مسئول مرکز اسناد و پژوهش‌های پایگاه میراث فرهنگی یزد، با اشاره به این‌که ایجاد مرکز اسناد و پژوهش‌های پایگاه میراث فرهنگی نشانه پشتوانه علمی، تخصصی و فنی شهر تاریخی یزد است، گفت: بیش از 1000 نسخه سند و 300 جلد کتاب تخصصی در مرکز اسناد پایگاه میراث فرهنگی یزد وجود دارد .
کد خبر: ۵۶۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 20 February 2018

«محمدرضا پهلوان‌زاده» با اشاره به این‌که مرکز اسناد و پژوهش‌های پایگاه میراث فرهنگی یزد در نیمه دوم مرداد ماه 1395 به منظور فراهم ساختن زمینه حضور و بازدید ارزیاب ایکوموس در پایگاه و شهر یزد راه‌اندازی شد، اظهار کرد: ایجاد مرکز اسنادی که تمام اسناد و مدارک شهر تاریخی یزد از لحاظ فنی و پژوهشی، طرح و برنامه‌ریزی در آن آرشیو شده باشد، یکی ازشرایط بسیار مهمی است که باید پایگاه میراث فرهنگی از آن برخوردار باشد .

وی افزود: این اقدام نشانه پشتوانه علمی، تخصصی و فنی بود که شهر تاریخی یزد می‌تواند از آن برخوردار باشد، بنابراین هرچه اسناد و مدارک این مرکز پربارتر باشد، اعتبار آن بیشتر است .

مسئول مرکز اسناد و پژوهش‌های پایگاه میراث فرهنگی یزد، با اشاره به این‌که پس از راه اندازی مرکز اسناد پایگاه میراث جهانی، اقدامات زیادی در راستای بهتر شدن خدمات دهی و آرشیو اسناد در این پایگاه انجام شد، اظهار کرد: در این راستا فهرستی از مجلات و کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه تخصصی یزد پژوهی تهیه گردید .

وی دیجیتال سازی اسناد، اسکن، فهرست‌برداری از تمام ابعاد و به‌روز رسانی اطلاعات را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و بیان کرد: برای تکمیل این اسناد، فهرست تهیه شده به واحد پایش ارسال گردید .

پهلوان‌زاده، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در سال گذشته بیش از 70 نفر پژوهشگر و دانشجو با ارایه اسناد و اطلاعات مربوط به شهر تاریخی یزد برای پیشبرد پژوهش‌های در دستور کار راهنمایی شدند، گفت: از ابتدای سال 96 تا کنون نیز حدود یکصد نفر مراجعه کننده داشته‌ایم .

وی در ادامه با بیان این‌که تمام اسناد شهر تاریخی یزد بر اساس ساختار تعیین شده کدگذاری شدند، افزود: جستجوی آخرین یافته‌های پژوهشی، تهیه آرشیو به منظور تکمیل آرشیو دیجیتال و تعریف ساختار کد نویسی برای تمام اسناد مربوط به پایگاه میراث جهانی شهر یزد، از جمله اقدامات انجام شده در مرکز اسناد پایگاه میراث فرهنگی یزد است .

این مقام مسئول، راه اندازی مرکز اسناد دیجیتال فرا ملی یزدپژوهی را اقدامات در دستور کار مرکز اسناد پایگاه میراث فرهنگی عنوان و تصریح کرد: در همین راستا اسناد کاغذی پژوهشی و فنی مربوط به شهر تاریخی یزد، اسکن و به صورت دیجیتال در این مرکز آرشیو می‌شود .

پهلوان‌زاده، ادامه داد: امیدواریم در سال آینده مرکز اسناد دیجیتال راه‌اندازی شود و با ترجمه تمام اسناد در یک افق میان مدت، مرکز اسناد به طور بین المللی فعالیت کند .

وی با اشاره به این‌که تدوین یک سری دستورالعمل‌هایی به منظور مستند نگاری فرآیند مرمت، حفاظت و پژوهش از دیگر برنامه‌های این مرکز است، تصریح کرد: چون در کشور ما این ضعف مستند نگاری بسیار جدی است، فعالیت‌ها در زمینه مرمت شهری و مستند نگاری بسیار ضعیف است .

مسئول مرکز اسناد و پژوهش‌های پایگاه با بیان این‌که ضعف مستند نگاری باعث می‌شود که انتقال تجربه و دانش با مشکل مواجه شود، تصریح کرد: در همین راستا یک سری دستورالعمل‌های مستند نگاری در حال تدوین است تا کارفرماها و مراکز علمی و اجرایی یزد براساس آن بتوانند اقدامات و فعالیت‌های خود را در هر زمینه‌ای مستند و نتایج آن نیز به پایگاه میراث جهانی ارایه دهند .

محمدرضا پهلوان‌زاده، با اشاره به این‌که ارایه یک بخشی از گزارش ادواری به یونسکو از جمله فعالیت‌هایی است که باید حتما در این مرکز اسناد انجام شود، اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی و اسنادی که در پایگاه میراث فرهنگی و به طور کلی در رابطه با یزد انجام شده، از جمله ایتم‌هایی است که باید در گزارش ادواری ذکر گردد .

وی گردآوری اسناد مربوط به این فعالیت‌ها را نیازمند یک همراهی و همکاری بسیار گسترده دانست و تصریح کرد: زیرا تمام اسنادی که درباره شهرتاریخی یزد تدوین می‌شود در دسترس ما نیست و توسط کارفرماهای گوناگون، ادارات مختلف، دستگاه‌ها و نهادها انجام می‌شود .

پهلوان‌زاده، با اشاره به لزوم ارسال یک نسخه از فعالیت‌ها به مرکز اسناد پایگاه میراث فرهنگی یزد، اظهار کرد: اگر این هماهنگی ایجاد نشود، بخش عمده‌ای از اسناد و پژوهش‌های شهر تاریخی یزد ممکن است در آن گزارش نادیده گرفته شود و از غنای فعالیت‌های در دستور کار کاسته شود .

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مرکز نخستین مرحله از راه اندازی و بهره برداری را پشت سر گذاشته و با بیش از 1000 نسخه سند و 300 جلد کتاب تخصصی راهنمای دانشجویان، پژوهشگران و فعالان عرصه شهرهای تاریخی کشور است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار