همزمان با تعطیلات پایان سال و فرا رسیدن عید نوروز، گردشگران داخلی و خارجی با انتخاب شهر تاریخی یزد به عنوان مقصد سفر، بازدید از آتشکده تاریخی و زیبای زرتشتیان در این شهر را از دست نمی دهند.
کد خبر: ۵۷۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹ 14 March 2018

زندگی مسالمت آمیز زرتشتیان و مسلمان در یزد از گذشته تاکنون بیانگر تمدن و منش والای مردمان با فرهنگ این دیار است و این مهم حتی به عنوان یکی از معیارهای اصلی انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی مدنظر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در 18 تیر 1396 قرار گرفت. 
پیروان ادیان و آیین های مختلف در کمال صلح و آرامش در شهر تاریخی یزد زندگی می کنند و روابط خوب و صمیمانه ای با یکدیگر دارند. 
150 هزار اقلیت زرتشتی در جهان زندگی می کنند که 30 هزار نفر آنان در ایران و حدود 6 هزار نفر هم در شهرهای یزد، تفت و اردکان در استان یزد سکونت دارند.
آتشکده و دخمه، 2 اثر تاریخی و مهم زرتشتیان استان یزد است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
بنای آتشکده زرتشتیان یزد مشهور به آتش ورهرام (بهرام) در آبان ماه سال 1313هجری شمسی با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند در زمینی اهدایی با نظارت ارباب جمشید امانت ساخته شد. 
ساختمان اصلی آتشکده 2 متر بالاتر از سطح زمین و در وسط حیاط بزرگ مملو از درختان سرو و کاج، ساخته شده است. 
در محور ورودی بنا در ضلع جنوبی، حوض گرد بزرگی قرار دارد که نگاره فروهر و سرستون های سنگی عمارت در آن منعکس می شود. 
اتاق نگهداری آتش مقدس، در وسط ساختمان (دور از تابش خورشید) قرار دارد و اطراف آن اتاق هایی برای نماز و نیایش طراحی شده است. معماری این آتشکده تا حدودی از معماری آتشکده های پارسیان هند تاثیر گرفته است. 
بنا به روایتی، آتش موجود در این آتشکده که زرتشتیان آن را «آتش ورهرام» می نامند، حدود 1515 سال پیش از آتشکده «ناهید پارس» (پس از نقل مکان به چندین جای دیگری در استان یزد) به این مکان آورده شد و تاکنون این آتش خاموش نشده است.
در واقع شهرت این بنا به دلیل وجود آتش مقدس 1500 ساله زرتشتیان است که در اتاقی محفوظ درون جامی فلزی نگاهداری می شود. 
بازدید کنندگان از پشت پنجره می توانند آتش مقدس را نظاره کنند. مسوول نگداری آتش یکی از موبدان است و آتش را با اضافه کردن قطعه ای چوب در طول شبانه روز روشن نگاه می دارد. 
زرتشتیان یزد آغلب آیین های مذهبی، اعیاد، گردهمایی و سخنرانی های خود را در این مکان برگزار می کنند. 
گردشگران داخلی و خارجی که به یزد سفر می کنند بازدید از آتشکده زرتشتیان واقع در خیابان آیت الله کاشانی را از دست نمی دهد و میهمانان نوروزی می توانند همه روزه از این مجموعه تاریخی دیدن کنند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار