بر اساس قانون تا تعلیق کامل سپنتا نیکنام، تنها عضو زرتشتی از عضویت در شورای شهر یزد فقط ده روز کاری باقی مانده است.
کد خبر: ۵۷۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 05 March 2018

به گزارش تابناک یزد، حدود شش ماه قبل بر اساس شکایت یک شهروند و کاندید انتخابات به دیوان عدالت اداری و همچنین نامه شورای نگهبان، عضویت تنها عضو زرتشتی در شورای شهر یزد با مشکلاتی همراه شد و منجر به مرخصی اجباری سپنتا از شورا شد.
طبق قانون او تا شش ماه فرصت دارد که این مسئله را حل کند در غیراینصورت از عضویت در شورای پنجم حذف خواهد شد. ده روز کاری دیگر تا پایان این شش ماه فرصت باقی است.

بنابر تبصره یکی از بندهای قانون شوراها «هرگاه عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلسه شورا شرکت نکند، تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از 6 ‌ماه به طول بینجامد از عضو علی‌البدل به عنوان جانشین در جلسات دعوت به عمل می‌آید.»
بعد از مصوبه مجلس درباره قانونی بودن حضور عضو غیرمسلمان و رد آن توسط شورای نگهبان، مصوبه مذکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. گفته شده در کمیسیون های زیرمجموعه این مجمع در خصوص اختلاف نظر مذکور در حال چانه زنی هستند. ابتدا باید در کمیسیون مذکور پیشنهادی مصوب و سپس در صحن اصلی مجمع به رای گذاشته شود.
هرچند شنبه هر هفته این مجمع تشکیل جلسه می دهد با توجه به روزهای باقی مانده سال، باید حتما در یکی از دو جلسه باقی مانده، مجمع تشخیص مورد سپنتا اعلام تا رای گیری صورت گیرد.
سید محمد صدر، عضو کمیته سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «ایران» گفته است که پرونده تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در کمیسیون سیاسی این مجمع در حال بررسی است و تا این لحظه هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم چرا که موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

صدر درپاسخ به این سؤال که آیا قرار است این موضوع در دستور کار جلسه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد، گفت: هنوز جزئیات اینکه مراحل بررسی این پرونده در کمیسیون تخصصی تا چه زمانی ادامه دارد مشخص نیست و به همین دلیل نمی‌توان زمان قطعی را اعلام کرد و باید منتظر پایان کار بررسی این پرونده در کمیسیون بود.

این درحالی است که در صورت تایید مجمع مبنی بر حضور عضو زرتشتی در شورای شهر باید مراحل اداری و سیر ابلاغ آن صورت بگیرد.
با توجه به زمانبر بودن این روند، مشخص نیست آیا سپنتا می توان در شورای شهر یزد بماند یا خیر!


به این ترتیب فرصت زیادی برای بررسی این پرونده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نمانده است. شاید به همین دلیل بود که اعضای شورای عالی استان‌ها در نامه‌ای به آیت‌الله شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار بررسی هرچه زودتر این پرونده شده بودند. موضوعی که مشاور امور شهروندی رئیس جمهوری نیز بر آن صحه گذاشت.
شهیندخت مولاوردی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت که دولت پیگیر حل سریع‌تر موضوع سپنتا نیکنام خواهد بود. به نظر می‌رسید عزم دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل این موضوع جدی است. باید دید چه زمانی این موضوع حل خواهد شد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار