معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی بخشی از جمعیت یوزپلنگ در استان یزد را تصادفات جاده‌ای عنوان کرد.
کد خبر: ۵۷۶۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 08 March 2018

حسن اکبری در خصوص اینکه احتمالاً امسال آخرین سالی است که یوزپلنگ در استان یزد زندگی می‌کند، گفت: شکار بی‌رویه ازجمله معضلاتی است که باعث شده است تا شکارگاه‌های استان یزد درگذشته آسیب ببینند، به این معنا که در دهه 30 به دلیل پیدایش تله‌های پیشرفته شکار بی‌رویه در استان تشدید یافته است.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که حدوداً نیمه دهه 60 شکار بی‌رویه باعث شد که جمعیت طعمه‌های یوزپلنگ در استان یزد کاهش یابد که این کاهش طعمه‌ها ‌باعث کاهش جمعیت یوزپلنگ در استان شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد بابیان اینکه در دهه 60 تغییر کاربری گسترده در استان یزد به‌واسطه کشاورزی و حفر چاه در استان یزد صورت گفته است، اظهار داشت: این عوامل باعث شده است که بخش قابل‌توجهی از زیستگاه‌های یوزپلنگ مخصوصاً در دهه 60 و تا حدودی در دهه 70 آسیب ببیند؛ اما از اوایل دهه 80 توجه خاصی به مناطق حفاظت‌شده صورت گرفته است؛ چنانچه تقریباً در مناطق حفاظت‌شده جمعیت خوبی از طعمه‌ها دوباره شکل گرفت.

اکبری با اشاره به اینکه امید است که با مابقی جمعیت یوزپلنگ در استان یزد، بتوانیم دوباره شاهد احیای این‌گونه از جانوران در مناطق حفاظت‌شده باشیم و بتوانیم این جمعیت را افزایش دهیم، تصریح کرد: در سال 1388 قانونی در مجلس به نام قانونی رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است که محیط‌زیست را از استعلام‌های معدنی و واگذاری معادن استخراج کرده است.

این مسئول در ادامه عنوان کرد: یوزپلنگ گونه بسیار پرتحرکی و دارای قلمرو گسترده‌ای است و همچنین جابه‌جایی‌های وسیعی دارد؛ لذا خروج یوزپلنگ از مناطق حفاظت‌شده به خاطر قلمرو گسترده، مواجه شده است با زیست‌گاه‌های تخریب‌شده که در اثر معدن‌کاوی و جاده‌سازی به وجود آمده است که در این راستا شاهد کاهش جمعیت یوزپلنگ بوده‌ایم؛ همچنین تقریباً در زیست‌گاه‌های آزاد که به دلایل مختلفی دچار آسیب شده هستند، تقریباً بخش قابل‌توجهی از جمعیت یوزپلنگ را در استان یزد ازدست‌داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه امروزه وضعیت یوزپلنگ در استان یزد مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: تلاش ما در مناطق حفاظت‌شده علیرغم اینکه منجر به افزایش جمعیت طعمه‌ها و ایجاد امنیت نسبی آن‌ها شده بود، نتوانست منجر به افزایش جمیعت یوزپلنگ شود و همچنین از طرفی دیگر خود یوز نیز دچار یک سری مسائل خاصی ازجمله تصادفی درون جمعیتی شده است.

اکبری بابیان اینکه طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته در مناطق حفاظت‌شده، دو قلاده یوزپلنگ را در استان مشاهده کرده‌ایم، اذعان کرد: ممکن است در مناطق آزاد هنوز یوزی باقی‌مانده باشد که در این راستا نیازمند بررسی بیشتر و امکانات بیشتری برای بررسی هستیم؛ همچنین انتظار ما از مردم این است که هوای طبیعت را بیشتر داشته باشند و خوب است که با رعایت سرعت مجاز در محافظت از یوز تمام تلاش خود را به کار گرفته باشند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی بخشی از جمعیت یوزپلنگ در استان یزد را تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و بیان داشت: جاده‌های استان یزد جاده‌های کفی هستند که در شب ماشین با سرعت زیادی در این جاده‌ها حرکت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که به‌طور خاص جاده یزد طبس از جاده‌های بسیار حساسی است که تلفات یوز در این جاده بسیار بالا است که در این راستا باید اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

این مسئول بابیان اینکه عرصه‌هایی مانند گردشگری و کویر نوردی امروزه باعث از بین رفتن یوز در استان یزد شده است، چنانچه در این راستا ممکن است عده‌ای بخشی از زیست‌گاه را به‌نوبه خود تخریب کنند، اضافه کرد: کسانی که در عرصه معدن و جاده‌سازی فعالیت، باید اصول طبیعت را رعایت کنند؛ چراکه فقط یوز در این راستا آسیب نمی‌بیند، بلکه بقیه گونه‌های حیات‌وحش نیز به خاطر این رفتار با طبیعت در حال آسیب دیدن هستند؛ همچنین ضرورت دارد شکارچیان با توجه به وضعیت نه‌چندان خوب حیات‌وحش، سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

وی در ادامه تأکید کرد: وضعیت کشور در حال حاضر به‌گونه‌ای است که فعالیت معادن بزرگ اجتناب‌ناپذیر است؛ اما بخشی از معادنی که بیشتر ضربه به محیط‌زیست و مخصوصاً زندگی یوز زده‌اند معادن کوچک هستند که در زیست‌گاه‌های بکر وجود دارند؛ چراکه تخریب‌های ناشی از معادن کوچک بوده است که زیست‌گاه‌های مناطق آزاد را برای یوز ناامن کرده است و درواقع ضربه بسیار بدی را به زیست‌گاه‌های یوزپلنگ و حیات‌وحش زده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد در پایان با اشاره به راه‌حل‌های گوناگون برای باقی ماندن یوز در استان یزد، ابراز داشت: یوزپلنگ در استان‌های سمنان و خراسان شمالی هنوز چندی از خانواده‌های یوز باقی‌مانده است و وضعیت نسبتاً بهتری نسبت به بقیه جاه‌های دیگر دارند؛ لذا در این راستا ضرورت دارد که اهتمام جدی به کار گرفته شود تا در استان یزد شاهد روند بهتری در این راستا باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار