همزمان با فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت بر آن شدیم تا آیاتی را که به نوعی به جهان طبیعت اشاره دارد را برایتان بیاوریم:

سوره مبارکه «بقره» آیات 163 و 164

«وَاِلَهُکُمْ اِلَهٌ وَ حِدٌ لَا اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الْرَّحِیمُ»؛ و معبود شما خدایی یگانه است، جز او معبودی نیست، بخشنده‏ مهربان است.

«اِنَّ فِی خَلْقِ الْسَّمَوَ تِ وَالْاَرْضِ وَاخْتِلَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَ الْفُلْکِ الّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ الْنَّاسَ وَمَآ اَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْسَّمآءِ مِنْ مَّآءٍ فَاَحْیَا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَآبَّهٍ وَتَصْرِیفِ الْرِّیَحِ وَالْسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ الْسَّمَآءِ وَ الْاَرْضِ لَاَیَتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ‏»؛ همانا در آفرینش آسمان‏ها و زمین و در پی یکدیگر آمدن شب و روز و کشتی‏‌هایی که برای سودرسانی به مردم در دریا در حرکتند و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده و با آن زمین مرده را زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان آسمان و زمین معلّقند، برای مردمی که می‌‏اندیشند، نشانه‏‌هایی گویاست.

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟

نکته‌ها
هماهنگی میان عناصر طبیعت و اجزای هستی و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان ‏دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده خدای یگانه است. آفرینش آسمان‏‌ها و توسعه‏ دائمی آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتی از اولین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفت‌گانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بی‌‏ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهای خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه‏‌های قدرت خداوند یکتای حکیم است.

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟


بیشتر بخوانید:با دیدن این تصاویر بهار را حس کنید


قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟

سعدی می‌‏گوید:

آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است‏
دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار

کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند
نه همه مستمعی، فهم کند این اسرار

عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب‏
فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار

پاک و بی‌‏عیب، خدایی که به تقدیر عزیز
ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار

کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معنای باد است، ولی در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولی هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهی است. در حدیث می‌‏خوانیم: هرگاه بادی می‌‏وزید پیامبر صلی الله علیه وآله می‏‌فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب.

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟

پیام‌ها

1- شناخت طبیعت، یکی از راه‌های خداشناسی است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایی او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فی خلق السموات... لایات»

2- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد»

3- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک»

4- هر موجودی در جهان هستی، آیه‌‏ای از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات»

برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار

5- تنها خردمندان از نگاه در هستی، درس خداشناسی می‌‏گیرند. «ان فی خلق السموات... لایات لقوم یعقلون»

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟

سوره مبارکه «جاثیه» آیات 4 و 5

«وَفِی خَلْقِکُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَآبَّهٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ»؛‌ و در آفرینش شما و آنچه از جنبده‏‌ها که (در هستی) پراکنده نموده، برای اهل یقین، نشانه‌‏هایی (از قدرت الهی) است.

«وَاخْتِلاَفِ الَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَآ اَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَآءِ مِن رِّزْقٍ فَاَحْیَا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ‏»؛ و شب و روز که در پی یکدیگرند و آنچه از روزی که خداوند از آسمان فرو فرستاده و زمین را به واسطه‏ آن بعد از پژمردگی‌‏اش سبز و زنده نموده است و گردش بادها، برای کسانی که تعقّل کنند نشانه‌‏هایی از قدرت الهی است.

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟

نکته‌ها
آیات 3 تا 5 که نشانه‏‌های آفرینش را مطرح می‏‌کند، در پایان هر کدام از آیات، یک دسته مورد خطاب قرار گرفته‌‏اند؛ یک بار اهل ایمان، یک بار اهل یقین و بار دیگر اهل تعقّل، شاید بدان جهت که راه ایمان از راه عقل جدا نیست و هردو انسان را به یقین می‌‏رساند. البتّه در آفرینش انسان و جنبندگان مسئله دقیق‏‌تر و گسترده‏‌تر است و دقّت و تامل در آن سبب یقین می‏‌شود.
تنظیم گردش زمین و پی در پی آمدن شب و روز یکی دیگر از نشانه‏‌های قدرت و حکمت الهی است، اگر این گردش نبود یا کند و یا تند بود زندگی فلج می‏‌شد، لذا زمانی اهمیّت این نعمت‏‌ها روشن‌‏تر می‌‏شود که از انسان گرفته شود.
باد و باران و شب و روز، نقش مهمی در حیات موجودات زمینی دارند که در یک آیه در کنار هم مطرح شده‌‏اند.

آفرینش یک مسئله است و اداره کردن و روزی دادن مسئله دیگر، روزی هر آفریده‌‏ای از ابتدای آفرینش تنظیم شده است. خداوند، کتاب را برای زنده شدن دل‏‌ها و باران را برای زنده شدن گِل‏‌ها نازل کرده است. مراد از اختلاف شب و روز یا پیدا شدن یکی خلف دیگری است و یا تفاوت ساعات شب و روز است که گاهی روز بلند و شب کوتاه و گاهی بر عکس است.

در باد سه نعمت مهم وجود دارد: جا به جا کردن ابرها، تلقیح گیاهان و تصفیه هوا.

در تمام قرآن، هرگاه سخن از آفرینش شب و روز است، نام شب مقدّم است. «الیل والنهار»

پیام‌ها

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟

1- همه هستی کتاب شناخت خداوند است. آسمان، انسان و جانوران، همه ما را به یک هدف می‌‏رساند. «و فی خلقکم و مایبثّ من دابّه»

2- یکی از نعمت‌‏های الهی پراکنده بودن جنبنده‏‌هاست که در غیر این صورت زندگی انسان فلج می‏‌شد. «یبثّ من دابّه»

3- آفرینش آسمان‏ها و زمین یک طرف، آفرینش تمام جنبنده‏‌ها یک طرف و آفرینش انسان نیز یک طرف. «خلقکم و ما یبث» (نام انسان قبل از سایر جنبده‌‏ها و به صورت جداگانه برده شده که نشانه اهمیّت است)

4- مطالعه در نظام هستی راه رسیدن به یقین است. «لقوم یوقنون»

5 - آسمان، منشا رزق بشر است. «من السماء من رزق»

6- زمین، مرگ و حیات دارد و همواره (با پائیز و بهار) تکرار می‏‌شود. «فاحیا به الارض بعد موتها»

7- حرکت بادها، امری تصادفی نیست، بلکه بر اساس برنامه الهی است. «تصریف الریاح»

8 - کتاب هستی، پر است از آیات گوناگون، که درک آن نیاز به تفکّر و اندیشه دارد. «آیات لقوم یعقلون»

سوره مبارکه «فاطر» آیه 9

و خداوند است که بادها را فرستاد تا ابر را برانگیزاند، پس آن را به سوی سرزمینی مرده راندیم، و به وسیله‏ آن زمین را بعد از مردنش زنده نمودیم. رستاخیز نیز چنین است.

نکته‌ها

قرآن درباره فصل تولد دوباره زمین چه می گوید؟


چنانکه با اراده‏ خداوند، حرکت ابر و باد و ریزش باران، زمین مرده را زنده کرده و گیاهان سر ازخاک بر می‏‌آورند، با اراده‌‏ای دیگر و وقوع زلزله‌‏ای عظیم، مردگان از خاک بر می‌‏خیزند و زنده می‏‌شوند.
این بهار نو ز بعد برگ ریز/ هست برهان بر وجود رستخیز

پیام‌ها

1- وزش بادها، حرکت ابرها و ریزش باران‏ها، تصادفی نیست، با اراده الهی است. «اللّه... ارسل الریاح فتثیر... فسقناه»
2- در هستی، برنامه و نظم و تدبیر حاکم است. «ارسل... فتثیر... فسقناه... فاحیینا»
3- برای فهم غیب، از شهود استفاده کنید. «کذلک النشور»

 

 

 

//فارس