مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: در ایام نوروز 81 خانه مسافر در شهر یزد آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند.
کد خبر: ۵۸۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶ 19 March 2018

فاطمه دانش یزدی در خصوص تعداد اماکن اقامتی پذیرای مسافران نوروزی گفت: ظرفیت اسکان در سطح استان 95 هزار نفر در نظر گرفته‌شده است که تعداد 52 واحد هتل، 17 مهمان‌پذیر، 13 واحد اقامتگاه سنتی، 51 اقامتگاه بوم‌گردی و 81 واحد خانه مسافر جهت ایام نوروز آماده پذیرایی مسافران نوروزی هستند.

وی با اشاره به نحوه ساماندهی خانه‌های مسافر افزود: خانه مسافر واحدهای اقامتی با مالکیت خصوصی هستند که مالکان آن‌ها مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را اخذ می‌نمایند تا بتوانند واحد مسکونی خود را در اختیار میهمانان و مسافران شهر خود قرار دهند که این واحدهای اقامتی شامل ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه خانه مسافر در مواقعی مانند ایام نوروز که تعداد مسافر زیاد می‌شود می‌تواند تا حدود زیادی جبران‌کننده کمبود هتل باشد، تصریح کرد: قیمت مناسب خانه مسافرها نسبت به هتل دلیل دیگری بر ارجحیت این واحدهای اقامتی نسبت به هتل‌ها توسط مسافرین است.

دانش یزدی اظهار داشت: برای خانواده‌هایی با اعضای بیشتر هزینه اقامت در سفر معمولاً بسیار گران تمام می‌شود؛ زیرا که مجبور به گرفتن سوئیت‌های بسیار گران‌قیمت هتل و یا چند اتاق با ظریف دو الی سه نفر می‌شوند و اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از مسافر رادارند و ازاین‌رو خانواده‌های پرجمعیت می‌توانند با هزینه کمتری در یک مکان‌ها اقامت داشته باشند.

این مقام مسئول از دیگر مشکلات خانواده‌های پرجمعیت جدا از هزینه زیاد هتل را کنار هم بودنشان دانست و عنوان کرد: اتاق‌های هتل ظرفیت زیادی ندارند و یک خانواده ۱۰ نفری قطعاً مجبور خواهد بود چندین اتاق برای اقامت خود رزرو کنند ولی با رزرو خانه مسافر می‌توانند همگی در یک مکان اقامت داشته باشند و از هم‌نشینی‌های شبانه خود لذت ببرند.

وی یادآور شد: در ایام پرتردد سال مانند تعطیلات چندروزه و یا تعطیلات نوروزی، به دلیل حجم بالای مسافرت، هتل‌ها به‌سرعت پرمی شوند و مابقی مسافران می‌توانند با رزرو خانه مسافر برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه در شهر یزد جهت ایام نوروز 81 خانه مسافر آماده پذیرایی از مسافران عزیز هستند، اذعان کرد: پراکندگی خانه مسافرها در تمام نقاط شهر برخلاف تجمع هتل در نقاط خاصی از شهر مزیت بزرگی برای مسافرینی است که برای امور درمانی و یا اداری به شهری سفر می‌کنند و ترجیح می‌دهند محل اقامتشان نزدیک به محل مرکز درمانی و یا سازمانی باشد که قرار است وقت عمده آن‌ها در سفر در آنجا صرف گردد.

 دانش یزدی بابیان اینکه در سال ۱۳۹۴ جلسه هیئت محترم وزیران به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری، در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری (خانه مسافر) را به‌عنوان تأسیسات گردشگری همچون هتل و مسافرخانه به رسمیت شناخت، تصریح کرد: خانه مسافرها باید ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و کلیه ارگان‌های ذی‌ربط را رعایت کنند و به‌صورت مستمر به جهت کیفی، امنیتی و بهداشتی مورد بازدید قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل‌توجه‌ای داشته است و درنتیجه‌ی آن نیاز به اماکن اقامتی هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود، گفت: تا مدتی پیش، بسیاری از خانه‌های مسافر تحت نظر میراث فرهنگی نبودند و بر روی نظافت و قیمت خانه‌ها هیچ نظارتی وجود نداشت و همچنین اعتماد ۱۰۰ درصد مسافر به مالک واحد اقامتی متصور نبود؛ اما خوشبختانه در حال حاضر چندین سامانه معتبر رزرو هتل، اقدام به معرفی و انجام رزرو خانه مسافرهای مجوز دار نموده‌اند تا بتوانند علاوه بر رفع نیاز مسافرین، در رشد صنعت گردشگری کشورمان نقشی بسزایی داشته باشند و همچنین اطلاعات مربوط به این خانه‌ها در سامانه www.khaneh-mosafer.ir، جهت استفاده هم‌وطنان موجود است.

وی افزود: اکنون مسافران می‌توانند با اعتماد کامل و مشاهده و مقایسه خانه‌های مختلف در سایت، مکان موردنیازشان را رزرو کنند و مطمئن باشند که محل اقامتشان در هنگام سفر رزرو و آماده پذیرایی از آن‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در پایان در خصوص صدور مجوز جهت ایجاد خانه مسافر خاطرنشان کرد: پس از ارائه درخواست متقاضی جهت گرفتن مجوز خانه مسافر، فردبه‌شرکت مجری طرح (جامعه هتلداران استان یزد) معرفی می‌شود، سپس پرونده فرد در شرکت تکمیل و پس از تکمیل پرونده فرد به اداره اماکن جهت بررسی صلاحیت ترافیکی، انتظامی و فردی معرفی و در صورت مثبت بودن استعلام پروانه یک‌ساله جهت فعالیت واحد صادر می‌شود و پس از درجه‌بندی و نرخ‌گذاری توسط شرکت مجری فعالیت خود را آغاز می‌کند و در طول دوره فعالیت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد بر کار آن‌ها نظارت دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار