عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی يزد با اشاره به درمان یک زوج نابارور یزدی با استفاده از طب سنتی، از امكان‌پذير بودن درمان قطعی ناباروری با استفاده از طب سنتی خبر داد.
کد خبر: ۵۸۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 18 March 2018

 به گزارش «تابناک یزد»؛ ناباروري یکی از مشکلات شایع زوج‌هاي جوان است به نحوي كه طبق آمارها از هر چهار زوج، یک زوج با اين مشكل دست و پنجه نرم مي‌كنند.

البته به لحاظ تعریف علمي، هر زوجی که به مدت یک سال و در سنین بالای 35 سال به مدت 6 ماه به طور منظم اقدام به باروري كند ولي موفق نشود، نابارور تلقي مي‌شود.

علل ناباروری نيز به دو دسته کلی زنانه و مردانه و تقريباً به نسبت مساوي تقسیم می‌شود هر چند كه در 10 درصد موارد نيز علت مشخصی وجود ندارد.

امروزه با پيشرفت علم پزشكي ميزان درمان ناباروري زوج‌ها تا حدودي قابل درمان شده است ولي در اين ميان طب سنتی نيز با ورود به اين حوزه توانسته از طريق اقداماتي مانند دارو درمانی، زالو درمانی و دیگر روش‌های درمانی به ویژه اصلاح تغذیه براي اين عارضه درمان قطعي انجام دهد.

«سید کاظم کاظمینی» متخصص طب سنتی و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در اين باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، به امكان درمان قطعي برخي ناباروري‌ها با استفاده از طب سنتی اشاره و اعلام مي‌كند: یک زوج نابارور پس از چهار سال ازدواج  و دو مرتبه اقدام ناموفق درمان از طريق آی.وی.اف كه منجر به قطع اميد آنها از درمان ناباروری شده بود، به طب سنتی روی آوردند ولي پس از گذراندن دوره دو ماهه درمان تنها با اصلاح تغذیه و دارودرمانی، هم اکنون باردار هستند.

وی در اين خصوص تصريح مي‌كند: از نظر طب ایرانی ایجاد ناباروری مي‌تواند ناشي از وجود اشکالات ساختاري در دستگاه تناسلي مردم يا زن، وجود بيماري يا موارد ديگري از اين دست باشد.

این متخصص در مورد شایع‌ترین علل ناباروری با منشاء مردان، مي‌گويد: سوء مزاج اسپرم، مشکلات و ضعف مغز يا قلب، استعمال مواد مخدر، ترک نزدیکی به مدت طولانی، مشکلات آلت تناسلی و مشکلات روحی و روانی از علل ناباروری است . 

وی در ادامه سوء مزاح رحم، ریزش اخلاط به رحم و ریاح(نفخ) آن، ضعف قوه ماسکه رحم یا توانایی رحم در نگهداری جنین، اورام و بواسیر رحم، ورم‌های سخت در دهانه رحم و انحراف آن، مسائل روحی و روانی، عوامل خارجی و سایر موارد را نيز از علل شایع ناباروری در زنان مي‌خواند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی يزد در مورد بررسی زوج‌هاي نابارور و بررسی علت عارضه آنها، مي‌گويد: علت ناباروری براساس شواهد و علائم بیمار و کمک گرفتن از سونوگرافی و آزمایش‌های ناباروری بررسی و برای درمان آنها اقدام می‌شود . 

وی اضافه مي‌كند: درمان ناباروری نيز متناسب با علت ناباروری، نوع و شرایط بیمار آغاز می‌شود و دوره آن نیز بستگی به شرایط بیمار دارد به طوری که نمی‌توان برای هر فرد ناباروری، نسخه کلی پیچید . 

کاظمینی با اشاره روش‌هاي ساده درمان برخی از عارضه‌هاي موثر در افزایش میزان باروری، بیان مي‌كند: كاهش وزن از طریق درمان افرادی که دارای اضافه وزن هستند یا افزایش وزن در افرادی که لاغری مفرط دارند، از جمله اين درمان‌هاست.

وی درمورد تغذیه به عنوان یکی از اصول مهم و اساسی در باروری، خاطرنشان مي‌كند: تغذیه در درمان هر دو جنس تاثیر زیادی دارد لذا اصلاح تغذیه بیماران یکی از روش‌های درمانی بیماران نابارور محسوب می‌شود . 

این متخصص طب سنتي در مورد دیگر روش‌های درمان ناباروری نيز اظهار مي‌كند: در اين رابطه علاوه  بر اصلاح تغذیه، روش‌هایی چون زالو درمانی و دارو درمانی استفاده می‌شود که خود دارودرمانی نیز شامل روش‌های مصرف به صورت خوراکی، مالشی مانند روغن‌ها و شیاف است که نحوه مصرف هر کدام کاملاً به نوع و علت ناباروری  بستگی دارد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار