استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اساساً بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه، خارج، در مناسبات اقتصاد سیاسی ایران، تعیین کننده نبوده است اما بدون برجام ...
کد خبر: ۵۹۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ 24 April 2018
به گزارش تابناک : سعید لیلاز در حاشیه مناظره اقتصادی درباره تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری کشور گفت: این تراز نسبت به ۲ سال پیش که مثبت بوده، منفی شده و در تاریخ اقتصاد ایران چیز عجیبی نیست. دلیل این موضوع افزایش بسیار شدید ورود کالا‌های سرمایه‌ای در سال ۹۶ به کشور است به دلیل اینکه رونق اقتصادی ایجاد شده تراز تجاری در کوتاه مدت منفی شده است، ولی در سال ۹۷ انتظار می‌رود تراز تجاری مجدداً مثبت شود.
 
روزنامه نگار و تحلیل‌گر اقتصادی درباره اثرات برجام در حوزه اقتصادی گفت: من با افزایش انتظارات مردم بعد از اجرای توافق برجام مخالف بودم. اساساً بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه، خارج در مناسبات اقتصاد سیاسی ایران، تعیین کننده نبوده است، اما بدون برجام اقتصاد ایران قابل تصور نبود. در حالی که هرگز تحریم‌ها اساساً از اقتصاد ایران رفع نشد ما موفق شدیم صادرات نفت را به روزی ۲/۲ میلیون بشکه برسانیم. سقوط جهانی قیمت نفت اثرات برجام را در فضای اقتصادی بلعید.
 
لیلاز در پایان درباره تک نرخی شدن دلار از سوی دولت گفت: به نظر من اگر دولت در کار خودش انضباط داشته باشد، می‌تواند در تصمیم خود موفق شود. مسئله دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط اقتصادی نیست. در مقطع فعلی امنیتی و سیاسی نیز شده است.
 
وی در پاسخ به اینکه چرا تخصیص ارز برای همه فعالان اقتصادی میسر نشده و آیا بازار ارز مجدداً دو نرخی خواهد شد، گفت: دلار عملا دو نرخی شده است و اگر کسی بگوید دلار دو نرخی نمی‌شود، اشتباه است. من دلار ۵۶۰۰ تومانی را قبول ندارم، ولی به عنوان یک واقعیت می‌شناسم؛ اما نرخ متوسط و موثر دلار ۵۶۰۰ تومان نیست. وقتی کالایی داریم که ۹۵ درصد آن با دلار ۴۲۰۰ تومان و حدود ۵ درصد آن با دلار ۵۶۰۰ تومان تامین می‌شود نرخ موثر ارز چیزی حدود ۴۳۰۰ تومان است؛ بنابراین ملاک ارزیابی ما روی قیمت دلار نباید مصرف ۵ درصدی اقتصاد باشد و باید مصرف ۱۰۰ درصدی در اقتصاد باشد.
 
گفتنی است مناظره اقتصادی با موضوع وضعیت اقتصادی دولت و راه‌های رسیدن به وضع مطلوب با حضور سعید لیلاز و یاسر جبرائیلی در دانشگاه علم و صنعت ایران روز دوشنبه برگزار شد.
 
 
 
منبع : دانشجو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار