امام‌جمعه ابرکوه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: سیاست‌گذاری برنامه‌های فرهنگی کشور رضایت‌بخش نبوده و دولتمردان گذشته برای پیشرفت فرهنگی بی‌برنامه بودند.
کد خبر: ۵۹۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱ 20 April 2018

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اظهار کرد: اساساً فرهنگ هویت جمعیت کشور و ملت است که اگر سالم باشد جمعیت تابع آن نیز صالح، شایسته و دارای ملاک‌های ارزشی انسانی خواهند بود؛ اما اگر این فرهنگ فاسد و ضد ارزشی بود نمی‌توان از جامعه‌ای که تابع آن است نمی‌توان انتظار شعارهای ارزشی داشت.

حسینی در رابطه با تبیین الگوهای فرهنگی، اذعان کرد: دولتمردان در 40 سال گذشته برای پیشرفت و توسعه بخش‌های مختلف برنامه‌های متعددی داشته‌اند اما در حوزه پیشرفت فرهنگی جامعه احساس می‌شود بی‌برنامه بوده و اگر هم برنامه‌ای داشتند آن‌قدر برای جامعه محسوس نبوده که ما در این بخش عقب‌گرد داشته‌ایم.

امام‌جمعه ابرکوه حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی را مهم‌ترین نهادهای فرهنگ‌ساز برشمرد و افزود: وقتی عملکرد این نهادها بررسی می‌شود می‌بینیم فرهنگ مذهبی کشور در ایام خاصی از سال مانند محرم جلوه داشته و در بقیه ایام ضعیف است، در دانشگاه‌ها اساتید نسبت به باورهای فرهنگ دینی اما و اگر داشته و دانشجویان نیز در ظاهر بیشتر فرهنگ غربی دارند.

وی تصریح کرد: در بخش سیاست‌گذاری برنامه‌های فرهنگی کشور نمی‌توان احساس رضایت داشت، زیرا گفتار و رفتارهای جامعه اغلب غربی شده است. از سوی دیگر عواملی را وسوسه انگیزانه مأمور می‌کنند تا در ذهن افراد القا شود که ما فارسی‌زبان هستیم و نباید از لغات عربی استفاده کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه تأکید کرد: نقیصه‌های بسیاری در مقابل فرهنگ بومی مردم شهرستان ابرکوه که ملی و مذهبی بوده وجود دارد که باید برطرف شود.

حسینی با بیان اینکه تفاوت شعار و عمل در بخش الگودهی جامعه را به سمت فرهنگ غربی هدایت می‌کند، اضافه کرد: درحالی‌که فرهنگ‌های غلط جوانان ما را به سمت آرایش‌های غربی، زندگی اشراف منشی و رفاه‌طلبی سوق می‌دهد، چگونه انتظار داریم فرهنگ دینی، مذهبی و ملی ما حیات داشته باشد.

وی در خاتمه عنوان کرد: شاید ما زبان رسای کشوری نداشته باشیم؛ اما باید به این فکر باشیم که چگونه می‌توان فرهنگ ملی و مذهبی بومی شهرستان ابرکوه را که مردم آن سابقه دیرینه مذهبی، اعتقادی، ایمانی و معنوی دارند حفظ کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار