رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز می گوید: باغ پهلوانپور این شهرستان از جمله باغ های ایرانی است که به همراه باغ دولت آباد یزد در فهرست آثار جهانی ثبت شد، که همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مقصد بسیاری گردشگران و مسافران به این شهر تاریخی است.
کد خبر: ۵۸۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱ 22 March 2018

علی اصغر صمدیانی افزود: از 25 اسفند ماه 1396 تا پایان روز چهارشنبه اول فروردین ماه 1397، پنج هزار و 700 نفر از مکان های تاریخی و فرهنگی این شهرستان بازدید کرده اند. 
وی ادامه داد: از این تعداد حدود 70 درصد مربوط با بازدید از باغ پهلوانپور است که از بخش های مختلف آن بازدید و از طبیعت زیبا و آثار تاریخی منحصر به فرد آن دیدن کردند. 
این مسوول اظهار کرد: تا پایان تعطیلات نوروز این اثر همه روزه از ساعت هشت تا 19 آماده برای بازدید مسافران و میهمانان نوروزی و شهروندان باز است . 
باغ جهانی پهلوان پور از باغ های متعلق به دوره های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد.
این باغ زیبا و تاریخی که در نوع خود در مهریز و حتی استان یزد کم نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است. 
مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است. 
ارزشمندترین بخش باغ پهلوانپور که نمونه ای از باغ های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است ، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و 500 مترمربع است. 
شهرستان مهریز شش هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز آن در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران - یزد - بندرعباس - کرمان قرار دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار