آیت الله مکارم شیرازی گفت: آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی نه تنها فقط عارف وابسته زمان خود بود بلکه برای اعصار دیگر نیز می‌تواند اسوه باشد.
کد خبر: ۶۰۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ 07 May 2018

 آیت الله  مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: یکی از انسان هایی  نمونه آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه یزدی بود که نه تنها فقط عارف وابسته زمان خود بود بلکه برای اعصار دیگر نیز می تواند اسوه باشد.
وی اشاره کرد: بزرگداشت شخصیت های برجسته سه فایده مهم دارد اولا اینکه ما حداقل شکری که می توانیم بکینم از خدمات آنها تجلیل کنیم دوم اینکه نسل های حاضر آشنا می شوند یک چنینی شخصیت هایی بوده اند وفضائل اخلاقی داشته واین همه خدمت کرده اند وعده ای جذب اینها می شوند.سوم اینکه معمولا آثارشان زنده می شود.
آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی فرزند ابراهیم یزدی کوچه بیوکی از عالمان دینی در اواخر سده 13و اوایل سده 14می باشد. وی در حوزه های علمیه مشهد و اصفهان تحصیل نموده و از جمله همدرسان ایشان آقا سیدحسین قوچانی معروف به آقا نجفی (مولف سیاحت شرق و غرب)  و آیت الله العظمی بروجردی بودند. 
وی در سال1314 به نجف رفت و با شرکت در درس آیات عظام سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی و آخوند ملامحمدکاظم خراسانی بهره های علمی و معنوی فراوان برد.
وی از بیشتر مراجع عصر خویش از جمله آیات عظام حاج عبدالکریم حایری یزدی و مراجع عصر خویش از جمله آیات عظام حاج عبدالکریم حایری یزدی و سید ابوالحسن اصفهانی و آقا حسین قمی و میر سیدعلی مدرسی اجازه اجتهاد داشت. 
حاج شیخ، شاگردانی چون سیدعلی محمد کازرونی ـ سیدمحمد مدرسی ـ شهید صدوقی و سیدعباس خاتم یزدی را تربیت کرد. ایشان چندین کتاب تألیف نموده که برای نمونه می توان کتب مفاتیح علوم القرآن(تفسیر) و ترجمه نماز یا اسرار الصلوه را نام برد تأسیس و تعمیر چندین مسجد و حوزه علمیه از جمله یادگارهای ایشان است، این بزرگوار در شهرهای مختلف با بیانی زیبا سخنرانی نموده که بیانات ایشان تأثیر بسزایی داشته است. 
وی عارفی صاحبدل و زاهد و صاحب کرامت و یاور مستمندان بود و توفیق زیارت حضرت ولیعصر(عج) را داشت. از ایشان کرامت های بسیاری مانند طی الارض، ایجاد چشمه آب در بیابان خشک و اطلاع اخبار نهانی به تواتر نقل شده است. 
وی سرانجام در روز جمعه 22ذی حجه1378 قمری در روستای طرزجان در 50کیلومتری یزد وفات یافت و پیکر مطهرش بر روی دست مردم تا یزد تشییع و در جوار امامزاده جعفر(ع) به خاک سپرده شد.
کنگره بزرگداشت آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی  20 اردیبهشت97 در یزد برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار