استفاده از آب جایگزین چاه های یزد برای جبران قطعی آب انتقالی به دلیل حمله کشاورزان اصفهانی به آن باعث شوری آب شده است.
کد خبر: ۵۷۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 10 March 2018

به گزارش تابناک یزد، به دلیل حمله به خطوط انتقال آب شرب یزد در منطقه ورزنه اصفهان، گزارش های مردمی حاکی است برخی از مناطق در جاهای مختلف استان با افت فشار و در برخی مناطق با قطع آب شرب مواجه شده اند.

80 درصد آب‌های استان یزد شور است

استفاده از آب جایگزین چاه های یزد برای جبران قطعی آب انتقالی باعث شوری آب شده است به عوان مثال در اردکان، میبد و مناطقی همچون شهرک صنعتی دیگر آب شیرین وجود ندارد و مردم مجبورند برای آب آشامیدنی از آبهای شور چاه ها استفاده کنند.
گفتنی است کشاورزان ورزنه معتقدند خطوط انتقالی آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می شود این درحالی است که آب انتقالی برای شرب مردم استفاده می شود.

ه گزارش همشهری این در حالی است که به گفته مدیر مرکز ملی تحقیقات شوری استان 80 درصد آب‌های استان ای.سی بالای 4 دارند.
شاخص اندازه‌گیری شوری آب، ای.سی نام دارد و آب دارای ای.سی یا درجه شوری 1/2 قابلیت شرب دارد و مابقی آب‌ها بر حسب اندازه شوری، در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی کارایی دارند.
برای مثال آب با اسی.سی 2 تا2/5 برای استفاده در گلخانه‌ها مناسب است و اگر شاخص شوری آب گلخانه‌ها به 3 افزایش یابد، عملکرد محصولات گلخانه‌ای 30 درصد کاهش می‌یابد.
آب با ای.سی 5/5 تا 6 برای کاشت گندم و آب با ای.سی 8 تا 10 نیز برای آبیاری باغ‌های پسته مناسب است و حتی در برخی از مناطق استان درختان پسته با آب با ای.سی 15 آبیاری می‌شوند.

آبی شورتر از آب دریا
مدیر مرکز ملی تحقیقات شوری استان با بیان این‌که ای.سی 80 درصد از آب‌های استان از 4 بالاتر است، افزود: شوری آب در انتهای دشت‌های استان حتی از آب دریای خلیج فارس هم بیشتر است.
«فرهاد دهقانی» ادامه داد: ای.سی آب خلیج فارس بین 45 تا 50 و ای.سی آب دریای خزر نیز بین 25 تا 30 است حال آنکه ای.سی آب در انتهای دشت‌های استان به 100 تا 120 می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار