافق می رسیم در حالیکه از مسیر گزوئیه 40 کیلومتر نزدیکتر است.
گزوئیه نامی آشنا بر تارک منطقه سبزدشت است و زن و مرد و پیر و جوان در انتظار ساخت آن در تمام دولت ها لحظه شماری کردند.
این مسیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی که هم سنگ آهن دارای امکانات و ماشین آلات سبک و سنگین بود و هم جهاد با پسوند سازندگی، ساخت راههای روستایی را بر عهده داشت، ساخت آن آغاز شد و در حالیکه 60 درصد کارهای آن انجام شده به حال خود رها شد و مسیر جایگزین برای آن انتخاب گردید.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری شرق یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار