تداوم خشکسالی ها، پیامدهای منفی و ناگواری در شهرستان محروم و دور افتاده خاتم بر جا گذاشته که افت آب های زیر زمینی، افزایش احتمال آتش سوزی در تنها جنگل موجود استان کویری یزد و مهاجرت از جمله این پیامدهاست.
کد خبر: ۵۷۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵ 25 February 2018

مسوولان شهرستان خاتم و طبیعت دوستان این منطقه، نگران ادامه خشکسالی ها و عدم بارندگی و اثرات نامطلوب آن بر سفره های آب زیر زمینی و احتمال آتش سوزی در جنگلهای خاتم که رگ حیاتی این شهرستان محسوب می شود، هستند. 
آمارهای هواشناسی نشان می دهد بارندگی ها در 10 ماهه نخست سالجاری در هرات مرکز شهرستان خاتم، 3.5 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد کاهش داشته است.
همچنین متوسط بارندگی 10 سال گذشته در خاتم 96 میلیمتر بوده که نسبت به 10 سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.
پیامدهای منفی خشکسالی های طولانی در استان یزد و شهرستان خاتم به گونه ای بوده که حتی افزایش بارندگی در طول یکسال هم نمی تواند اثرات زیانبار آن را جبران کند.
افت یک متری سفره های آب زیرزمینی در دشت های خاتم از جمله اثرات زیانبار و جبران ناپذیر خشکسالیست که تهدیدی برای کشاورزی شهرستان محسوب می شود ضمن آنکه افزایش نرخ بیکاری را نیز به دنبال داشته است.
افزایش احتمال وقوع آتش سوزی در تنها جنگل های کویری استان یزد که در این شهرستان قرار دارد از دیگر خطرهای در کمین این شهرستان است که همه و همه، سوغات خشکسالیست.
وقوع آتش سوزی در جنگل های باغ معدن و باغ شادی که در دهستان چاهک واقع شده جدی است و باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

*** هر جرقه ای، احتمال آتش سوزی را به دنبال دارد
فرماندار خاتم روز یکشنبه به ایرنا گفت: پوشش های گیاهی مناسب در مناطق جنگلی این شهرستان که به شکل درخت، درختچه و بوته های مرتعی مشاهده می شود بعلت نبود بارش های مناسب خشک شده و این خشکی، احتمال هر جرقه ای در این جنگلها در فصل بهار که طبیعت گردی شروع می شود را افزایش داده است.
فرجام فاضلی افزود: مقدمات کار و پیگیری های لازم توسط ارگان های مربوطه در این زمینه صورت گرفته تا اگر مشکلی در این زمینه به وجود آمد با همکاری جوامع محلی و امکاناتی که منابع طبیعی و محیط زیست دارند و همچنین پایگاه های اطفاء حریق بتوانند با حوادث احتمالی روبرو شوند.

*** خشکسالی و کاهش سالانه یک متر آب سفره ها
مدیر جهاد کشاورزی خاتم هم گفت: خشکسالی های پی در پی سالهای اخیر در شهرستان، باعث افت سالانه بیش از یک متر سطح سفره های آب زیر زمینی در دشت های خاتم شده است.
مجتبی آغاز افزود: کاهش آب های زیر زمینی باعث خشک شدن 30 حلقه قنات و چشمه، کاهش 241 لیتر در ثانیه آب و کاهش پنج هزار هکتار تولید محصولات زراعی و باغی طی چند سال اخیر شده و به دنبال آن یکهزار خانوار روستایی و عشایری نیز با مشکل اقتصادی مواجه شده اند.
وی خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی و شرایط ابرناکی در بهار سالجاری ضمن تنش فیزیولوژیک شدید به سطح 7 هزار هکتار از درختان پسته مثمر، سه تا 40 درصد محصول را از بین برده و موجب طغیان آفاتی از قبیل پسیل پسته شده و خسارت جبران ناپذیر مالی به کشاورزان وارد کرده است.
وی اظهار داشت: مردم خاتم امیدوارند به منظور تولید توسعه پایدار روستایی و جلوگیری از مهاجرت کشاورزان از مزایای امهال تسهیلات از محل اعتبارات مدیریت بحران بهره مند شوند.
آغاز، آبیاری تحت فشار، اصلاح بافت خاک، جابجایی زمین های مشاع کشاورزی، کشت گیاهان کم آبخواه، افزایش سطح مجتمع های گلخانه ای و خاموشی چاه های کشاورزی را از مهمترین راهکارهای مقابله با خشکسالی در خاتم عنوان کرد.
خاتم در بخش محصول باغبانی با 16 هزار و 700 هکتار سطح زیرکشت و تولید 50 هزار تن محصول و اختصاص 21 درصد تولید استان به خود، جایگاه نخست را داراست و در محصول گلخانه ای با 32 هکتار زیرکشت، جایگاه پنجم را در اختیار دارد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار