مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: میزان بارش‌ها در استان یزد نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش‌یافته است.
کد خبر: ۵۹۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 15 April 2018

محمد مهدی جوادیان زاده  با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مدون با توجه به خشکسالی‌ها حاکم در استان یزد، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش 10 درصدی آب انتقالی در استان یزد هستیم و همچنین اینکه این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد کاهش بیشتر آب انتقالی در استان یزد باشیم؛ لذا در این راستا برنامه‌های مدونی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها این است که از تک‌تک شهرستان‌های استان یزد در راستای اینکه چند درصد کمبود آب‌دارند، بررسی به عمل‌آمده است؛ همچنین با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان یزد حفر چاه‌های اضطراری مورد شناسایی قرارگرفته‌اند و چاه‌های کشاورزی که قابلیت شرب دارند نیز در حال شناسایی هستند تا این مجموعه بتواند توان آب شرب استان یزد را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی عمومی و مشارکت مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت آب مصرفی در استان یزد، اظهار داشت: انتظار این است که شهروندان یزدی حداقل 10 درصد از مصرف خود را کاهش دهند تا بتوانیم شاهد عبور از این بحران در استان یزد باشیم؛ لذا مدیریت و صرفه‌جویی آب باید به عنوان مهم ترین عامل و راهکار آموزشی در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

جوادیان زاده بابیان اینکه پکیج‌های کاهنده مصرف در استان یزد در حال شناسایی هستند و امید است که همشهریان این پکیج‌ها را در منازل خود نصب کنند، تصریح کرد: در حال حاضر استان یزد در وضعیت اقلیمی خشک به سرمی‌برد؛ چنانچه دراستان یزد وضعیت خشکسالی حاکم شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه میزان بارش‌ها در استان یزد نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش‌یافته است و همچنین میزان بارندگی در استان یزد نسبت به بلند مدت 65 درصد کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد: همین عوامل باعث شده است تا منابع آب زیرزمین استان یزد در مضیقه قرار بگیرد و دچار کم‌آبی شود؛ همچنین باید توجه داشت که هدف از مطالعات مدیریت مصرف آب، شناسایی و معرفی روش‌های مختلف و مناسب، جهت کنترل مصرف آب و استفاده بهینه از آن است.

وی در ادامه بیان داشت: باید توجه داشت که بخشی از مشکلات آب در کشور ما به مقدار سرانه مصرف در بخش‌های مختلف برمی‌گردد؛ لذا مدیریت مصرف آب در بین اقشار مختلف و همچنین ادارت از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چنانچه امید است در استان یزد در راستای اشاعه فرهنگ صرفه‌جویی مصرف آب اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد بابیان اینکه در سال گذشته تخصیص استان یزد از سرچشمه‌های کوهرنگ 98 میلیون متر مکعب بوده است که طی سال‌های گذشته به 65 میلیون متر مکعب کاهش‌یافته است، عنوان کرد: در سال جاری با 10 درصد کاهش مصرف آبی که به استان یزد تخصیص داده‌شده است، این مقدار به 60 میلیون متر مکعب رسیده است که نزدیک به 65 تا 70 درصد این آب به شرب استان اختصاص‌یافته و همچنین کمتر از پنج درصد سهم آب استان یزد در صنعت به کار گرفته‌شده است.

جوادیان زاده در پایان با اشاره به اینکه درصدی از آب سرچشمه‌های کوهرنگ در کشاورزی استفاده نمی‌شود، ابراز داشت: تمام تلاش ما بر این است که استان یزد را فارغ از جیره‌بندی آب کنیم؛ لذا اگر همشهریان ما را در راستای مدیریت مصرف آب یاری رسانند، استان یزد هیچ نیازی به جیره‌بندی آب نخواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار