نماینده ولی فقیه از حذف مچ‌بندهای الکترونیکی حج به دلیل صرف‌جویی در هزینه‌ها و کارایی محدود آن‌ها خبر داد.
کد خبر: ۵۷۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 13 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ پس از حادثه منا و مخدوش شدن اطلاعات زائران که دسترسی به هویت جان‌باختگان را حتی تا امروز دشوار کرد، سازمان حج و زیارت بر آن شد تا مچ‌بندهای الکترونیکی را حاوی اطلاعات زائران طراحی کند. پروژه‌ای که با حواشی زیادی همراه و شایع شد که این دستبندهای فلزی به سفارش عربستان توسط شرکت اسرائیلی ساخته می‌شود که کاربرد جاسوسی دارد، هرچند بعثه آن را تکذیب و اعلام کرد: ساخت این مچ‌بندها به عربستان هیچ ارتباطی ندارد و ایده‌ی استفاده از آن به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد.

حمید محمدی ـ سازمان حج و زیارت ـ هم گفته بود: این مچ‌بندها به منزله کارت شناسایی حجاج و حاوی مشخصات آن‌ها است که نوعی راهنمای الکترونیکی شناسایی زائر به شمار می‌آید و در مواقعی که زائر گم می‌شود کمک می‌کند سریع‌تر پیدا شود.

اما اکنون پس از گذشته یک سال و پشت سر گذاشتن یک دور تجربه‌ی استفاده از این مچ‌بندها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر ـ نماینده ولی فقیه در حج و زیارت ـ می‌گوید: این طرح به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ناکارآمدی، امسال حذف می‌شود.

او با بیان این‌که با مردم شفاف است و اطلاعات را بی‌پرده در اختیارشان قرار می‌دهد، اظهار می‌کند: نرم‌افزار طراحی شده برای پشتیبانی این مچ‌بندها در اختیار غیر ایرانی‌ها نبود و وقتی زائری گم می‌شد دیگران نمی‌توانستند به او کمک کنند و فقط برای عوامل ایرانی مفید بود. از سوی دیگر این مچ‌بندها به جی‌پی‌اس مجهز نبودند، بنابراین کارایی لازم را نداشت.

وی اضافه می‌کند: با توجه به وضعیت نرخ حج ۹۷ باید از هر راهی که می‌توانستیم صرف‌جویی می‌کردیم تا قیمت‌ها جهشی بالا نرود. درست است که مچ‌بندها رقم بالایی نداشتند، اما وقتی همه کارهای غیرضروری را جمع بزنیم قیمت قابل توجهی می‌شود.

قاضی‌عسکر توضیح می‌دهد: البته اقدامات دیگری جایگزین می‌شود، مثلا عربستان سیستمی دارد که مشخصات زائر را روی مچ‌بندهای پلاستیکی حک می‌کند، کار خاصی انجام نمی‌دهند. البته آن‌ها طرحی برای مچ‌بندها داشته‌اند، ولی با توجه به مشکلات هزینه‌ای حاضر نیستند تا یکی دو سال آینده اقدامی انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار