معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد خبر داد
معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد از رشد 28 تا 100 درصدی جمعیت گونه‌های باارزش در قرق‌های اختصاصی این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 19 March 2018

حسن اکبری با اشاره به وضعیت اقلیمی خشک استان یزد، گفت: استان یزد علی‌رغم شرایط اقلیمی خشک، تنوع زیستگاهی و به‌تبع آن تنوع زیستی ارزشمندی دارد؛ همچنین علاوه بر این تنوع ارزشمند، وجود گونه‌های بومی فلات مرکزی ایران نظیر آهو، زاغ بور، هوبره و... و گونه‌های در معرض خطری نظیر یوزپلنگ آسیایی، گور ایرانی، شاه روباه، گربه پالاس و... جایگاه استان یزد را ازنظر تنوع زیستی در کشور ویژه ساخته است.

وی با برشماری برخی از فعالیت‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست، تصریح کرد: این اداره هرساله برای ارزیابی کارایی حفاظت انجام‌شده و نیز ارزیابی عوامل تهدید طبیعی نظیر تغییر اقلیم و خشک‌سالی اقدام به سرشماری زمستانه حیات‌وحش می‌کند.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان افزود: در این سرشماری‌ها، جمعیت گونه‌های برجسته به‌عنوان شاخصی از سلامتی اکوسیستم شمارش‌شده و حداقل جمعیت موجود به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی وضعیت زیستگاه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

اکبری در رابطه با طریقه سرشماری، عنوان کرد: گونه‌های برجسته‌ای که در استان سرشماری می‌شوند عبارت‌اند از کل و بز، قوچ و میش و آهو اما سایر مشاهدات گونه‌های مهم نیز یادداشت می‌شوند. برنامه سرشماری حیات‌وحش از قبل برنامه‌ریزی می‌شود و هر منطقه تحت حفاظت ظرف مدت 1 تا 2 روز از طریق پیمایش مسیرهای مشخص توسط گروه‌های دونفره مورد شمارش قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به حضور محیط‌بانان، کارشناسان، برخی همیاران و افراد محلی در سرشماری، اظهار داشت: جمع‌بندی نتایج سرشماری سال جاری نشان داد در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان یزد 7 هزار رأس کل و بز، 2500 رأس قوچ و میش و 804 رأس آهو شمارش‌شده است که بیشترین جمعیت کل و بز استان مربوط به منطقه حفاظت‌شده کالمند – بهادران مهریز و پناهگاه حیات‌وحش بوروئیه خاتم (به ترتیب 2879 و 2164 رأس) بیشترین جمعیت قوچ و میش استان مربوطه به منطقه حفاظت‌شده کوه بافق و بزرگ‌ترین جمعیت آهوی استان به تعداد 840 رأس مربوط به منطقه حفاظت‌شده کالمند بهادران بود.

وی با تأکید برافزایش جمعیت حیات‌وحش برجسته کل و بز و قوچ و میش در منطقه شکارممنوع شیرکوه، پناهگاه حیات‌وحش بوروئیه و منطقه حفاظت‌شده کوه بافق شاهد، خاطرنشان کرد: همچنین طبق آمارهای موجود شاهد کاهش جمعیت حیات‌وحش در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست اردکان (سیاه کوه و دره انجیر) به دلیل شدت خشک‌سالی بوده‌ایم.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد در ادامه افزود: جابجایی حیات‌وحش به‌ویژه قوچ و میش‌های پارک ملی سیاه کوه به خارج از منطقه و نیز تلفات کل و بز به دلیل کم غذایی از عواقب ناشی از خشک‌سالی در منطقه سیاه کوه و دره انجیر بوده است.

اکبری با اشاره به قرق اختصاصی سه منطقه استان یزد که توسط بخش خصوصی مدیریت‌شده و سرشماری نیز صورت گرفته است، گفت: در این سه منطقه جمعاً 2289 رأس کل و بز، 498 رأس قوچ و میش و 88 رأس آهو شمارش شدند.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر رشد 28 تا 100 درصدی جمعیت گونه‌ها در این قرق‌ها، خاطرنشان کرد: در قرق‌های صورت گرفته گونه‌های برجسته نسبت به سال قبل بین 28 تا 100 درصد افزایش جمعیت داشته‌اند که مؤید موفقیت استان در استفاده از توان‌بخش خصوصی برای حفاظت و بهره‌برداری حیات‌وحش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار