سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی بود. وی در دو پرونده مطرح با عناوین «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است؛ البته پرونده وی در خصوص سازمان تامین اجتماعی نیز دو بخش دارد.

پرونده نخست وی در رابطه با حادثه کهریزک و پیرامون قتل‌هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد، اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند. مرتضوی در این پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد و نهایتا دادگاه بدوی وی را به 5 سال حبس محکوم کرد و شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس را به دو سال تقلیل داد.

طاهری وکیل مدافع اولیای دم روح الامینی اسفندماه سال گذشته از ارسال حکم دو سال حبس مرتضوی در پرونده کهریزک به شعبه دوم اجرای احکام ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت خبر داد و گفت: از اجرای احکام پیگیری کردم و به من گفتند که حکم جلب مرتضوی برای اجرای محکومیت دو سال حبس به اتهام معاونت در قتل صادر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌ قضاییه اواخر فروردین ماه سال 97 در حاشیه نشست خود با دانشجویان مشهد درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت که «حکم جلبش صادر شده، ولی متاسفانه هنوز گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست.»

پس از آن بود که گمانه زنی ها پیرامون این موضوع قوت گرفت و صحبت‌هایی از فرار مرتضوی به میان آمد. رضا جعفری وکیل مدافع مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی درباره آخرین وضعیت موکلش اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که من در پرونده کهریزک وکالت وی را بر عهده نداشتم.

با اظهار بی‌اطلاعی وکیل مدافع سعید مرتضوی و قطعی بودن حکم حبس و صدور حکم جلب وی و با توجه به این‌که ارتباط تلفنی با مرتضوی میسر نشد، این سوال پیش آمد که پس سعید مرتضوی کجاست؟

اواخر فروردین ماه همسر مرتضوی در گفت‌وگویی اعلام کرد «مگر می شود از همسرم خبر نداشته باشم، وی در تهران است، اما در منزل نیست.»

با طرح اخبار ضد و نقیضی که در رابطه با در دسترس نبودن وی مطرح شد، حتی بحث فرار و خروجش از کشور بیشتر قوت گرفت و مطرح شد  که مبادا سرنوشت او همانند سرنوشت محمدرضا خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و یکی از متهمان پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی که به خارج از کشور فرار کرده است، شده باشد.

سرانجام امروز (یکشنبه) - دوم اردیبهشت ماه - گره کور بحث « مرتضوی کجاست؟» باز شد و خبر آمد که مرتضوی در یکی از شهرهای شمالی کشور دستگیر شده و قرار است مهمان بند 241 بازداشتگاه اوین شود.

میرمجید طاهری وکیل مدافع اولیای دم روح الامینی نیز ضمن تایید بازداشت سعید مرتضوی به ایسنا گفت که طبق اعلام اجرای احکام، مرتضوی بازداشت شده و در حال انجام تشریفات اعزام به زندان است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی فرد رییس کل دادگستری استان مازندران نیز با اعلام خبر دستگیری سعید مرتضوی در یکی از مناطق مازندران گفت که این فرد به دلیل اجرای حکم محکومیت قطعی به دو سال حبس تعزیری، دستگیر شده است.

وی افزود: محکوم خانه‌ای به اتفاق یکی از بستگان در منطقه سرخرود مازندران اجاره کرده بود که با نیابت از مرجع اجرای احکام تهران دستگیر و تحت الحفظ ساعاتی پیش به مرجع قضایی در تهران اعزام شد.

حال بند 241 اوین میزبان میهمان جدیدی شده است. بند 241 اوین علاوه بر مرتضوی میزبان چهره‌های شناخته شده‌ای همچون مهدی هاشمی، بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی و ... است.

یکی از مهمانان تازه‌وارد اوین، حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در دولت دهم با اتهام مالی است. 22 اسفند ماه سال 96 دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی اطلاعیه ای اعلام کرد که پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و هم‌چنین ابلاغ حکم صادره، مامورین پلیس روز سه‌شنبه 22 اسفندماه سال 96 نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله 15 سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کرده  و به زندان معرفی شده است.

همچنین رحیم مشایی رییس دفتر رییس دولت دهم نیز  حسب دستور قضایی بازپرس دادسرای عمومی تهران 26 اسفندماه سال گذشته توسط مامورین پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شد. طبق گفته وکیل مدافع مشایی بازداشت وی به دلیل آتش زدن حکم آقای بقایی مقابل سفارت انگلستان در تهران بوده است و 27 فروردین ماه اعلام شد که حکم بازداشت مشایی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است..

از میهمانان قدیمی اوین، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت دهم با اتهام اخذ رشوه و تحصیل مال از طریق نامشروع است که  26 بهمن ماه سال 93 برای اجرای حکم حبس 5 ساله خود به زندان اوین منتقل شد و در حال سپری کردن دوران حبس خود در زندان است.

مهدی هاشمی فرزند مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز از مرداد ماه سال 94  برای اجرای حکم حبس 10 ساله خود راهی اوین شده است.

بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی نیز از دیگر متهمانی است که رسیدگی به پرونده اش از سال 94 شروع شد و وی از همان سال با اتهامات  افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌هاست در اوین بسر می برد.

 

 

//الف