در جلسه هم اندیشی مدیران
نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۵۹۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 21 April 2018

نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است پس از سخنرانی روحانی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و رضا اردکانیان وزیر نیرو گزارشی از عملکرد دستگاه های ذیربط ارائه کنند. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با تبریک ایام ماه شعبان اظهارداشت: این ماه که به نام پیامبر عظیم الشان اسلام است، خداوند آن را ماه رحمت، خشنودی و رضوان خود قرار داده است.
وی بالاترین استفاده از این ماه را خدمت به مردم دانست و یادآور شد: خدمت به مردم بالاتر از خواندن دعا، بالاتر از خواندن حتی قرآن مجید، حتی نماز مستحب است.
رییس جمهوری تاکید کرد: اگر در این ماه بتوانیم بیش از ماه های گذشته به مردم عزیز خدمت و دلی را خوشحال کرده و گره ای را باز کنیم به مردم خدمت کرده ایم.
روحانی ادامه داد: خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می کند که مشکلی را از پیش پای مردم بردارد.
وی با بیان این که آنچه می ماند خوشحال کردن مردم است، گفت: باید باورمان شود که اداره کشور به عهده ملت است، این حق مردم و از آن ملت است.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید باورمان شود بالاتر از نوکری ملت نداریم، ما بالاتر از این نیستیم که خادم و نوکری برای مردم هستیم و اگر کسی خود را بالاتر از خادمی می داند پس معنای حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم سالاری دینی را هم لمس و حس نکرده است.
روحانی با یادآوری این که اساس دولت همین است، گفت: سخنم همین یک کلمه است که به فکر مردم باشیم و بالاتر از نوکری ملت نداریم، برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به آنان احترام بگذاریم.
وی افزود: اگر کارمند و مدیر زیر دست شما به مردم احترام کافی نمی کند و ادب لازم را به خرج نمی دهد، او نمی تواند به عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد و غاصب است.

**اساس انقلاب اسلامی احترام به مردم و حل مشکل آنان است
رییس جمهوری با انتقاد از روش های گزینش در کشور خاطرنشان کرد: چقدر ما «سین - جیم» کنیم، غسل و وضو می پرسیم که ربطی به گزینش ندارد، از آبا و اجداد و همسایگان و از محل کار وی می پرسیم اما یک کلمه نمی پرسیم آیا متعهد به خدمت به هستید و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می دانید یا خیر.
روحانی یادآور شد: تمام افرادی که در جمهوری اسلامی ایران مدیریت می کنند، در انقلاب بزرگ شدند، اول انقلاب همه آنها جوان و نوجوان بودند، در جمهوری اسلامی تربیت شدند، از چند گزینش آنها را عبور دادیم و چه تعداد پرونده برای آنان درست کردیم؟
وی تصریح کرد: اساس این است، اگر از سال 58 که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب است، اگر رفتار ما با مردم بهتر شده، پس مسیر این انقلاب درست است، اگر رفتار ما بدتر شده پس مسیر این انقلاب نادرست است.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: نفهمیدیم انقلاب یعنی چه، اساس این انقلاب احترام به مردم و حل مشکل آنان است، اگر دولت درجلسات خود، آیین نامه ای را وضع کند که گره ای را باز کند و اگر این 20 خوان را امسال به 10 خوان کاهش دادیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم می شود چهلمین سال انقلاب را فهمیده ایم.
روحانی ادامه داد: اگر این 20 گره را به 21 گره افزایش دادیم، معلوم می شود راست نمی گوییم، ما در مسیر انقلاب نیستیم، اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق است.
وی تاکید کرد : اگر مردم از ما راضی بودند، اگر ما در نظرسنجی فهمیدیم که آنان امسال نسبت به سال گذشته، از حکومت، حاکمان، دولت، مدیران، مسئولین به خاطر اخلاق و رفتار، ادب آنها راضی تر شدند، پس ما موفق هستیم.
رییس جمهوری با بیان این که ما دشمن و بدخواه داریم، گفت: در منطقه و جهان، ابرقدرت ها بدخواه داریم ، باید به فکر آن هم باشیم اما نباید خیلی فکر خود را به آن مشغول کنیم.
وی تصریح کرد: ما باید خودمان را اصلاح کنیم، اساس خودمان هستیم.
رییس جمهوری به ایام میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) اشاره کرد و گفت: ما باید ایثار و فداکاری را از ایشان یاد بگیریم.

**مدیران دولتی روزه سکوت گرفته اند
روحانی ادامه داد: مشکل آب موردی نیست که قابل حل نباشد. درباره هر مشکلی باید فکر ،همکاری و تلاش شود و در کنار آن از مردم خواسته شود.
وی تاکید کرد: در هرکاری بخواهیم انجام دهیم اگر مردم را قانع کرده نه تهدید، آنها را همراه خود کنیم و آنها از ما پشتیبانی کنند، ما موفق می شویم. در ارز، صادرات غیر نفتی، توطئه های دشمن، اشتغال با پشتیبانی مردم موفق می شویم یعنی باید آنان را همراه کنیم. باید برای آنها توضیح دهیم که بدانند مشکل ما کجا است؟
وی گفت: اگر مردم مشکل ما را درست لمس نکنند و اگر دیگران بیایند راه انحرافی پیش پای مردم بگذارند می توانند آنها را تحریک کنند، چرا که مردم اطلاع کافی ندارند و آن مدیر توضیح کافی را نداده است، برنامه آینده را نمی بیند و مشکل فعلی را می بیند، ناراحت می شود و ممکن به خیابان برود و داد بزند که همه اینها سر جای خودش.
رییس جمهوری از این که دولتمردان با مردم کم حرف می زنند ، انتقاد کرد و یادآور شد: مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته اند، نمی دانم چه کسی به آنها گفته است و از چه چیز می ترسند.
روحانی تاکید کرد: هرکس در هر پست دولتی و هر رده مدیریتی است باید بداند او طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی دارای توانمندی و قدرت بالا است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می ترسد و نمی تواند و از اخم این و آن هراس دارد، کنار برود.
وی ادامه داد: واجب نیست صندلی که اشغال کرده تا پایان چهار سال آن را بچسبد. اگر به وظیفه قانونی خود می تواند عمل کند و اگر می داند که او وزیر، استاندار، مدیرکل ، فرماندار است، دارای اختیارات بوده و از اختیارت خود باید استفاده کند.
رییس جمهوری افزود: کسی که از وظیفه قانونی خود به خاطر تلفن یک نفر که هرکس می خواهد باشد، با اخم یک نفر که هرکس می خواهد باشد، می ترسد و عقب نشینی می کند او حق ندارد این صندلی را نگه دارد بر او حرام است، رها کندو کنار برود.
روحانی با تاکید بر این که ما در صندلی وظیفه و قانون نشسته ایم، یادآور شد: قانون اساسی به ما اختیارات داده است. بالاترین قدرت در کشور قدرت اجرایی و بالاترین بار مسئولیت بر دوش بخش اجرایی است. قدرت را هم قانون اساسی به او داده است.
وی ادامه داد: محکم و قاطع باید راه خودمان را برویم. هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند. دستگاه نظارتی حق ورود در کار اجرایی ندارد. اگر نظری دارد می خواهد آن را ارایه کند،اشکالی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: یک وقت دیدم دستگاه نظارتی برای وزارتخانه ای نوشته است نوع هواپیمایی که می خرید این مدل بهتر است، نوشتم به تو چه ربطی دارد فکر کرده چون دستگاه نظارتی است باید نوع هواپیما، اتومبیل و کشتی را هم برای ما تعیین و نوع دارویی که می خریم را برای ما مشخص کند.
رییس جمهوری خطاب به دستگاه های نظارتی تاکید کرد: تو دستگاه نظارتی هستی اگر تخلفی دیدی باید بر مبنای قانون و نه بر مبنای عقل ناقص عمل کنی. عقل ناقص تو که مبنا نیست آقای دستگاه نظارتی. در چهارچوب قانون باید حرف بزنی.

**بار اصلی کشور بر دوش دولت است
روحانی خطاب به مدیران دستگاه های دولتی همچنین گفت: به برخی از نامه ها و تهدیدات اعتنا نکنید اگر می ترسید به آنها جواب دهید برای من بفرستید تا من پاسخ دهم.
وی یادآور شد: دستگاه اجرایی اگر احساس قدرت نکند و اگر نداند دارای اختیارات است، صبح که سرکار می آید ، یکی به او پیامک می زند، دیگری به او زنگ می زند و تهدیدش می کند آن یکی با نگاه دیگری، این اداره کشور نمی شود. ما مسئول هستیم باید کشور را اداره کنیم.
رییس قوه مجریه با بیان این که بار اصلی کشور بر دوش ما است، اظهار داشت: بقیه کنار گود هستند. بقیه نکاتی می گویند و پیشنهادی می کنند آنها کنار گود هستند و نمی دانند چه خبر است ما در گود هستیم. بار بر دوش ما است ما باید به خوبی این بار را به مقصد برسانیم. هر کس اگر محاسبات دیگری دارد و می گوید 10 سال، 20 سال دیگر به کجا برسیم از دولت دوازدهم بیرون برود . برود همان جاهایی که بعد از پنج - 6 سال می خواهد برود از همین حالا همان جا بود.
روحانی خاطرنشان کرد: ما رسالت سنگینی بر دوش داریم و این رسالت را باید به خوبی انجام دهیم و بدانیم بدون حمایت و اقناع مردم پیش نمی رویم شما باید مردم را با بیان درست کارشناسی و منطقی خود قانع کنید و مردم احساس کنند (این حرف شما)درست است.
وی یادآور شد: ما می گوییم آب کم است این که گفتن ندارد، مردم بهتر از ما می دانند، آب کم است فکر می کنیم ما دولتی هستم باران را تشخیص می دهیم، این را همه می فهمند که باران نیامده است و خشکسالی را قبل از من و شما کشاورز می داند و بهتر از همه لمس می کنند.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: پیرمردها در روستا همان اوایل مهر به آسمان نگاه می کردند، می گفتند امسال خشکسالی است. نه ماهواره، نه اطلاعاتی، نه ایستگاه هواشناسی در اختیار آنها بود، به آسمان نگاه می کرد، می فهمید چه خبر است.
روحانی یادآور شد: درست است که ما مشکل آب داریم. دولت در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشکسالی داریم، دولت باید برنامه بدهد .نصیحت هم کار شما نیست، علما، ائمه جمعه خیلی ها بلدند که نصیحت کنند، شما نمی خواهد منبر بروید شما مدیر اجرایی هستید دولت باید برنامه ریزی کند.
وی تصریح کرد: گروه هماهنگی با کم آبی کشور یعنی وزیر نیرو، وزیر جهادکشاورزی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست. حال وزیر صنعت هم در این امر دخالت دارد اینها باید برنامه بدهند، به من رییس جمهوری می گویند آب خیلی کم است. مگر من نمی دانم ، توضیح واضحات می دهید باید برنامه بدهید، بگوید ما باید چهارتا برنامه را اجرا کنیم، باید فکر کنیم کار کارشناسی کنیم، برای مردم توضیح دهیم و اجرا کنیم.
وی تاکید کرد: اطلاعات را باید به مردم بدهیم و از مردم هم بخواهیم ولی توقع آنها از دستگاه اجرایی و دولت نصیحت و موعظه نیست.
رییس جمهوری همچنین گفت:در مساله فساد هم می گوییم، فساد هست. آیه و روایت را علما می خوانند ما به عنوان دولت باید برنامه ریزی کنیم که فساد ایجاد نشود یا کم شود ؛ مثل دولت الکترونیک اگر شما دولت الکترونیک را سریع تر راه اندازی کردید در آن شرایط فساد کم می شود.

**بودجه ریزی عملیاتی یکی از راهکارهای دولت برای مبارزه با فساد است
روحانی افزود: رابطه مردم با میز اداری را قطع کنید. هیچ کس در اداره حق ندارد از پله بالا برود. یک نفر در همان طبقه همکف باید پاسخ مردم بدهد . شما بروید بالا و پایین ، چرا مردم بالا و پایین بروند؟ ده بار که بالا و پایین رفتید یاد می گیرید به اتاق 15 حواله ندهید.
وی یادآور شد: وقتی می گوییم فساد باید برنامه بدهیم که جلو فساد را بگیرد. شلاق و زندان دست ما نیست، دست قوه قضاییه است قاضی اگر حکم کرد به آن عمل می شود. ما در مرحله اجرا بزرگ ترین وظیفه را داریم که کاری بکنیم با برنامه ریزی درست، کنترل و نظارت درست فساد کردن ناممکن یا بسیار سخت شود.
رییس جمهوری بودجه ریزی عملیاتی را یکی از راهکارهای دولت برای مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود: یکی از کارهایی که امسال در بودجه آمده و امیدوارم اجرایی و عملیاتی شود همین بودجه عملیاتی است. در این شیوه پول به دستگاه برمبنای عملکرد می دهیم. تاکنون بودجه را برمبنای کارمند می دادیم در این شیوه هرچه کارمند بیشتر شود پول بیشتر می شود.
روحانی اظهارداشت: محصول را باید مد نظر قرار دهیم. اداره باید چه کار کند. وزارت نیرو چه کار بکند چقدر نیرو و انرژی در کجا و با چه شرایطی تحویل دهد و چطور باید آب را کنترل کند. باید محصول محور باشیم و بودجه تان عملیاتی باشد.
وی با بیان این که امسال بناست نسبت به برخی دستگاه ها عملیاتی اجرا شود، ادامه داد: این کار باید انجام شود تا مسیر درستی که در بودجه 97 انتخاب شده بتوانیم در سال های بعد ادامه دهیم.
رییس جمهوری تاکید کرد: مردم باید ناظر بر پول خود باشند اظهار کرد:قبلا به وزیر اقتصاد گفتم الان هم می گویم پول هایی که به دستگاه ها می دهید در سایت بگذارید. بگذارید مردم بدانند این را به کدام دستگاه دادید. هر دستگاهی چقدر پول مصرف می کند و چقدر خدمت ارائه می دهد مردم مقایسه کنند.
روحانی اضافه کرد:فضای مجازی برای نظارت عامه مردم است فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر بعضی می گوید از طریق موبایل را قبول نداریم باید در خیابان یقه مردم را بگیریم. با یقه مردم را گرفتن امر به معروف درست نمی شود. با جنگ و دعوا که امر به معروف درست نمی شود.
وی گفت:همین موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است. نمی دانم چرا بعضی از موبایل بدشان می آید، موبایل متحرک. از تحرک بدشان می آید، از شبکه های اجتماعی بدشان می آید از اطلاعات مردم هم خوششان نمی آید و می گویند در بی خبری محض یاشند، بهتر می خوابند.
رییس جمهوری تصریح کرد:ما حقوق شهروندی را تدوین کردیم و برمبنای آن باید عمل کنیم اطلاع ، نظارت و انتقاد حق مردم است . از ما انتقاد کنید، دل نازک و زودرنج نیستیم . نه با یک کلمه انتقاد آسمان و زمین را به هم بدوزیم ، چون ظاهرا غیر از دولت هم ازکس دیگر نمی توانند انتقاد کنند. حداقل از رییس جمهوری انتقاد کنید بعضی خیلی خوشحال می شوند . بگذارید آنها از انتقاد از رییس جمهور خوشحال شوند.
وی گفت: ما باید باید فضا را برای اطلاع ، نظارت و اظهار نظر مردم فراهم کنیم. این وظیفه ما و جزو حقوق شهروندی است. اینکه یک شبکه انحصار نداشته باشد امر درستی است انحصار چیز خوبی نیست ولی در عین حال بگذارید مردم زندگیشان را بکنند بخشی از اشتغال ما در فضای مجازی است.
رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود به تصمیمات دولت در بخش ارز اشاره کرد و گفت:نمی خواهم به صراحت نکاتی را بگویم، ممکن است برای بعضی ها خوشایند نباشد . من از سیستم ارز در گذشته چهار سال ناراضی بودم از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. ما باید به سیستم سوم برسیم.
روحانی ادامه داد: چهار سال گذشته می رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می کردیم در هواپیما می گذاشتیم، بیمه می کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می آوردیم.
وی ادامه داد: صبح چند گونی دلار را به صرافی ها می دادیم، صرافی ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می کردند و به کی می دادند جنس هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می آید میوه های خوب را زیر می گذارد و می گوید قبلا فروختم، پرتقال خوب زیر می ماند برای از ما بهتران.

**شرایط امروز ارز بهترین و مطلوب ترین است
رییس جمهوری در ادامه به نرخ ارز در کشور اشاره کرد و گفت: حداقل دو نرخ واضح و آشکار در ارز داشتیم که بعضی کالاها را به این نرخ و بعضی های دیگر را به یک نرخ دیگر می آوردند.
روحانی افزود: رییس کل بانک مرکزی می داند من از ابتدا و در تمام جلسات منتقد این شیوه تقسیم ارز بودم. می گفتم ارز با اسکناس به غیر از مواردی که اضطرار است نباید داده شود. ارز باید به افراد با حواله داده شود و حداکثر کار باید به دست بانک ها باشد و این کار از طریق صرافی های مجاز انجام شود جدای از صرافی های غیرمجاز و دلال ها که از مشکلات ما بود.
وی یادآور شد: در این بازاری که ارز می بردیم، عده ای که نیازمند واقعی بودند برای این که تولید خود را درست کند، ارز به آن نمی رسید و ناچار می شد با آن صرافی یک طور دیگر ببندد تا بتواند ارز خود تامین و تولیدش را درست کند.
رییس جمهوری اضافه کرد: روزی نیاز بود که ارز را به نرخ واحد اعلام کنیم. روزی هم نیاز بود رابطه صرافی ها چه مجاز، چه غیرمجاز، دلال، غیر دلال، خیابان و کف خیابان با تقسیم ارز و تسهیم ارز قطع کنیم این ضروری بود یک روزی این کار را انجام دهیم.
روحانی همچنین گفت: اولین روز دولت یازدهم نظرم این بود و همیشه گفتم و انتقاد کردم و گاهی هم با لحن تند با مسئولان صحبت کردم.
وی به شرایط ارز در چند ماه اخیر اشاره کرد و یادآور شد: چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند. گرگ های خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی که وارد این بحث نمی شوم.
وی افزود: چه چیز باعث شد که آرامش بازار در زمینه ارز متزلزل شد. چه مقدار روانی بود و چه مقدار فشار خارجی بود؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی توانم بگم از کجا بود؟
رییس جمهوری ادامه داد: امروز در شرایطی قرار گرفتیم که نمی خواهم بگویم شرایط امروز در ارز بهترین و مطلوب ترین است، اما من دنبال یک شیوه دیگری البته الان ممکن نیست، یک سال یا دو سال دیگر و در شرایط بهتر این کار را انجام دهم ولی در شرایط فعلی با وضعی که داریم به نظر من یک تصمیم کاملا درست بوده که گرفته شده است.
روحانی همچنین گفت: این تصمیم با اجماع همه کارشناسان اقتصادی ما اتخاذ شد. من در جلسه ای که بنا بود تصمیم بگیریم چند بار سوال کردم، گفتم در این نظر اجماع وجود دارد یا اختلاف است. اگر اختلاف است به من بگویید که همه گفتند ما همه نظر واحد داریم بنابراین بر مبنا اجماع همه کارشناسان و مسوولین اقدام جدید را شروع کردیم.
وی افزود: این اقدام جدید برای چه بود؟ یک وارد کننده کالاهای مورد نیاز ملت و کشور کاملا راحت باشند بدانند که اگر کالایی در سال 97 بخواهد وارد کنند کالایشان را وارد کنند. پول به آنها داده می شود ونگران هم نباشند. ارز هم قیمت مناسبی دارد و چهار هزار و 200 تومان یک قیمت محاسبه شده درست است .
رییس جمهوری ادامه داد: ما در چهارسال یعنی از سال 93 تا آخر 96 که تورم داخلی و جهانی و تفاضل هم معلوم است قیمت ارز همین حدود می شود.
وی گفت: این قیمت ارز اضافه و کم شدن آن بر مبنای همین تفاضل است یعنی به طور متوسط حداکثر در طول یک سال قیمت ارز پنج درصد بالا و پایین می شود. امروز هر قیمتی دارد یک سال بعد پنج درصد بیشتر می شود یا نمی شود که این حدود آن است، بنابراین این مبنای قیمت است.
روحانی افزود: هرکس وارد کننده در وزارتخانه ثبت سفارش می کند، مبنای ثبت سفارش به بانک مرکزی می آید و پول را به همین قیمت می گیرد، بنابراین خیال وارد کننده راحت باشد البته راحت هست و باید راحت باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: پس همه مغازه دارها و همه مردم، همه آنهایی که خرید جنس می کنند باید بدانند اگر کسی بهانه ارز می آورد، این بهانه نادرست است، ارز تا پایان سال بر همین منوال تامین می شود و مشکلی نخواهد داشت.
وی به تولید کننده اشاره کرد و گفت: تولید کننده مواد اولیه، قطعات ، ماشین آلات و خیلی چیزها نیاز دارد بنابراین دل تولید کننده هم باید قرص باشد، مبنای ارز چهار هزار و 200 است و به او اختصاص داده می شود.
روحانی در ادامه به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است اشاره کرد و یادآور شد: سال کالای ایرانی مثل همان حرف هایی است که قبلا زدم، این که رهبر معظم انقلاب بفرمایند حمایت از کالای ایرانی بعد ما هم همین را بگوییم سال حمایت از کالای ایرانی، روی دیوار بنویسیم سال حمایت از کالای ایران در حالی که منظور این نبوده است.
وی افزود: سال حمایت از کالای ایرانی یعنی این که دولت باید بتواند برنامه ریزی درست انجام دهد و با شعار که همه بلد هستند. صدا و سیما، روزنامه ها و خیلی ها که تریبون دارندو بلد هستند، دیگر نیاز نیست دولت تبلیغ کند، بگوید سال حمایت از تولید کالای ایرانی.
رییس جمهوری گفت: سال حمایت از تولید کالای ایرانی یعنی مواد اولیه را دولت تضمین کند. اگر کالای ایرانی می خواهد تولید شود این کالای ایرانی که گاهی برخی مواد و قطعات آن از خارج وارد می شود بتوانیم تضمین کنیم تا تولید کننده نگران نباشد، این می شود حمایت از کالای ایرانی.
روحانی افزود: ما در این زمینه هدر رفت هم در ارز داشتیم. حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی ما در سال است. در سال 97 به طور طبیعی تا پایان سال باید درآمد ارزی نفتی و غیرنفتی باید 100 میلیون دلار باشد. بخش نفتی یک نظم درستی دارد و معلوم است و بخش غیرنفتی خیلی چهارچوب نداشت. آن صادراتی که دارای درآمد ارزی بالا است داخل چهارچوب حساب و کتاب آمد و آنها هم راحت شدند برای این که صادر کننده نمی دانست که ارزش ارز فردا چهار یا پنج هزار تومان است و در نگرانی بود در حالی که الان می تواند محاسبه کند.
وی ادامه داد: بخش صادرات غیرایرانی می توانند به بانک مرکزی مراجعه کنند ارز خود را تا آخر سال 97 بفروشند. فردا صبح می توانند بیایند این کار را انجام دهند. تمام ارزی که دارند تا آخر سال بفروشند و بدانند که پول و ریال آنها چقدر است بروند برنامه ریزی کنند، پس مشکل صادرات هم اینجا کم شد.
رییس جمهوری در ادامه گفت: یک راه حمایت از کالای ایرانی مبارزه با قاچاق است. در بعضی جاها و امور نیازی به تبلیغ کالای ایرانی نداریم. برنج ، زعفران، خاوریار و فرش ایرانی نیازی به تبلیغ ندارد چرا که نه ما بلکه دنیا هم مشتاق به این کالای ایرانی است.
وی افزود: بخشی از کالای ایرانی خوب است اما بسته بندی می کنیم که طرف فرار می کند، نمی دانم این چه سلیقه ای است.
رییس جمهور گفت: قرآن می گوید اولین چیزی که در بهشت لذت می برد، لذت چشم است. یعنی منظره های بهشت اینقدر زیبا و قشنگ است که آدم لذت می برد.
روحانی افزود: بسته بندی و قیافه بعضی کالاها لذت دارد و چشم را نوازش می دهد، بنابراین در بعضی از امور بسته بندی ها ایراد و در بعضی امور هم اشکال داریم که باید آن را رفع کنیم.
وی ادامه داد: چگونه مردم کالای ایرانی را بخرند یا باید کیفیت آن خوب باشد و قیمت آن پایین یا یکی از این دوتا یا کیفیت بالا باشد یا حداقل قیمت خیلی پایین باشد. نمی شود که کیفیت پایین، قیمت بالا باشد البته ممکن است عده ای به خاطرغیرت ملی و عشق به وطن بخرند ولی این کار روال نمی افتد. آدم باید خیلی پول دار باشد که جنس با کیفیت کم بخرد در واقع اگر پول زیاد داشته باشد می تواند از کالای ایرانی حمایت کند.
روحانی گفت: بنابراین باید در این جا برنامه ریزی کنیم که چه کار کنیم ، کیفیت بالا و قیمت پایین بیایید. بانک ها اولین مسوول این کار هستند چرا که این خرجی که برای کالا در می آید بخش بزرگی از آن برای بانکها است. در سرمایه گذاری و تسهیلات و سرمایه در گردش همه برای بانک ها است. اگر قرار است که سه ماه تولید کننده در نوبت باشد و بعد به آن تسهیلات هم نرسد این که نمی شود.
رییس جمهوری به گزارش وزیر کشور درمورد رفع موانع تولید اشاره کرد و یادآور شد: در این گزارش از پول هایی که بانک ها در سال 96 باید می دادند، آنهایی که دادند یا آنهایی که کمتر یا بیشتر دادند کل آمار خوشحال کننده نیست.
روحانی افزود: بانک ها باید در سریع ترین زمان ممکن به نیازمندترین افراد وام بدهند تا تولید حرکت کند. اگر ندادند کالای ایرانی گران در می آید. کالای ایرانی را ارزان تولید کنید تا مردم بخرند بنابراین یکی از عوامل ارزان تولید کردن کالای ایرانی بانکها است و عامل دیگر آن مالیات است.
روحانی ادامه داد: مالیات را برای تولید کننده افزایش ندهید،ازکسانی مالیات نمی دهند، بگیرید هرکس که می خواهد باشد.
وی گفت: آنهایی که مالیات نمی دهند اگر یک عذر قانونی دارند، اعلام کنید. آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کنید چه کسانی به هر دلیل مالیات نمی دهند. همه باید مالیات دهند. شما در سایت اعلام کنید که این دستگاها و نهادها مالیات نمی دهند. مردم بدانند که کالای آنها را نخرند. آن کسی که مالیات نمی دهد چرا از آن کالا بخرند. او حق مردم را نمی دهد .
رییس جمهوی افزود: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دربخش مالیات و بانک، مسئولیت سنگینی را برای عملیاتی شدن شعار حمایت از تولید ایرانی دارند.
روحانی بار دیگر به مبارزه با قاچاق برای حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: این سیستم ارزی اخیر کار را برای قاچاق سخت کرده است. آنهایی که پول می خواهند یا برای واردات یا برای تولید یا برای خدمات است که بانک مرکزی به آنها می دهد.
وی ادامه داد: ما آیتمی برای قاچاق نداریم. کسی که می خواهد قاچاق انجام دهد، برود با هر قیمتی که می خواهد ارز تهیه کند، به ما ربطی ندارد. ما که نباید بگذاریم قاچاق وارد کشور کند اما اگر این اتفاق هم افتاد و از دست قانون فرار کرد، چرا ما دلار ارزان بدهیم. ما دلاری که به زحمت بدست می آید و به قاچاقچی ارزان بدهیم که برود قاچاق بیاورد.
رییس جمهوری تاکید کرد: مشکلی که ما در این سیستم ارزی به وجود آوردیم برای قاچاقچیان است که به آنها سخت می گذرد. به هر حال ما مسئولیتی نداریم که قاچاقچیان خواب راحت داشته باشند. متخلفین نباید خواب راحت داشته باشند.
روحانی ادامه داد: یک گروه دیگر هم وجود دارد که با این سیستم ارزی دچار مشکل شده اند و آنهایی که می خواستند پول را از کشور خارج کنند و در کشوری آپارتمانی بخرند. این هم به ما ربطی ندارد. ما که می گوییم بهترین ویلاها در همین کشور است اما خوب دلش می خواهد برود در فلان شهر در فلان کشور بخرد ما متعهد نیستیم که پول آن را تهیه کنیم.
وی یادآور شد: در داستان قاچاق خروج سرمایه کار سخت شده است و ما در این زمینه خوشحالیم . در زمینه واردات و صادرات راه باز شده است و آینده روشن است که ما بسیار خوشحالیم. بانک مرکزی شب خواب راحت دارد چرا که هر شب باید فکر می کرد که دلار از کجا بیاورد در گونی کند و ببرد در خیابان دست صراف مجاز یا غیرمجاز بدهد.
وی درمورد سفر مسافرین و ارز مورد نیاز آنها هم تاکید کرد: ما باید مقداری کار آنها را تسهیل کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در یک کشور 81 میلیونی یک طرح ضروری وقتی در حال اجرا است، این طرح ضروری ممکن است برای 80 میلیون نفر مفید باشد و یک میلیون از این موضوع استقبال نکنند، چاره ای نیست.
رییس جمهوری تاکید کرد: در مردم سالاری که 100 درصد نظرات مردم تامین نمی شود. ما باید به فکر 80 میلیون باشیم.
روحانی از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، دستگاه های اجرایی و معاون اول خود برای اقدامات ارزی تشکر کرد و گفت: تک نرخی شدن ارز برای مردم خوشحال کننده و تودهنی برای کار آمریکا در 22 اردیبهشت بود.
وی با بیان این که پیشاپیش یک تو دهنی لازم بود، افزود: تمام امید آنها به این بود که اگر در 22 اردیبهشت علیه ملت ایران قدم برداشتند، بازار داخلی را بهم بریزند.
رییس جمهوری درمورد برجام یادآور شد: مردم می توانند خیالشان راحت باشد و به آنها این قول را می دهم،برجام باشد یا نباشد و همچنین آمریکا باشد یا نباشد، این سبکی که ما امروز در بانک مرکزی شروع کردیم و در حال اجرا هستیم، توطئه ای که آنها طراحی کرده بودند، نقش برآب شد.
روحانی اضافه کرد: ما این موضوع را سامان می دهیم و مشکل چندانی دراین زمینه نداریم، کارها را پیش می بریم، حال این که آنها چه کاری می خواهند انجام بدهند.
وی ادامه داد: یک نفر به من می گفت که آمریکا می خواهد چه کار بکند، من گفتم که فکر می کنم خود کاخ سفید هم نمی داند. خود وزارت خارجه آمریکا هم نمی داند. شورای امنیت ملی آمریکا هم نمی داند، گنگره آمریکا هم نمی داند.
روحانی با تاکید بر این که به چه روزی این کشور بزرگ گرفتار شده است، ادامه داد: همه نگاه ها به این فضای مجازی که برخی می گویند خوب نیست، همه نگاه آمریکایی ها به این صفحه توییتر است که ببینند که آقای رییس جمهوری صبح از که خواب که بیدار می شود چه خوابی دیده و می خواهد چه کار کند.
وی خاطرنشان کرد: این زندگی مردم در آمریکا شده است، واقعا یکی از نقاط بسیار عجیب غریب در تاریخ آمریکا است که کمتر سابقه دارد.
رییس قوه مجریه همچنین گفت: چنین حاکمیتی است که امروز در آمریکا بر مردم این کشور و به یک معنا بر نگرانی مردم در سطح جهان افزوده است.
روحانی ادامه داد: ما برای برجام فکری که لازم بوده ماه ها پیش فکر، برنامه ریزی و کار کردیم و زندگی ، تجارت و رفت و آمد مردم دچار مشکلی نمی شود البته اگر لازم باشد روزی درمقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم به نظر من خیلی برای ما مشکل و کار سختی نیست.
وی تصریح کرد: از ماه ها پیش به سازمان انرژی اتمی ایران دستورآمادگی داده شد و این سازمان برای مواردی که آنها فکر می کنند و برای کارهایی که آنها فکر نمی کنند آماده است.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد:برای هر دو زمینه دستور کافی را این سازمان گرفته است بنابر این ما مشکلی نخواهیم داشت اما این اقدامی که در زمینه ارز انجام دادیم به نظر من یک اقدام پیش دستانه خوب و مناسبی بود که انجام شد.
روحانی با بیان این که امسال تصمیم ما بر این است که اشتغال یک تحرک بسیار خوبی را به وجود آوریم، اظهارداشت: برای این کار تبصره 19 بسیار مهم است من از سازمان برنامه و بودجه می خواهم آیین نامه اجرایی این تبصره را این هفته آماده کند تا در دولت تصویب شود.
وی اضافه کرد: تبصره 19 مهم است که چگونه بانکهاو صندوق و پولی که خزانه در اختیار دارد اینها در کنار هم قرار بگیرد و ما بتوانیم یک تحولی در زمینه اشتغال به وجود بیاوریم.
رییس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: مساله دوم در زمینه اشتغال اقدامی است که همه استاندارها با وزیر کار تواما باید انجام دهند؛ امسال در تمام اصناف و واحدهای کوچک هر کس بخواهد برای آموزش وارد عمل شود یعنی آموزش حین کار از مسئله حق تامین اجتماعی معاف است.
روحانی اضافه کرد:همه استاندارها تلاش کنند تحول بزرگی در این بخش به وجود آید. جوانان علاقمند وارد اصناف و واحدهای کوچک تولیدی شوند و تا پایان 97 هیچ رقمی از آنها به عنوان بیمه دریافت نمی شود، این تسهیلات را امسال به عنوان آموزش حین کار یا کار حین آموزش باید انجام دهیم و در این زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همه استاندارها باید فعال شوند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود در زمینه وام اشتغال روستایی که دولت تصویب و آیین نامه آن را ابلاغ کرد، اظهارداشت: وزارت تعاون باید این مصوبه را انجام دهد بخش کوچکی از آن اجرایی شده است.
وی گفت: قرار ما با آقای ربیعی این بوده است تا خرداد همه این پول را پرداخت بکند اگر صندوق و بانکها باید کمک بیشتری کنند همه دست به دست بدهند. ایشان البته همیشه تاملی دارد، دلیل آن را خیلی نمی دانیم چیست.
رییس جمهوری تصریح کرد: ایشان (ریبعی ) می خواهد خرداد را به شهریور بیندازد. ولی می گوید 70درصد را تا خرداد انجام می دهیم تا شهریور 100 درصد را انجام می دهیم، ما هر چه سریع تر می خواهیم این وام اشتغال روستایی به مردم پرداخت شود زندگی و اشتغال مردم درست شود.
روحانی در ادامه به بافت های فرسوده و نو آفرینی در این بافت ها اشاره کرد و گفت:در این زمینه در سال 97 بنا شد دولت هر کجا زمین دارد در اختیار وزارت مسکن بگذارد و برای این کار تمام استاندارها اگر زمین دولتی می بینند به ما بگویند.
وی ادامه داد: دستگاه دولتی موظف است آن زمین را در اختیار وزارت مسکن بگذارد و این وزارتخانه باید برای ساخت خانه بخش خصوصی را دعوت به همکاری کند، 50 درصد سهم توسعه گر و 50 درصد بافت فرسوده است. ما زمین را مجانی در اختیار آنها می گذاریم، خدمات برق، آب و مجوزکار مجانی خواهد بود.
روحانی اضافه کرد: دولت باید این موضوع را منظم دنبال کند، آقای نهاوندیان که مسئول پیگیری است و آقای ترکان مشاور رییس جمهوری در همین امر است البته آقای ترکان مشاور در زمینه بافت فرسوده است درموضوع ارز مشاور رییس جمهوری نیست.
وی تصریح کرد:در بافت فرسوده همه باید تلاش کنند ما باید شاهد تحول بزرگ در زمینه مسکن باشیم در سال جاری و سالهای آینده این یک زمینه بزرگ برای اشتغال است و خانه اولی هایی که می خواهند خانه بخرند.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: 50 درصد متعلق مالک بافت فرسوده و 50 درصد متعلق به توسعه گر است؛ فردی که سهم 50 درصد خود را می خواهد بفروشد وام ارزان قیمت 6 درصد به خانه اولی ها می دهیم که خانه را بخرند تا سریع این خانه ها عملیاتی شود.
وی با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده، گفت: در زمینه بازسازی حمل ونقل ما برنامه خوبی در نظر گرفتیم، ان شاءالله در یک زمان کوتاهی برای کاهش آلودگی هوا، در زمینه خودروهای فرسوده نوع آفرینی و بازآفرینی بازسازی را شروع می کنیم.
رییس جمهوری ادامه داد: بخشی از محیط زیست کاهش آلودگی هوا است، قرار است وزیر نفت بخشی از نیروگاه های سوخت مایع را به گازی تبدیل کند، این یکی از راه ها محیط زیست است.
روحانی با یادآوری این که خودروها را باید به سمت سوخت گاز ببریم، گفت: کیفیت بنزین و گازوئیل ما باید بهتر شود، ریزگردها هم داستان های جداگانه خودش را دارد که این ها هم باید جای خودش دنبال شود.
وی تاکید کرد: در زمینه بافت های فرسوده و همچنین در زمینه آلودگی و خودروها و اشتغال این موارد اقداماتی است که امسال باید انجام بگیرد.
وی در سخنان خود به موضوع سلامت هم اشاره کرد ویادآور شد: مسئله سلامت در جامعه ما بسیار مهم است. یکی از افتخارات در دولت یازدهم طرح تحول سلامت است.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما در چهار سال دولت یازدهم – البته از 93 شروع کردیم – بسیار پرونده افتخارآمیزی داریم و من از همه آنهایی که در این زمینه تلاش کردند از جمله وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان برنامه و بودجه و همه آنهایی که تلاش و کمک کردند این طرح عملیاتی شود، تشکر می کنم.
وی خاطرنشان کرد: ما امروز بیمه های چندگانه داریم، استاندارها در همه جا مراقبت و کمک کنند، نگذارید یک نفر چند دفترچه بیمه داشته باشند، این موضوع را حل کنید، من بارها تاکید کرده ام، یکی از راه هایی است که می تواند ما را در این زمینه کمک و یاری کند.
رییس جمهوری تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه برای سلامت و آب و برق امسال، اولویت قائل شود، یعنی بعد از حقوق و یارانه، به این موضوعات برسد. حالا یه جاهایی دست چندم دارید که می توانید مقداری با تاخیر پرداخت کنید، این ها جزو اولویت های ما است و همه هم در استان ها و مراکز خودشان که در حال تلاش هستند در این زمینه ما را یاری و کمک کنند.
وی ادامه داد: یک راه اشتغال، فضای مجازی است به همین دلیل هر اقدامی که در این چند ماه فکر می شده است که لازم است در این زمینه انجام دهیم برای مسائل اخلاقی، ارزشی، مبارزه با تروریسم و همه چیزهایی که مد نظر ما بوده است باید انجام شود.
رییس جمهوری یادآورشد: همواره تاکید کرده ام اشتغال مردم نباید آسیب ببیند آماری که وزیر ارتباطات در سال گذشته اعلام کردند 200 هزار شغل در این فضا ایجاد شده است. گزارشاتی که اخیرا دست ما رسیده این اشتغال بالاتر از این است و باید این را تسهیل کنیم.
روحانی تصریح کرد: اشتغال برای ما یک اصل خدشه ناپذیر است. بیکاری را ما نمی توانیم اضافه کنیم راه حل های درست برای کاری که می خواهید انجام دهید باید راه حل درست انتخاب شود.
وی خاطرنشان کرد:مردم را در مشکلات قرار ندهید، بگذارید مردم نفس راحتی بکشند و آنها را اذیت نکنیم تا مردم بتوانند زندگی آرام تر و بهتری داشته باشند.
وی با بیان این که جلسه امروز اولین جلسه ما در این سطح در سال 97 است، ابراز امیدواری کرد: باز هم در مواقع لازم این جلسات تکرار شود و ما بتوانیم با هماهنگی و همفکری بیشتر کار اجرایی کشور را پیش ببریم.
روحانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: به آینده کشور کاملا مطمئن باشید. به بقای این انقلاب و نظام 100درصد مطمئن باشید، این انقلاب و نظام به دست من و شما به وجود نیامده است. این انقلاب و نظام به دست یک ملت بزرگ به وجود آمده است.
وی تصریح کرد:همه ملت ما پای کار هستند و هیچ کس از آن شعار روز اول انقلابش یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی بر نگشته است . ملت تصمیم گیر هست و خدا همیشه ما را یاری کرده است.
رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که مسلما انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمام اهدافش راه خود را ادامه می دهد، اظهارداشت: تبلیغات و حرف های این و آن، نه در روحیه ملت بزرگ ایران و نه در روحیه ما تاثیرگذار است. وحدت و انسجاممان را حفظ کنیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم و نگذاریم شکاف ها در جامعه بیشتر شود، برادرانه در کنار هم باشیم.
وی تصریح کرد:هیچ تردیدی ندارم سال 97، سال بهتری از 96 خواهد بود. چنانچه سال گذشته بهتر از 95 بود. ما سال 96 رشد اقتصادی را شاهد بودیم، امسال هم داریم. تورم در دو سال گذشته تک رقمی بود امسال هم ان شاءالله باید همه تلاش کنند، تورم تک رقمی باشد.
رییس قوه مجریه ادامه داد: باید سرمایه گذاری و جاذبه را در جذب سرمایه گذاری بیشتر کنیم در روابط بانکی با دنیا ارتباطات با جهان و با تعامل سازنده یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب تعامل گسترده با جهان همواره مسیر و راهمان را مثل گذشته ادامه دهیم.
به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، وزیران و مدیران ارشد دولت با محور بررسی مسائل اقتصادی و ارزی کشور و بحران آب در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

روحانی: بعضی‌ها از فضای مجازی و اطلاع داشتن مردم بدشان می‌آید/ اگر رفتارمان با مردم از سال ۵۸ بدتر شده یعنی این انقلاب مسیرش غلط است/ من از سیستم ارز در ۴ سال گذشته خشنود نیستم
 

ست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار