شهرها و روستاها اندک اندک بوی بهار بخود می گیرد و همه تلاش می‌کنند به بهترین شکل به استقبالش بروند.
کد خبر: ۵۷۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 25 February 2018

نو شدن خوب است اما هر نو شدنی، مقدمه‌ ای و منطقی دارد که بعضی‌ها آن را فراموش می کنند.
خانه تکانی در این سالها با خانه تکانی در سالهای دور و حتی نزدیک، متفاوت است، 'آن روزها آب بود، خیلی هم بود'، اما حالا 'آب هست، اما کم است'، 'خیلی هم کم است'.
دیگر باید طور دیگری به خانه تکانی نگاه کنیم؛ یعنی خانه تکانی با چاشنی صرفه جویی در مصرف آب!.
برخی ها خانه ‌تکانی را فقط در ریخت و پاش آب می دانند، در حالیکه می شود با اندکی آب، خانه را شست و شو داد و به هدف مورد نظر رسید.
اخیرا گفته میشد آب در استان خشکی چون یزد، کم است، اما حالا باید گفت 'آب نیست'، کسی باور ندارد، شاید این عدم باور به این دلیل باشد که هنوز بحران آب وارد خانه ها نشده و فقط پشت درها خیمه زده، اما شک نکنید با روند فعلی، وارد خانه ها خواهد شد.
شاید بتوان گفت 'استفاده بی‌رویه از آب در ایام نزدیک به نوروز در واقع پیش‌خور کردن بخشی از ذخیره آب تابستان آینده است'. 
فرهنگ ما ایرانی ها ایجاب می کند که نظافت و تمیزی در ابعاد مختلف صورت گیرد و منازل خانه تکانی شود و عمده ترین اهرم برای رسیدگی به این امور، آب است اما کنترل مصرف آب نباید فراموش شود.
کسی حق ندارد خانواده ها را از مصرف آب و انجام خانه تکانی منع کند اما اگر قرار است فرش‌های منازل شستشو شود از طریق قالیشویی‌ها انجام شود، چون آنها منابع آب غیرکیفی را که برای شرب نیست، در اختیار دارند.
از آب شبکه شهری استفاده نکنیم و یا در منازل خود اقدام به شستشوی فرش و سایر موارد نکنیم، مصارف آب در روزهای پایان سال به ویژه در مناطق کویری و بسیار کم آبی همچون یزد، سهمی از ذخیره آب تابستان را پیش خور می‌کند.
ما در کنار همه فرهنگ‌های خوبی که داریم و در نوروز به استقبال تحول و نو شدن می رویم، باید فرهنگ صرفه جویی در مصارف مختلف و بویژه اب را هم در دستور زندگی خود داشته باشیم.
رعایت مصرف در این بخش‌ و همچنین رعایت مصرف برق، گاز، بنزین و مانند آن نشان از توسعه یافتگی یک جامعه است.
به ایام عید نزدیک می شویم، یادمان باشد که در گوشه و کنار همین شهر و همین استان، تامین آب شرب بخشی از خانواده ها با تانکرهای سیار انجام می شود.
بانوان، نقش مهمی در رعایت این فرهنگ یعنی صرفه جویی بر دوش دارند.
سال خوبی را برای همه خانواده های ایرانی و مخصوصا مردم قانع، سخت کوش و قدرشناس یزد آرزو داریم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار