جام جم در گفتگو با فعالان اقتصادی وضعیت ارز را بررسی می‌‌کند
دولت در حالی از دو هفته قبل نرخ دلار را 4200 تومان به‌صورت تک‌نرخی اعلام کرد که بسیاری از تجار با گلایه می‌گویند همچنان دلار با این نرخ را دریافت نکرده‌اند و تخصیص نیافتن دلار 4200 تومانی، موجب گرانی اجناس وارداتی خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 24 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»، نرخ ارز از اواخر اسفند سال گذشته تا اوایل امسال روند صعودی را پیش گرفت و تا جایی ادامه یافت که دولت به‌صورت مستقیم به ماجرای بازار ارز ورود و در نهایت 20 فروردین‌ نرخ 4200 تومان را تصویب کرد.

چند روز پس از این تصمیم دولت، اوضاع کمی آرام شد و همه مسئولان از دلار 4200تومان و ارز تک‌نرخی صحبت کردند.

در این میان کارشناسان زیادی بودند که نسبت به این اقدام دولت نقد داشتند و معتقد بودند نرخ ارز در بودجه 3500 تومان در نظر گرفته شده، اما دولت اکنون نرخ 4200 تومان را اجرا می‌کند و همین اختلاف 700 تومان مشکلات زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

کنون سراغ تجار آمدیم تا از اختصاص ارز 4200 تومان به آنها مطلع شویم. بیشتر تجار هنوز دلار با نرخ 4200 تومان دریافت نکرده‌اند.

واردکنندگانی هم که دلار با این قیمت گرفتند قرار بود با تخفیف‌های یارانه‌ای دولت روبه‌رو شوند، اما این اتفاق نیفتاده است.

نظر تجار را در این باره می‌خوانید:

سایت ثبت سفارش هنوز بسته است

چین یکی از صادرکننده‌های اصلی کالا به ایران محسوب می‌شود که از زمان تک‌نرخی شدن ارز، سفارشی ثبت‌نشده است.

وضعیت واردات از این کشور اکنون با مشکلاتی همراه شده که نایب رئیس اتاق ایران و چین در این باره توضیحاتی می‌دهد.

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق ایران و چین درباره دریافت ارز با نرخ 4200 تومان به خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌که همچنان دستورالعمل اجرای مصوبه اختصاص ارز 4200 تومان به تجار نیامده، سایت ثبت سفارش نیز بسته باقی‌مانده و باعث معطلی واردکنندگان و صادرکنندگان شده است.

وی افزود: باید منتظر مراحل اجرای تصمیم دولت ماند و هرروز تأخیر در اجرای این مصوبه باعث زیان تجار و کشور خواهد شد.

حریری به خواسته تجار اشاره و تاکید کرد: بنده به‌عنوان یک تاجر ترجیح می‌دهم این مصوبه کمی دیرتر اجرا شود، اما پخته باشد و نقاط ضعف آن گرفته شود. در غیر این صورت باید با بخشنامه‌های متعدد در جریان اجرا نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم.

اجرا می‌شود اما بعداً

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار ما اعلام کرد: اکنون دولت در حال تهیه دستورالعمل برای تخصیص دلار با نرخ 4200 است و قطعاً از این رقم بالاتر نخواهد رفت.وی افزود: هنوز دلار با این نرخ در اختیار تجار قرار نگرفته اما وضعیت مناسب است و بزودی به مرحله اجرا در می‌آید.

واردات دارو با ارز 4200تومانی

ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که طبق مصوبه دولت، باید دارو با نرخ 3800 تومان وارد کشور شود به جام‌جم گفت: در زمان تک‌نرخی شدن ارز، دولت اعلام کرد نرخ ارز برای واردات و صادرات 4200 تومان است، اما برای برخی کالاها مانند دارو یارانه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: طبق این تصمیم دولت نرخ دلار برای واردات دارو 3800 تومان بود، اما هنوز برای واردات این اقلام تصمیمی گرفته نشده و با دلار 4200 تومانی واردات صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این‌که بانک عامل برای واردات، دلار اختصاص نمی‌دهد، تاکید کرد: اکنون همه معاملات ایران به صورت دلار محاسبه می‌شود، اما دریافت و پرداخت‌ها به صورت یورو است. نرخ یورو برای واردات نیز 5180 تومان تعیین شده و با این ارز واردات و صادرات صورت خواهد گرفت.

ریاحی با تاکید بر این‌که بزودی مشکلات ثبت سفارش حل خواهد شد، افزود: برخی همکاران هم‌صنف ما برای واردات دارو ثبت سفارش انجام دادند و ظاهراً برخی تجار دیگر نتوانستند سفارش خود را ثبت کنند. به نظر می‌رسد در حال تکمیل و بررسی مشکلات احتمالی هستند و بعید است ارز با این نرخ در اختیار تجار قرار نگیرد.

سازوکار مصوبه دلار 4200 تومانی مشخص نیست

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران سیاست‌های دولت را برای تک‌نرخی شدن ارز در شرایط تحریم بانکی،بی‌فایده دانست و گفت: اکنون طلا، سکه و فولاد در بورس ارزش کمتری نسبت به دلار دارند و به همین دلیل است که افراد به‌منظور جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی به خرید دلار اقدام می‌کنند.

وی با بیان این‌که هنوز سازوکار اجرایی مصوبه دلار 4200 تومانی مشخص نیست، افزود: دولت در بحث تک‌نرخی شدن ارز چند بحث مهم را دنبال می‌کرد که یکی از آنها‌ کنترل ورود و خروج ارز به‌منظور کاهش قاچاق بود. اما متاسفانه برخی سیاست‌ها زمینه‌هایی را برای ارز چند نرخی به‌دنبال دارد که مثال عینی آن اختصاص ارز ارزان‌تر به بخش دارو برخی بخش‌های دیگر است.

سلاح ورزی وضعیت اقتصادی کشور را نامناسب دانست و تاکید کرد: بحران ارزی و مشکلات اقتصادی می‌تواند تبعات اجتماعی به‌دنبال داشته باشد و امیدواریم بانک مرکزی با ذخایر ارزی که در اختیار دارد، بتواند بازار پول را به کنترل خود در بیاورد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به مشکلات دلار با نرخ 4200 تومان اشاره کرد و گفت: کسی که صادرات انجام می‌دهد، حاضر نیست ارز خود را با نرخ 4200 تومان بفروشد در حالی که تقاضا برای نرخ بالاتر وجود ندارد. این‌که ما اصرار داشته باشیم نرخ 4200 است، اقتصاد سروسامان نمی‌گیرد.

این فعال اقتصادی سیاست‌های فعلی دولت را اقداماتی در راستای کاهش صادرات می‌داند و معتقد است، تعیین نرخ ارز در شرایط تحریم بانکی و مشکلاتی که برای انتقال ارز به کشور وجود دارد به شرایط اقتصادی کمکی نمی‌کند و ادامه این‌گونه اقدامات به کاهش صادرات منجر خواهد شد.

تجارت کشور معطل دستورالعمل بانک مرکزی است

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات درخصوص آخرین وضعیت بازار و تأثیر بخشنامه‌های بانک مرکزی مبنی بر واردات در مقابل صادرات و دستورالعمل‌های صادراتی گفت: تاکنون بانک مرکزی
11 اطلاعیه و فقط دو دستورالعمل صادر کرده که یکی از آنها مربوط به کالاهایی است که ارز 4200 تومانی به آنها تعلق می‌گیرد اما این فهرست هنوز مشخص نیست و ابهامات زیادی دارد. به‌عنوان مثال آیا این ارز برای فعالیت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تعلق می‌گیرد یا خیر؟ یا سقف و کف آن چقدر است؟

وی افزود: حرف فعالان اقتصادی به دولت این است؛ تا زمانی که نسبت به این تصمیمات ارزی شفاف‌سازی نشود و به‌طور صریح اعلام نکنند ارز صادراتی باید به سیستم صرافی یا بانک مرکزی واریز شود یا باید با واردکننده توافق شود، صادرات نمی‌تواند معطل آنها بشود و نمی‌شود کاری کرد.

وی افزود: اکنون شخصی که می‌خواهد کالایی صادر کند، نمی‌داند پس از آن که پول خود را گرفت چه تعهدی دارد؟ نقد جدی ما این است که دو هفته از این مصوبه می‌گذرد و تا الآن به غیر از ارز مسافری، مورد دیگری عملیاتی نشده است. امروز تجارت خارجی ما تحت الشعاع تصمیمات دولت قرار گرفته و سامانه نیما هم هنوز رونمایی نشده است.

لاهوتی در خصوص کنار گذاشتن صرافی‌ها و نقش آنها در اقتصاد کشور تصریح کرد: در تمام دنیا تجارت خارجی یک کشور از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود و تجارت کوچک و کارهای شخصی از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد اما به دلیل تحریم‌های بانکی، سیستم بانکی نتوانست در برهه‌ای فعالیت کند و صرافی‌ها این نقش را به عهده گرفتند و این بی‌انصافی است که حالا آنهاکنار گذاشته شوند ضمن آن‌که تقاضاهای کوچک نیز بلاتکلیف می‌مانند.

وی تاکید کرد: شفافیت هنوز در تصمیمات دولت نیست و ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.

قیمت تمام‌شده ارز برای واردات خودرو 4850 تومان

فرهاد احتشام‌زاد، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که از زمان انتقال سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت، امکان ثبت سفارش وجود ندارد، گفت: قیمت تمام‌شده ارز برای واردات خودرو 4850 تومان است.

وی در خصوص وضعیت ثبت سفارش واردات خودرو پس از بخشنامه‌های جدید ارزی، عنوان کرد: از زمانی که سیستم ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت انتقال یافته است هیچ سفارش جدیدی ثبت نمی‌شود.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: گفته می‌شود این موضوع به دلیل دستورالعمل‌های اجرایی است که هنوز ابلاغ نشده و فرآیندها و اطلاعاتی که همچنان نامشخص است.

وی با بیان این‌که پس از تک‌نرخی شدن ارز با دلار 4200 تومان، متقاضیان واردات خودرو برای تخصیص ارز از بانک‌ها موفق نشده‌اند، گفت: سیل عظیمی از تقاضای ارز برای واردات به بانک رسیده است و باعث شده برای تخصیص ارز به واردات اولویت‌بندی شکل بگیرد.

احتشام زاد افزود: بانک نرخ برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو با ضریب تبدیل 1.2 اختصاص داده است و بر این اساس نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو 4850 تومان محاسبه شده است.

واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند دلار 4200 تومانی بگیرند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد، تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته است با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش کند و ادامه این روند باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار غیررسمی به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

دو هفته روز از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت می‌گذرد که بر اساس آن دلار با قیمت 4200 تومان تک‌نرخی شده و بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، دلار 4200 تومانی فقط به متقاضیان قانونی از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان ارائه می‌شود. اما محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره اظهار کرد: تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش کند.

وی به ایسنا گفت: هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده و ثبت سفارشی با دلار 4200 تومانی صورت نگرفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره موانع این کار توضیح داد: احتمالاً مسئولان دولتی و بانکی می‌خواهند دستورالعمل‌هایی را دوباره تعیین کنند؛ چون به علت محدودیت ارزی مجبورند کنترل‌های بیشتری در ثبت سفارش‌ها انجام دهند و به همین دلیل، این روند طولانی شده است. امیدوارم این مساله زودتر حل شود، چون هرچه بیشتر طول بکشد، روی بازار هم اثر می‌گذارد.

برخوردار تصریح کرد:‌ در حال حاضر، قیمت‌ها در بازار به صورت فزاینده در حال افزایش است که این اتفاق مثبت نیست و بازار غیررسمی برای دلار شکل می‌گیرد. دانشجویانی هستند که در کشورهای دیگر پول لازم دارند، برخی فعالان اقتصادی هم قبلاً سفارش‌هایی داشته‌اند و درصدهای بالایی پول داده‌اند و اکنون بارشان آمده؛ دستورالعمل‌ها برای فعالان اقتصادی شفاف نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ به نظر می‌رسد دولت روی دستورالعمل‌های جدید فکر می‌کند ولی باید ثبت سفارش‌ها زودتر باز شود. در این مدت کسانی هم که به ارز نیاز فوری داشته‌اند ـ مثل دانشجویان و مسافران ـ نتوانستند ارز تهیه کنند.

بازار موبایل در انتظار دلار

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی استان تهران با بیان این‌که سامانه ثبت سفارش کالا برای گوشی‌ های موبایل باز شده است، تاکید کرد هنوز هیچ ارزی برای واردات این کالا از سوی بانک‌ها اختصاص داده نشده است.

مهدی محبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در حال حاضر بانک مرکزی و صرافی‌ها ارزی را به بازار منتقل نمی‌کنند، عنوان کرد: در ماه حدود یک میلیون دستگاه گوشی‌های موبایل به فروش می‌رسد که اگر حدود ده روز به این بازار کالا نرسد یا به عبارتی واردات مختل شود، در این بازار کسری گوشی به وجود می‌آید که قاعدتاً می‌تواند به افزایش قیمت هم منجر شود.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی استان تهران با اشاره به وضعیت بازار گوشی‌های تلفن همراه بعد از تلاطمات ارزی پیش آمده، بیان کرد: بازار از قاعده عرضه و تقاضا پیروی می‌کند، به‌طوری که در حال حاضر با توجه به نوسانات پیش آمده در فروش کالا، بازار در آن شرایط رونق خود قرار ندارد. در حال حاضر نیز هیچ ارزی از سوی بانک به واردکنندگان تخصیص داده نشده و عملاً هیچ وارداتی نداریم.

دلار 4200 تومانی خودرو را گران کرد

کوروش مرشد سلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، نرخ ارز 4200 تومانی را غیرواقعی خواند و تصریح کرد: ثبت سفارش برای واردات خودرو بسته است. این در حالی است که قرار بود چند روز پس از اعلام نرخ ارز 4200 تومانی، سایت ثبت سفارش با این نرخ بازگشایی شود اما این اتفاق رخ نداد.

مرشد سلوک در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگار ما به افزایش قیمت خودروهای خارجی اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که دولت نرخ 3500 تومان را در بودجه در نظر گرفته بود اما یکباره‌ آن را به 4200 تومان افزایش داده، باید منتظر تبعات اقتصادی آن و افزایش هزینه‌های واردات از جمله خودرو باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار