رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه از اعطای وام اشتغال‌زایی به صنعتگران صنایع‌دستی در ابرکوه خبر داد.
کد خبر: ۵۸۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸ 17 March 2018

مجاهد کرباسی اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فعالیت در حوزه معرفی و احیاءرشته های صنایع دستی صنایع‌دستی شهرستان است. در همین راستا افرادی که دارای کارت صنعتگری و مجوز صنایع‌دستی، میراث فرهنگی باشند می‌توانند جهت اخذ وام فراگیر اشتغال‌زایی و روستایی جهت رونق بخشیدن به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، اقدام کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه افزود: تاکنون تعداد 25 نفر از متقاضیان جهت دریافت وام مشاغل خانگی به مبلغ هرکدام 10 میلیون تومان، در رشته‌های مختلف از جمله گلیم‌بافی به بانک‌های عامل (صادرات و رفاه) معرفی شده‌اند که غالباً از اهالی بخش بهمن و شهر مهردشت بوده‌اند.

کرباسی با بیان اینکه رشته‌های قفل‌سازی، چنته بافی، گیوه‌دوزی و عاروسک جُلی ابرکوه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر صنایع‌دستی همچون چنته بافی، سفره خمیر از جنس پنبه، عاروسک جلی، پاپوش و کیف نمدی توسط حامد اکرمی هنرمند ابرکوهی احیا شده است و کارگاه نمدمالی، گیوه‌دوزی، صنایع‌دستی چوبی توسط پیشکسوتان این رشته‌ها(اکرمی، آدمی، صفری و خاموشی) فعال است.

وی رشته‌های چرم‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، نقاشی روی شیشه و پارچه، نگارگری، تکه دوزی و حجم سازی را از جمله صنایع‌دستی پر رونق در ابرکوه برشمرد و افزود: به تازگی میراث فرهنگی طی امضاء تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مهردشت آمادگی خود را جهت مرمت باغ خانه تاریخی اسد خان به صورت مشارکتی اعلام کرده است که در صورت مرمت شدن این بنا، می توان آن را به مرکز آموزش صنایع‌دستی تبدیل کرد.

این مقام مسئول در خاتمه با بیان اینکه مقدمات راه‌اندازی چنین مرکزی را در شهر ابرکوه فراهم شده است، از برپایی بازارچه‌ موقت صنایع‌دستی در محوطه ورودی سرو 4500 ساله ابرکوه در ایام نوروز، با همت تعدادی از صنعتگران این حوزه و همکاری کمیته سرو کهنسال، خبر داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار