کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: هیچ جای نگرانی در خصوص انتقال بیماری ماهی به انسان وجود ندارد.
کد خبر: ۵۸۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷ 19 March 2018

حمید پورمیرزایی، در خصوص تکثیر و توزیع ماهی‌های قرمز شب عید، گفت: وضعیت کاملاً مطلوب است و آزمایش‌های گوناگونی از جمله ویروسی، انگلی و قارچی برای مراکز تکثیر داخل استان صورت گرفته است و هیچ جای نگرانی در خصوص انتقال بیماری ماهی به انسان وجود ندارد.

وی افزود: ماهی‌های قرمز شب عید عمدتاً از استان‌های اصفهان و گیلان وارد استان یزد می‌شوند؛ چراکه این استان‌ها از عمده پرورش‌دهنده‌های ماهی‌های قرمز هستند که ماهی‌های خود را به همه استان‌های کشور صادر می‌کنند؛ چنانچه سالیانه حدود 20 میلیون ماهی قرمز در این استان‌ها تولید می‌شود.

کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان یزد بابیان اینکه متأسفانه عمده ماهی‌های قرمز به علت روش‌های نادرست معمولاً بین 10 تا 15 روز بیشتر عمر ندارند و تلف می‌شوند، اظهار داشت: از شهروندان درخواست می‌شود که ماهی قرمز را از مراکز معتبر خریداری کند و از فروشندگانی که ماهی را در شرایط نامناسب نگهداری می‌کنند، ماهی قرمز نخرند.

پورمیرزایی با تأکید بر اینکه ماهی برای شب عید به‌وفور وجود دارد؛ ولی کماکان از مردم درخواست می‌شود تاجایی که امکان است که از ماهی قرمز استفاده نکنند، تصریح کرد: توصیه ما به خانواده‌ها این است که برای جلوگیری از تلف شدن تعداد بیشتر ماهی قرمزها در ایام عید تنها یک ماهی خریداری کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که انسان‌ها از ماهی قرمز می‌گیرند معمولاً بیماری‌های خاصی نیست و مردم نباید نگران باشند، خاطرنشان کرد: ماهی‌های قرمز بیماری خاصی را به انسان منتقل نمی‌کنند؛ چراکه ماهی‌ها سالم‌ترین حیوانی هستند که می‌توان در منزل نگه‌داری کرد و هیچ‌گونه خطری برای اطرافیان ندارند.

وی با تأکید بر اینکه ماهی‌هایی که پولک‌های آن‌ها ریخته شده و یا چشم‌های بیرون زده دارند سالم نیستند، یادآور شد: به خانواده‌های توصیه می‌شود که از دست گرفتن ماهی‌ها توسط فرزندان خود جلوگیری کنند؛ همچنین شهروندان هنگام خرید ماهی قرمز باید دقت داشته باشند که ماهی تلف نشده باشد و زمانی که می‌بینند که روی بدن ماهی زخم است و لکه‌ای وجود دارد، این‌گونه ماهی‌ها را نخرند.

کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه ماهی قرمز هنگام خرید باید ظاهری سالم و شنای متعادل داشته باشد به شهروندان توصیه کرد: رنگ قرمز ماهی، نشانه سلامتی ماهی است؛ همچنین ماهی‌هایی که بی‌حرکت هستند یا به پهلو افتاده‌اند اصلاً خریداری نشوند و همچنین ماهی سالم باید دارای دم کشیده و دارای تحرک زیادی باشد.

پورمیرزایی در پایان بهترین دما برای نگهداری ماهی قرمز را دمای بین 10 تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد عنوان کرد و بیان داشت: ماهی‌ها در دمای بالاتر و پایین‌تر از دمای مذکور آسیب می‌بینند؛ همچنین باید توجه داشت که مراکزی که این ماهی‌های قرمز را تولید و توزیع می‌کنند زیر نظر دامپزشکی هستند و از طرفی دیگر گشت‌های نظارتی در سطح شهر خرید و فروش ماهی‌ها را کنترل و پایش می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار