در بهترین حالت آقای احمدی نژاد و اطرافیانش یک فرقه کوچک و بی اهمیت هستند که هیچ تاثیری در شرایط کشور نخواهند داشت
کد خبر: ۵۸۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰ 10 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ یک فعال اصولگرا گفت: «آقای احمدی نژاد زمانی هوشمندی‌های خاص و بسیاری از خود نشان داده بودند اما طی این یک سال گذشته و به خصوص چند ماه اخیر نشان دادند که اصلا ایشان حتی قواعد نظام را یاد نگرفته است. به خصوص قواعد مرتبط با رهبری را اصلا متوجه نشده اند. لذا من معتقدم که اصلا ایشان درک درستی از شرایط موجود ندارند. به همین دلیل است که هیچ کدام از وزرایش از او حمایت نمی‌کنند.»

سرنوشت احمدی‌نژاد چه می‌شود؟

علی دورانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو طی فرارو در خصوص اقدامات و رویکردهای اخیر محمود احمدی نژاد عنوان کرد: «اگر آقای احمدی‌نژاد هشت سال در راس قوه مجریه نبودند و طبق قانون اساسی در جایگاه دومین فرد کشور قرار نداشت، خیلی از این رفتارها و روش‌هایی که پیش می‌گیرد حائز اهمیت می‌شد. اما از آنجا که هشت سال ایشان رئیس جمهور بودند و زمام امور را در تمامی حوزه ها از جمله اقتصادی و سیاسی و... برعهده داشتند، طبیعتا رفتاری که مشابه رفتارهای اپوزوسیون باشد، از ایشان قابل پذیرش نیست. بخصوص بعد اتفاق‌هایی که در سال88 رخ داد.»

او ادامه داد: «به عقیده من آقای احمدی نژاد دچار یک توهم بزرگ شده اند و این است که فکر می‌کنند می‌تواند از برخی خلاءهای نظام به خصوص در بحث اجتماعی سوءاستفاده کند. اما آنقدر پایگاه اجتماعی ندارد که باعث نگرانی فرد یا گروهی شود. حداقل من به شخصه تا امروز ندیدم کسی از اقدامات و اظهارات آقای احمدی نژاد، ابراز نگرانی یا احساس خطر کرده باشد که مثلا مبادا ایشان خطری برای کشور و نظام داشته باشند.»

وی تصریح کرد: «زیرا در هر دو دوره‌ای که آقای احمدی‌نژاد موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شدند، صرفا به واسطه حمایت اصولگرایان و نیروهای انقلابی بود. به عبارت ساده تر ایشان در هر دو دوره بر موج حمایت‌های این نیروها سوار شدند و به پاستور رسید. زیرا خودشان به شخصه پایگاه و جایگاه قابل توجهی میان مردم نداشتند. حالا اگر احساس می‌کنند می‌توانند از همان میزان رای استفاده کنند، کاملا در اشتباه هستند.»

این فعال سیاسی با اشاره به حمایت‌ها و حامیان احمدی نژاد طی دو انتخابات سال 84 و 88 گفت: «تمام افرادی که به واسطه حمایت آنها، آقای احمدی نژاد در انتخابات پیروز شدند، خواستگاه و اهداف متفاوتی نسبت به شخص ایشان دارند و هیچگاه از او در این مسیری که قدم گذاشته است حمایت نخواهند کرد و بدون آنها آقای احمدی نژاد هیچ جایگاهی ندارد. او گمان می‌کند می‌تواند از این سرمایه‌ها سواستفاده کند اما تا اینجای کار شاهد این بودیم که هیچ کدام از جریان‌های سیاسی و مردمی از ایشان حمایت نکردند.»

او تاکید کرد: «در هر صورت این اشتباه بزرگ آقای احمدی نژاد است. یعنی اینکه فکر می‌کند اگر مواضعی بر خلاف یا ضد نظام و رهبری اتخاذ کند، می‌تواند برای خود پایگاه اجتماعی دست و پا کند و مردم را با خودش همراه کند. اما نه تنها احتمال این اتفاق کم است بلکه حتی نزدیک به صفر است. البته قطعا در اطراف ایشان افرادی هستند که حمایتشان کنند اما این تعداد به هیچ عنوان در مقایسه با جمعیت 80میلیونی ما، قابل توجه نیست و نمی‌توانند برای نظام دردسرساز باشند. ضمن اینکه بخشی از افراد هم کاملا غیرسیاسی هستند.»

وی ادامه داد: «البته من قصد ندارم بگویم که آنها به هیچ عنوان دردسرساز نخواهند بود. زیرا به هرحاال حتی یک نفر هم می‌تواند برای نظام مشکل ساز شود و حالا آقای احمدی نژاد جای خود دارند. به هرحال هشت سال رئیس جمهور بودند و طبیعتا رفتارهایشان مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه به طور کلی در همه جای دنیا وقتی برخی مقامات پیشین یا در حال فعالیت، صحبت‌های ساختارشکنانه‌ای می‌زنند، مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. منظور من این است که این قبیل اقدامات و مواضع نمی‌تواند خطری برای نظام باشد.»

گمانه‌زنی درباره سرنوشت احمدی‌نژاد

دورانی افزود: «زیرا به طور کلی به خصوص بعد سال 88 آنقدر ایشان در میان هر دوجریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، منفور بوده و هستند، هیچگاه مورد حمایت آنها قرار نمی‌گیرد که بتواند پایگاه اجتماعی برای خود فراهم کند و به اهدافش برسد. البته ایشان در یک برهه هم تلاش کردند خود را به اصلاح‌طلبان بچسبانند اما به دلیل همین مسئله منفور بودنشان، موفق نشدند. بنابراین هیچ کس او را جدی نمی‌گیرد.»

این فعال اصولگرا با بیان اینکه در یک برهه زمانی محمود احمدی نژاد تفاوت‌های بسیاری با امروز داشته و همین دلیل حمایت اصولگرایان از او شده بود، گفت: «آقای احمدی نژاد زمانی هوشمندی‌های خاص و بسیاری از خود نشان داده بودند اما طی این یک سال گذشته و به خصوص چند ماه اخیر نشان دادند که اصلا ایشان حتی قواعد نظام را یاد نگرفته است. به خصوص قواعد مرتبط با رهبری را اصلا متوجه نشده اند. لذا من معتقدم که اصلا ایشان درک درستی از شرایط موجود ندارند. به همین دلیل است که هیچ کدام از وزرایش از او حمایت نمی‌کنند. حتی وزرای دور دوم ایشان هم حاضر نیستند با او در ارتباط باشند و سعی می‌کنند خودشان را از او جدا کنند. بنابراین به عقیده من در بهترین حالت آقای احمدی نژاد و اطرافیانش یک فرقه کوچک و بی اهمیت هستند که هیچ تاثیری در شرایط کشور نخواهند داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد نهادهای مختلف و به طور کلی حاکمیت در قبال احمدی نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: «تا اینجای کار که به خوبی جواب داده است. زیرا فرض کنید که مثلا شش ماه پیش آقای احمدی‌نژاد بازداشت می‌شد، ممکن بود در افکار عمومی این شائبه ایجاد شود که «شاید او درست می‌گفته و اسناد و مدارکی از برخی تخلف‌های مقامات داشته» اما با برخورد فعلی همه دیدند که او هیچ چیزی در چنته ندارد و همچنان اصرار به همان حرف‌های لمپنی و بگم‌بگم‌های الکی دارد. لذا به عقیده من رویکرد نهادهای امنتی و قضایی بسیار هوشمندانه بود و اجازه دادند تا او همه حرف‌هایش را بگوید و مردم ببینند که هیچ موضوع جدید و مخفی و محرمانه‌ای ندارد که تا امروز از تلویزیون و رسانه‌های دیگر نشنیده باشند. ضمن اینکه این راه باعث شد مردم بدانند که نظام نقطه ضعف خاصی ندارد و حتی رئیس جمهور هشت ساله کشور هم اسنادی از مقامات و نهادهای مختلف در اختیار ندارد.»

دورانی در پایان در خصوص اینکه سرانجام احمدی نژاد چه می‌شود گفت: «همانطور که چند ماه پیش هم گفته بودم بر این باور هستم که اگر قرار باشد این روند آقای احمدی نژاد ادامه پیدا کند، ایشان دچار نوعی حصر می‌شوند. البته احتمال محاکمه و زندانی شدن ایشان هم وجود دارد. شاید هم محصورین فعلی از حصر خارج شوند و ایشان در حصر قرار بگیرند. در مجموع گمان نمی‌کنم آینده خوشایندی برای ایشان وجود داشته باشد.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
کمترین کار برای ایشان اعدام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار