مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد مطرح کرد
مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد با اشاره به اینکه میزان شیوع دیابت در استان یزد بالاست، گفت: متأسفانه 12 تا 14 درصد از مردم این استان به این بیماری خطرناک مبتلا هستند.
کد خبر: ۵۹۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰ 24 April 2018

سید محمدرضا آقایی میبدی  با اشاره به اینکه میزان شیوع دیابت در استان یزد بالا است، گفت: در سال‌های گذشته رتبه استان یزد در دیابت از اول تا پنجم ذکرشده است؛ اما درنهایت استان یزد جزء استان‌هایی است که در وضعیت دیابت شیوع بالایی دارد و از طرف دیگر مانند همه کشور که چاقی یک معضل و مشکل است، استان یزد نیز درگیر این معضل است.

وی افزود: علیرغم اقدامات صورت گرفته در پیشگیری از دیابت در استان یزد طی سالیان گذشته که قابل‌تقدیر است، هنوز جایگاه استان یزد در دیابت خوشایند نیست؛ لذا باید در این راستا فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد، همچنین حدوداً بین 12 تا 14 درصد یزدی‌ها دیابت دارند که در سنین و شرایط مختلف دچار این بیماری هستند.

مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت یزد، چاقی، بی‌تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و ژنتیک را از علت‌های اصلی شیوع دیابت در استان یزد عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری بر این باورند که یزدی‌ها به علت خوردن شیرینی زیاد دچار این بیماری هستند؛ اما باید توجه داشت که دیابت دارای چندین علت شیوع است که جمع این علت‌ها باعث افزایش میزان شیوع دیابت در استان یزد است.

آقایی در ادامه تصریح کرد: پیشگیری و درمان دیابت مانند میزی است که دارای چهار پایه است، به این معنا که تغذیه سالم، تحرک بدنی، دارودرمانی و مشاوره و چکاب پایه‌های این میز هستند، لذا اگر این چهار پایه پیشگیری و درمان دیابت رعایت شود، حتی باعث می‌شود به‌احتمال 20 درصد اصلاً افراد دچار دیابت نشوند؛ همچنین مردم باید توجه داشته باشند که سالی یک‌بار برای مشاوره و چکاب دیابت حتماً به پزشک و مراکز سلامت جامعه و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های مرکز تحقیقاتی دیابت یزد در راستای ارتقای سلامت در زمینه دیابت، عنوان کرد: هیئت‌امنای دانشگاه تأکید بر این دارد که دانشگاه در راستای غلبه بر دیابت برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار دهد؛ در سال‌های گذشته در این مرکز اقدامات مختلفی در زمینه پژوهش، پیشگیری، درمان و آموزش در زمینه دیابت صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه در زمینه پژوهش در حوزه دیابت اقدامات مختلفی در استان یزد صورت گرفته است، ابراز داشت: وضعیت پژوهشی در حوزه دیابت در استان یزد طی دو سال گذشته مطلوب شده است؛ چنانچه تمام گروه‌های پزشکی در زمینه دیابت ورود پیداکرده‌اند، همچنین در زمینه پیشگیری از دیابت اقدامات مختلفی در استان یزد ازجمله غربالگری و اتوبوس دیابت صورت گرفته است.

مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت یزد با اشاره به اینکه در حوزه درمان دیابت حدود 40 هزار پرونده بیمار دیابتی در مرکز دیابت وجود دارد، ادامه داد: تقریباً در تمامی بیمارستان‌های دولتی استان یزد حداقل یک یا دو روز در هفته کلینیک دیابت وجود دارد؛ ما در راستای گسترش اقدامات خدماتی در مرکز تحقیقاتی دیابت یزد، مدل کلینیک جامع دیابتی در کشور هستیم، به این معنا که 90 درصد خدمات دیابتی‌ها در این مرکز صورت می‌گیرد.

آقایی بابیان اینکه زخم پای دیابتی در این مرکز با هزینه یک‌دهم هزینه بیرون معالجه می‌شود، ابراز داشت: در این راستا موفق شده‌ایم جلوی قطع شدن پای بسیاری از بیماران دیابتی را بگیریم؛ همچنین کلینیک تخصصی و فوق تخصصی چشم در این مرکز تقریباً تکمیل‌شده است و تمام بررسی‌ها و اقدامات در راستای قلب، فشارخون و تست ورزش در این مرکز انجام می‌شود؛ حتی مشاوره برای خرید دستگاه‌های دیابتی در این مرکز صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول بیمارستان حضرت زینب (س) شهرستان اشکذر را اولین بیمارستان فوق تخصصی دیابتی کشور دانست و اضافه کرد در این بیمارستان بخش‌های مختلفی برای بیماران دیابتی وجود دارد که بسیار تأثیرگذار در وضعیت درمان بیماران دیابتی است.

وی همچنین از افتتاح کلینیک سطح سه دیابت در بخش دولتی در شهرستان یزد در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در بخش آموزش دیابت آموزش پزشکان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم؛ چنانچه حداقل ماهانه یک سمینار آموزشی دیابت برای پزشکان در سطح استان در سال گذشته داشته‌ایم که این روند در سال جاری با رویه قوی‌تری ادامه خواهد داشت؛ همچنین در زمینه آموزش پرستاران نیز در اولویت قرارگرفته‌اند که در طول سال گذشته دو تا سه سمینار برای پرستاران رشته‌های مختلف پزشکی در استان یزد برگزارشده است و برای عامه مردم نیز برنامه‌های مختلف آموزشی در زمینه دیابت در دستور کار ما قرار دارد.

مدیر مرکز دیابت یزد با اشاره به اقدامات این مرکز برای ارتقای سلامت در زمینه دیابت، افزود: در ابتدای سال گذشته مدرسه دیابت در استان یزد افتتاح‌شده است؛ همچنین قرار است در سال جاری اولین دوشنبه هرماه ساعت 9 صبح در مرکز تحقیقاتی دیابت یزد کلاس‌های مدرسه دیابت برگزار شود که امیدواریم همه مردم در این کلاس‌های برای پیشگیری از دیابت حضورداشته باشند؛ همچنین طرح سزاوار در راستای سبک زندگی ایرانی اسلامی در استان یزد برگزار می‌شود.

آقایی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار است در سال جاری برای بیماران دیابتی نوع یک سری اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در حوزه دیابت تحت عنوان «دنیای شیرین من» برای جوانان و نوجوانان دیابتی صورت گیرد؛ چراکه این بیماران حق‌دارند به زندگی بازگردند؛ همچنین با توجه به شعار سازمان بهداشت جهانی امسال مبنی بر «پوشش خدمات سلامتی همه‌جا، همه‌کس»، همچنین ما در سال جاری بر آنیم با شعار «غلبه بر دیابت همه‌جا، همه‌کس و همه‌وقت» در حوزه دیابت فعال شویم.

این مقام مسئول بابیان اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان فوراً جوابگو نیست و ممکن است بازخورد این اقدامات بعدها روشن شود، ادامه داد: درنهایت با اقدامات صورت گرفته بیماران دیابتی بسیاری در استان یزد شناسایی‌شده‌اند و به نظر می‌رسد درمان بیماران دیابتی در تمام جنبه‌ها کامل‌تر شده است؛ همچنین خوشبختانه در حال حاضر حساسیت مردم نسبت به دیابت افزایش‌یافته است؛ لذا امید است در سال‌های آینده شاهد نتایج خوبی در این راستا باشیم.

وی با اشاره ضرورت توجه هر چه بیشتر مسئولین نسبت به دیابت در استان یزد، با سپاس از همراهی‌های تمامی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و سایر مسئولین استان، خاطرنشان کرد: از مسئولین استان یزد خواهشمندیم که دیابت را در استان یزد جدی بگیرند؛ چنانچه از تک‌تک مسئولین استان انتظار می‌رود که مسئله دیابت را در استان یزد جدی بگیرند و این موضوع را مسئله اداره و سازمان خود بدانند؛ چراکه این بیماری تمام جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار