سه اثر منقول فرهنگی- تاریخی شهرستان بافق در استان يزد به فهرست آثار ملی منقول كشورمان اضافه شد.
کد خبر: ۵۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 15 April 2018

«ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی استان يزد در اين باره اعلام كرد: این سه اثر وقفی که شامل کوس صفوی، کوس مشهور به نادری و یک عدد شمشیر است، در امامزاده عبداله(ع) بافق نگهداری می‌شوند. 

وي افزود: کوس صفوی امامزاده عبدالله بافق محفظه‌ای مسی است به صورت گنبدی به ارتفاع 53 سانتی‌متر که دهانه آن دارای لبه برگشته به داخل و قطر 44 سانتی متر می‌باشد. محل دهانه با پوست آهو و مهارهايی از جنس لیف خرما پوشیده می‌شده، دو سوراخ در بدنه جهت نصب طناب حمال وجود دارد و متن وقف‌نامه بر روی بدنه آن حک شده است.

به گفته‌ي اين مسئول، قدمت این کوس به سال 1094 هـ.ق باز می‌گردد و این اثر به شماره ثبتی 675 در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده است. 

ریاحی مقدم در ادامه در خصوص شمشیر ثبت شده نيز گفت: این شمشیر از جنس آلیاژ به طول کلی 96 سانتی متر و به پهنای تیغه 3.2 سانتی‌متر است. طول دسته 12 سانتی‌متر و طرفین آن چوب خراطی شده و در انتهای دسته، طوقی برنجی با نقوش گل اسلیمی به صورت برجسته است.

وي ادامه داد: این شمشیر درسال 1102 هجری قمری جهت استفاده در مراسم تعزیه وقف گردیده است و هم اکنون در اختیار متولیان امامزاده عبدالله بافق است.

رياحي‌مقدم با اشاره به ثبت اين اثر به شماره 676در فهرست آثار منقول کشور، خاطرنشان كرد: کتیبه این شمشیر دو بخش است که یک بخش آن به صورت کادر مدور و دو عبارت در بالا و پايین آن در طول تیغه وجود دارد و مربوط به سازنده شمشیر است و بخش دوم درطرفین و تیغه به وقفنامه مربوط است. 

وی همچنین در خصوص کوس نادری گفت: این اثر متعلق به سال 1189 هـ- ق، به شکل استوانه‌ای و از جنس مس است و براساس اخباری که سینه به سینه نقل شده مردم معتقد هستند این کوس توسط نادرشاه افشار زمان عبور از شهر بافق بر امامزاده عبدالله وقف شده است تا در نقاره‌خانه این امامزاده مورد استفاده قرارگیرد و وقف‌نامه مندرج روی آن توسط افرادی که مسئول نگهداری آن بودند، حک شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بيان اين كه اثر مذكور به شماره 677 در فهرست آثار منقول کشور ثبت شد،‌ يادآور شد: تاکنون 30 اثر منقول استان یزد در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده و از 58 اثر ثبتی شهرستان بافق نيز سه مورد ذکر شده جزو آثار منقول است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار