رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد حدود سه هزار و 500 نفر عضو دارد که از این تعداد دو هزار و 400 نفر دارای پروانه شغلی رتبه بندی شده هستند.
کد خبر: ۵۷۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 25 February 2018

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد حدود سه هزار و 500 نفر عضو دارد که از این تعداد دو هزار و 400 نفر داریا پروانه شغلی رتبه بندی شده هستند.

محمد رضا خلف باغی با بیان این که سازمان های مهندسی با هدف مهندسی شدن تولید در بخش خصوصی ایجاد شده اند افزود: یکی از وظایفی که قانون بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی گذاشته؛ افزایش بهره وری و مهندسی کردن فرآیند تولید در بخش کشاورزی است.

وی اظهار داشت: علاوه بر قانون نظام مهندسی چند قانون دیگر مانند قانون جامع دامپروری و قانون افزایش بهره وری نیز وجود دارد که به کمک این نظام مهندسی آمده و تکمیل کننده وظایف و امور واگذار شده به نظام مهندسی کشاورزی است.

خلف باغی اذعان داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی علاوه بر وظایفی که سازمان های نظام مهندسی دارند یک سری وظایف مانند صدور پروانه واحدهای تولیدی دام، طیور، شیلات، قارچ خوراکی، و .... را بر عهده دارد. همچنین در راستای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی یک سری فرصت و امتیاز برای بهره بردار در نظر گرفته شده مانند حضور مهندس ناظر در ساخت و ساز واحدهای تولیدی و یا حضور مهندس مشاور برای طراحی و طرح های توجیهی.

عدم تناسب فارغ التحصیلان کشاورزی با فرصت های اشتغال

وی با بیان این که سازمان نظام مهندسی کشاورزی حلقه واسط بین دانشگاه و بخش کشاورزی است ادامه داد: نزدیک به سه هزار و 700 واحد گلخانه ای و قریب به سه هزار و واحد تولیدات دامی در استان وجود دارد که فرصت خوبی برای ورود فارغ التحصیلان این بخش به عرصه تولید خواهد بود اما واقعیت این گونه است که بخش کشاورزی نیز مانند سایر بخش های ورودش به عرصه علم و تکنولوژی با کندی اتفاق می افتد و نسبت فارغ التحصیلان با فرصت های اشتغال بوجود آمده و قوانین حمایت کننده از آن ها متناسب نیست.

خلف باغی ادامه داد: فقط حدود 20 درصد از فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی مشغول به کار می شوند و مابقی به صورت پاره وقت و در رشته های نامرتبط مشغول می شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در مورد مشکلات مهندسین کشاورزی گفت: دانشجویان در دانشگاه ها بیشتر آموزش های تئوریک می بینند و بعد از آن که از دانشگاه بیرون می ایند به ضوابط تجربی و کار عملی اشرافی ندارند و از سویی دیگر اهمیت نداشت منابع آب و خاک و سلامت تولیدات و محصولات در جامعه از جمله مشکلاتی است که مهندسین این حوزه با آن مواجه هستند.

خلف باغی در این خصوص افزود: کارشناسان و مهندسین کشاورزی فقط به دنبال افزایش کمی محصولات نیستند بلکه یکی از مهمترین وظایف آن ها افزایش کیفیت محصولات است و تا زمانی که اهمیت کیفیت و سلامت تولیدات در جامعه نهادینه نشود نقش مهندسین کشاورزی و فرصت اشتغال برای آن ها دیده نمی شود.

ورود به عرصه تولید تنها راه اشتغال مهندسین کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در توصیه به مهندسین این حوزه گفت: مهندسین کشاورزی باید بپذیرند که زمانی می توانند به اشتغال مورد نظر خود دست یابند که وارد عرصه تولید شوند؛ هر چند عرصه تولید پیچیدگی های خاص خود را دارد اما تنها راه اشتغال آن ها ورود به عرصه تولید و مسئولیت تولید را بر عهده گرفتن است و تا زمانی که نگاهشان به بخش خدمات باشد اشتغالی که مد نظرشان است اتفاق نخواهد افتاد.

خلف باغی تاکید کرد: زمانی که یک فرد عادی و حتی یک تبعه خارجی می تواند در ایران کار تولیدی داشته و رزق خود را بدست آورد قطعا فارغ التحصیلان کشاورزی با ورود به عرصه تولید می توانند علاوه بر افزایش کمی محصولات کیفت آن را نیز افزایش دهند. در این راستا دولت مردان و تصمیم گیران نیز باید قوانین مربوط به ورود افراد به بخش تولید را تسهیل کنند.

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار سازمان های نظام مهندسی اظهار داشت: دولتمردان نباید به سازمان های نظام مهندسی و NGOها به عنوان سرباز نگاه کنند بلکه باید آن ها را مشاور امین خود و سردار بدانند.

خلف باغی با بیان این که هدف همه ما این است که نگرش و بینش مهندسی در جامعه جایگزین و نهادینه شود افزود: امیدواریم نگاه بخشی به نگاه کلی در کشور تبدیل شود و نگاه مهندسی که باعث شد زمانی مسجد جامع و قنات به عنوان سازه های مهندسی در استان شناخته شود اکنون نیز نگاه مهندسی و جامع در محاسبات و تصمیمات لحاظ شود و نگاه عمومی جامعه به این سمت سوق داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار