معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: بازدید کودکان مهدها و دانش آموزان پایه اول ابتدایی چهارشنبه هفته جاری از موزه های تحت مدیریت این اداره کل به مناسبت روز جهانی موزه ها، بناها و محوطه های تاریخی رایگان است.
کد خبر: ۵۹۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ 16 April 2018

استان یزد 25 باب موزه فعال دارد که نیمی از موزه ها زیر نظر دستگاه های دولتی و بقیه توسط بخش غیردولتی و به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی اداره می شود.
به گزارش روز دوشنبه اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، ساشا ریاحی مقدم افزود: باید فرهنگ سازی و آموزش کودکان نسبت به حفظ میراث فرهنگی از کودکی آغاز شود.
به گفته وی مردم باید آشنایی با میراث فرهنگی را از نزدیک تجربه کنند تا حس هویت در آنان تقویت و هر ایرانی به میراث بان تبدیل شود. 
وی اضافه کرد: به پیشنهاد ایکوموس 18 آوریل روز بین المللی موزه ها ، بناها و محوطه های تاریخی نامگذاری شد. 
شورای بین‌ المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در جهان است که در سال ۱۹۶۵ در ورشو پایه‌گذاری شد تا مشاوری جهت یونسکو در رابطه با میراث‌های جهانی باشد و مقر بین‌المللی آن در پاریس است. 
وی ادامه داد: این روز، روز افزایش آگاهی عمومی در باره تنوع میراث فرهنگی و کوشش های مورد نیاز برای حمایت و حفاظت از میراث گذشتگان است. 
ریاحی مقدم، با بیان اینکه شعار انتخابی امسال ایکوموس برای این روز « میراث مشترک نسل ها» است، اضافه کرد: جامعه ای که از داشته‌ های فرهنگی و هویتی خود آگاه باشد، هیچگاه خواسته یا ناخواسته در تخریب آن گام بر نخواهد برداشت. 
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یکهزار و 720 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد.
تاکنون پنج اثر شامل 200هکتار بافت تاریخی شهر یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار