شب فرهنگ و اقتصاد یزد از سلسله شب‌های فرهنگی یزد با حضور صاحبنظران برجسته کشوری برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 10 March 2018

« احمد روستا» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم که در فرهنگسرای شهرداری یزد برگزار شد در رابطه با ویژگی ‎‎ های خاص یزدی‏‏ها، گفت : توکل، خودباوری و هدف داشتن، سه ویژگی خاص یزدی‏‏هاست که در چهار عنصر توجه به رضایت، نظارت، عنایت و هدایت خداوند در زندگی این مردم تجلی یافته است . 

وی با اشاره به قناعت و صرفه ‎ جویی خاص یزدی ها، اظهار کرد: اندیشه و فکر اقتصادی داشتن به گونه ‎‎ ای که نیازهای نامحدود با منابع محدود برطرف شود از ویژگی‎‎های زبانزد یزد ‎‎ یهاست.

این مسئول مدیریت مخارج و مصارف در یزد را بسیار هوشمندانه دانست و گفت : تنها یک یزدی می ‎‎ تواند از دو سالگی دخترش به فکر جهیزیه او باشد و این آینده ‎‎ نگری، ستودنی است . 

این عضو هیات علمی دانشگاه، پیوند میان نحوه کسب و کار یزدی‏‏ها در گذشته و مشترک بودن علم بازاریابی کنونی با آن زمان را یادآور شد و افزود : کیفیت، رضایتمندی و اهمیت دادن به مشتری و دور ‎ اندیشی، پایه و اساس علم کنونی بازاریابی است و این در حالی است که اجرای این اصول از قدیم الایام در کسب و کار یزدی ‎‎ ها وجود داشته است.

روستا در بخش پایانی سخنانش برند مهم یزدی‎‎ها از گذشته تاکنون را همان تعهد و قول یک بازاری در یزد دانست.

«فریدون شیرین ‎‎ کام» محقق و نویسنده برجسته حوزه اقتصاد هم در این برنامه فرهنگی با اشاره به بعدی از انقلاب مشروطه که در راستای گسترش صنعت و فرهنگ رخ داد، بیان کرد : پهلوی اول دست به گسترش زیر ساخت ‎‎ ها، تاسیس دانشگاه‏‏ها و دیگر سخت افزارهای کشور زد اما نتوانست آزادی ‎‎ خواهی را در کشور تحقق ببخشد . 

وی ادامه داد : برخوردار از کارآفرینان و فعالان اقتصادی برجسته یزد متولد ۱۲۷۴ بود که در نسل گذشته تجارت می ‎‎ کرد و عمدتاً در حوزه کار کشاورزی فعال بود . 

شیرین‎‎کام با بیان این که شهرهایی مانند یزد، کاشان و تبریز از شهرهای کارآفرین ‎‎ خیز کشور هستند، تصریح کرد : باید به دستاوردهای کارآفرینی چنین افرادی افتخار کرد چرا که دیگر وقت برابری نیست و باید فعالان اقتصادی بدرخشند و تجلیل شوند . 

«سید عبد ‎‎ الحسین ساسان» عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به اهمیت درخشش فعالان حوزه اقتصاد، گفت : ابر انسان‌ها باید دیده شوند تا تغییر و تحول صورت گیرد و هیچ فردی از کشور‌های دیگر نتواند روشن فکران را تحت تاثیر قرار دهد . 

وی در  بخش دیگری از سخنانش در مورد « حاج محمد حسین برخوردار» بازرگان بزرگ یزدی نیز اظهار کرد : ستاره ‎‎ های درخشانی چون فاتحی و ملاصدرا در حوزه اقتصاد فعال بودند و کمبود فرهنگ باعث از دست رفتن آنها شد و لازم است از آنها تجلیل شود . 

این مسئول در مورد بزرگان یزدی نیز گفت : زمان برابری نیست لذا باید ستاره‏‏های درخشان حوزه اقتصاد گرامی داشته شوند چرا که نسل آینده باید راه درست ترقی را پیدا کند تا فرار مغزها رخ ندهد . 

در این شب فرهنگی که به مناسبت سالگرد درگذشت یزدشناس نامور استاد «ایرج افشار یزدی» برگزار شد، فیلم مستندی از وی پخش شد و در پایان نیز از بازرگان فرهنگ‌دوست «حسین بشارت» به عنوان یکی از چهره‌های شاخص اقتصاد و فرهنگ شهر یزد تجلیل شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار