معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت وظیفه ایجاد فضای کسب و کار دارد اما اگر فارغ التحصیلان کارآفرین نباشند، اقدامات دولت تبدیل به پول پاشی‌های بی حاصل می شود.
کد خبر: ۵۶۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 12 February 2018

محمد نهاوندیان در نشست دانشگاهیان، روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان یزد با اشاره به مناسبت ۲۲ بهمن اظهار داشت: ۲۲ بهمن ۵۷ یک کار ریشه ای و اصلاح ساختاری در کشور ما بود و شاید به یک تعبیر کاری بود که ملت ایران قرن ها در انتظار آن بود.

وی افزود: امروز وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب شدیم، بزرگداشت ۲۲ بهمن  انصاف نیست فقط در برگزاری برخی مراسم محدود شود، توقع این است که این آغازی که صورت گرفت در بعد سیاسی، در ابعاد دیگر حیات اجتماعی نیز محقق می شود و در حوزه های دیگر نیز کارهای ریشه ای انجام می دادیم.

۲۲ بهمن زمانی برای پاسخ به برخی پرسش ها و مطالبات مردم است

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۲ بهمن زمانی برای طرح برخی پرسش ها است، ادامه داد: اینکه بتوانیم از یک اقتصاد تک پایه عمدتا مبتنی بر نفت بتوانیم به یک اقتصاد متوازن حرکت کنیم، یک کار ساختاری است و اینکه بتوانیم بین نیروی انسانی خود و نظام آموزشی و محیط کسب و کار یک توازن پویا ایجاد کنیم و با یک آینده نگری نسلی پیش برویم، بسیار حائز اهمیت است.

نهاوندیان تاکید کرد: ادامه انقلابی بودن این است که کاری که در بهمن ۵۷ آغاز شد، ادامه دهیم و در نسل بعدی متناسب تر با آرمانهای بهمن ۵۷ پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حرکت های سیاسی و اجتماعی که رخ می دهد، همیشه یک انگیزش و گرایش به کارهای لحظه پردازانه پیدا می شود اما این دانشگاهیان هستند که باید فکر کنند که ما در مقابل این وسوسه که گاهی به صورت یک اقتضا خود را نشان می دهد، چگونه مقاومت کنیم و چگونه از فرصتی که نظام مردم سالار در اختیار ما قرار می دهد، استفاده کنیم و بعد از هر انتخابات بتوانیم در مسیر انجام عواملی که پایداری را بیشتر می کند، گام برداریم.

اقدامات بین نسلی خوبی در طول ۲۰ سال گذشته انجام نداده ایم

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای بین نسلی به خوبی انجام نشده است، افزود: اصلاح ساختار اقتصادی را به درستی انجام نداده ایم، امروز بحث محیط زیست ما، بحث آب، جانمایی صنایع، سیستم بانکی و بسیاری موارد دیگر نیاز بود که ۲۰ سال پیش اقداماتی را انجام می دادیم.

وی ادامه داد: توقع جامعه به حق است اگر شناسایی این مسائل را از نخبگان و فرهیختگان کشور طلب کنند و راه آن این است که رابطه بین سه ضلع مثلث پژوهش، سیاستگذاری و اجرا اصلاح شود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای ما این است که هر طرحی که به دولت می آید، امضای سه عضو هیئت علمی زیر آن باشد که این اقدام هم تضمین انسجام و هم تضمین علمی بودن طرح ها را می کند.

سیاستگذاری مبتنی با تحقیق باید در کشور ما محقق شود

وی اظهار داشت: سیاستگذاری مبتنی با تحقیق و از سوی دیگر ارتباط با مرحله اجرا از ضرورت ها است و معتقدیم این سه ضلع باید با یکدیگر کار کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه های ما باید در این زمینه وظیفه مند و با مسئولیت پذیری کار کنند نه اینکه تنها به سمت مقالات آی اس آی بروند، چه کسی این مقالات را می خواند و آیا کاربردی است.

نهاوندیان تاکید کرد: ما علاوه بر تحقیق، وظیفه آموزش هم داریم و باید تواضع کنیم و به سراغ اقشار دیگر برویم و بدانیم که همه اقتصاد هم در اختیار دانشگاهیان نیست و اصحاب صنعت و تولید نیز تجربه های ارزشمندی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه می دانیم چالش های بیرونی، فرصت های درونی را تحت شعاع قرار داده است، افزود: لازم است با پژوهش های دارای کاربرد بلند مدت این چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم و توقع ما این است که در دانشگاه های یزد برای انجام این اقدام، کار جدی شود.

برای اجرای طرحها علاوه بر آینده نگری، عبرت از گذشته را نیز مدنظر قرار دهیم

نهاوندیان تصریح کرد: البته در عین حالی که آینده نگری را در طرح های خود داریم باید از گذشته نیز عبرت بگیریم و قدرت تحلیل گری را نیز در خود تقویت کنیم و یاد بگیریم که تحلیل منصفانه داشته باشیم و اگر می خواهیم برای آینده نسخه بنویسیم باید به گذشته نیز رجوع داشته باشیم.

وی افزود: باید فضای دانشگاهی خود را به سمت راه حل گرایی سوق دهیم و دانشجویان خود را دارای روحیه و رویکرد واقعیت گرا و ابهام زدا بار بیاوریم.

نهاوندیان با بیان اینکه تفاوت هایی بین روشنفکری ما با روشنفکری واقعی وجود دارد، بیان کرد: امروز گویی هرکس مبهم گویی بیشتری داشته باشد، روشنفکری بیشتری دارد و این تفکرات سبب می شود دانشجویان ما تکلیف خود را در مواجهه با مشکلات ندانند.

راه حل گرایی در فضای روشنفکری ما تقویت شود

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: راه حل گرایی باید در فضای روشنفکری ما تقویت شود و در این صورت است که می توانیم فارغ التحصیل کارآفرین تربیت کنیم.

وی افزود: دولت وظیفه ایجاد فضای کسب و کار دارد اما این فارغ التحصیلان هستند که باید کار ایجاد کنند وگرنه اقدامات دولت تبدیل می شود به پول پاشی های بی حاصل و اینها بخشی از کارهایی است که می توان از یک دانشگاه پویا و با انگیزه انتظار داشت و همیشه انقلاب ما به چنین دانشگاهی نیاز دارد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه مرکز و چشمه امید باید در دانشگاه های ما باشد، گفت: باید روحیه امید و نشاط در  دانشگاه های ما دمیده شود و اساتید به دانشجویان سخنان امیدوارکننده انتقال دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار