دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد پایین بودن هزینه‏‏های جرائم اینترنتی و سرعت عمل بالای آن را باعث گسترش این جرائم در کشور خواند و افزود : دامنه قربانیان جرائم اینترنتی به مراتب بیشتر از جرائم سنتی است.
کد خبر: ۵۸۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶ 17 March 2018

« حمیدرضا جعفری » در نشست شورای مجازی که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد، پیشگیری از جرائم اینترنتی را   بسیار مهم دانست و گفت : به این دلیل که جرایم اینترنتی و سایبری به وسیله دستگاه ‏‏ های مخابراتی مانند تبلت، موبایل، لب ‏‏ تاب و نظ ا یر آن ها به سهولت در دسترس افراد قرار دارد ، شاهد روند گسترش ی آنها هستیم ولی باید برای جلوگیری از فحشا در این رابطه سطح آگاهی افراد جامعه ارتقا یابد.

وی پایین بودن هزینه ‏‏ های جرائم اینترنتی و سرعت عمل   بالای آن را باعث گسترش این جرائم در کشور خواند و افزود : دامنه قربانیان جرائم اینترنتی به مراتب بیشتر از جرائم سنتی است چون با یک پیامک ساده و با کمترین هزینه   و با بالاترین   سرعت عمل می ‏‏ توان چندین نفر را فریب داد و مبالغ هنگفت ی را برداشت کرد .

جعفری عمده جرائم شهرستان میبد در این حوزه را جرائم مالی دانست و بیان کرد : بعضی از افراد سودجو از ناآگاهی ‏‏ های ا فراد س وءاستفاده کرد ه و دست به کلاهبرداری ‏‏ های اینترنتی می‏‏زنند و از این طریق به صورت نامشروع اموال افراد را به تاراج می‎‎برند.

دادستان میبد گ فت : یکی دیگر از جرائمی که در شهرستان میبد شاهد وناظر آن هستیم مباحث م نافی عفت است که در فضای مجازی به صورت یک معضل اجتماعی در شهرستان به چشم می ‏‏ خورد .

و ی مهمترین دستگاهی دخیل در پیشگیری از جرائم اینترنتی را آموزش و پرورش نام برد و افزود : بیشترین قشری که درگیر فضای مجازی شده و برای آنها جذابیت دارد و در واقع بیشتر هم مربوط به جرائم منافی عفت یا اخلاق عمومی است، دانش ‎‎ آموزان هستند لذا باید با آموزش ‏‏ های لازم و آشنایی آنها با مصادیق جرائم مجرمانه دانش ‏‏ آموزان را در این مورد آگاه ک نیم.

دادستان میبد همکاری و هماهنگی پلیس ناجا را یکی از ار گان ‏‏ هایی دانست که می ‏‏ تواند در پیشگیری از جرائم اینترنتی موثر و مفید باشد .

وی گفت : در هر شهر یا شهرستانی ، گروه ‏ های در فضای مجازی تشکیل شده که با انتشار عکس و فیلم ‏‏ های مبتذل ، زمینه فساد را برای سایر افراد که عمد ت ا ً جوانان و نوجوانان هستند را فراهم می ‏‏ ساز ن د که هم منجر به بلوغ زودرس می ‏‏ شود وهم زمینه فساد و فحشا در جامعه ر ا فراهم می ‏‏ کند و پلیس ناجا باید با این گروه ‏‏ ها به شدت برخورد کند.

جعفری با اشاره به نقش سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت : بیشتر روحانیون و مداحان درمورد تبعات سوء فضای مجازی و آثار منفی آن در مجالس صحبت نمی ‏‏ کنند و این بدان معنی است که آنها آشنا یی لازم را با فضای مجازی ن دارند.

دادستان میبد از شهرداری نیز خو است که با در نظر گرفتن بودجه فرهنگی و تهیه بنر، بروشور و تبلیغات گسترده باعث افزایش اطلاعات عمومی جامعه در این رابطه شوند .

وی افزود : بعضی از اقشار جامعه با ناآگاهی و سادگی مورد طعمه افراد کلاهبردار می‏‏شوند و با یک تماس ساده تحت عنوان ب رنده شدن در برنامه ‎ ای، به راحتی اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس می‏‏گذارند که منجر به کلاهبرداری توسط سودجویان می‏‏شود.

جعفری بیان کرد : تمام کافی ‏‏ نت ‎‎ ها ی شهرستان مکلفند هر کاربری که از فضای مجازی و کامپیوتر استفاده می ‎‎ کند را کاملا شناسایی و در قالب فرم ی هویتشان را ثبت کنند تا اگر جرمی صورت گرفت بتوان آنها را شناسایی ک نند.

دادستان از بانک ‎‎ ها نیز خواست در زمان افتتاح حساب ، اصل مدارک متقاشیان را ر ویت کنند و از افتتاح حساب با کپی شناسایی پرهیز کنند .

وی گفت: روسای بانک ‎‎ ها و مسئول ان واحد تسهیلات زمانی که شخص ی تقاضای وام می‏‏کنند، نباید اقدام به تحویل فرم به اشخاص کنند و باید شخصا ً امضاء ضامن را به صورت حضوری بگیر ن د .

جعفری نگاه دادگستری به فضای مجازی را مانند چاقویی دانست که هم می‎‎توان از آن استفاده خوب کرد و هم می‎‎توان از آن استفاده نامشروع داشت ولی در صورت استفاده بد با افراد برخورد خواهد کرد.

این م قام مسئول افزود : مردم آزاد هستند برای گرفتن مطالبات خود از طریق تریبون آزاد یا فضای مجازی آن را طلب کنند به شرط آن که برخلاف اخلاق حسنه نباشد و منجر به اختلال در نظم جامعه نشود اما مسئله این است که بعضی ازافراد از طریق گروه ‎‎ ها یا کانال ‎‎ های تلگرامی تفاضاهایی دارند که مشخص می ‎‎ کند از قوانین و مقررات کشور آگاهی ندارند و از حدود اختیارات دادگستری شهرستان خارج است .

وی افزود: البته م تاسفانه اشخاصی نیز این چنین مطالباتی را طلب   می ‏‏ کنند که درسطح بالای تحصیلات قرار دارند ولی دادگستری اقداماتی که انجام می ‏‏ دهد تنها براساس قانون و مقررات جمهوری اسلامی خواهد بود.

دادستان درپایان خواستار همکاری و تعامل تمام ادارات و نهادهای ذیربط برای پیشگیری از جرایم اینترنتی در شهرستان و جلوگیری از فساد وفحشا شد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار