موضوع مهم این است که بعد از امضای برجام، شرکت ها و بانک های اروپایی از ترس جریمه و تحریم‌های آمریکا حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نشدند و با خروج ترامپ از توافق هسته ای و برگشت تحریم ها عملا این وضعیت تشدید خواهد شد. به نظر می رسد در این بین دل بستن به اروپا زمانی مثمرثمر خواهد بود که ایران آماده امضای توافق های دیگر باشد.
کد خبر: ۶۰۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 09 May 2018

به گزارش «تابناک یزد»، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیشب رسما خروج کشورش از توافق هسته ای را اعلام و فرمانی را برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

اقدام رئیس جمهور آمریکا تنها با استقبال سریع رژیم صهیونیستی، سعودی‌، امارات و بحرین روبرو شد.

آغاز مذاکره ایران با اروپایی ها

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقیمانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

روحانی تصریح کرد: «به وزارت امور خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر، یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها و هماهنگی‌ و مذاکرات لازم را انجام دهد.... اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه نیز طی پیامی در توئیتر نوشت: «در پاسخ به نقض مداوم و خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هسته‌ای، همانطور که توسط رئیس جمهور روحانی مشخص شد، من تلاش دیپلماتیکی را انجام خواهم داد تا ببینم باقی ماندن در برنامه جامع اقدام مشترک می‌تواند منافع کامل ایران را تضمین کند. نتایج پاسخ ما را مشخص خواهد کرد».

حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری  هم در واکنش به خروج آمریکا از برجام در حساب توئیتری خود نوشت:«با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا اعلام کرد که مصمم است از توافق هسته‌ای حفاظت کند؛ لذا اینک زمان آن فرا رسیده است که اروپا ظرف چند هفته با توانایی دیپلماتیک خود ثابت کند که خواستن توانستن است؛ چرا که شمارش معکوس دیپلماسی با امضای ترامپ آغاز شده است.»

متعاقباً فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای تاکید کرد.

موگرینی تاکید کرد: وی تاکید کرد: برداشتن تحریم های مرتبط با هسته ای بخش مهمی از توافق هسته ای است و اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده است که برداشتن تحریم ها نه تنها تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران دارد بلکه مزایای مهمی مردم ایران دارد. اتحادیه اروپا بطور کامل به ادامه اجرای این مساله متعهد است.

 همچنین سران انگلیس ، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

اما نکته مهم این است که در دوران پسابرجام شرکت ها و بانک های کشورهای اروپایی  از ترس جریمه و تحریم‌های آمریکا حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نشدند و تجربه ثابت کرده اروپایی ها بیش از آنکه برای متعهد کردن آمریکا به پایبندی به تعهداتش عمل کنند مشغول ایفای نقش برای تعدیل شرایط ترامپ و تحمیل آنها به ایران هستند.

به همین دلیل است که بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس ضمن ابراز تاسف از تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت که کشور عمیقا پایبند به این توافق می‌ماند، اما همچنان منتظر جزئیات طرح آمریکایی‌ها می‌مانیم.

در پیام توئیتری وزیر خارجه انگلیس آمده است: «عمیقا از تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای ایران متاسف هستم. انگلیس عمیقا متعهد به برجام است و با شرکای اروپایی و دیگر طرف‌های قرارداد برای حفظ آن همکاری می‌کنیم. منتظر جزئیات بیشتر طرح ایالات متحده می‌مانیم».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در سفر به آمریکا دفاع خود از برجام را مشروط و منوط به گسترش دامنه این توافق دانسته بود.

نقشه آمریکا امضایی برجامی جدید است

در پی سخنان ترامپ، استیو منوچین،وزیر خزانه‌داری آمریکا هدف رئیس جمهوری این کشور از بازگرداندن تحریم‌ها به ایران را دستیابی به توافق جدید اعلام کرد.

مایک پمپئو نیز روز سه شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: در حالی که ما از توافق ایران خارج می شویم، اما با متحدانمان در اروپا و سراسر جهان برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای ایران، منافع مشترک داریم.

وی ادامه داد: تلاش ما فراتر از تهدیدات هسته ای است و ما با شرکای خود برای برطرف کردن تهدید برنامه موشک بالستیک ایران، متوقف کردن فعالیت های تروریستی آن در سراسر جهان و جلوگیری از فعالیت های وحشیانه آن در خاورمیانه و دیگر مناطق همکاری خواهیم کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز سه‌شنبه و تنها دقایقی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج واشنگتن از برجام اعلام کرد که سیاست تحریم‌ِ دوباره ایران «بسرعت» اجرا خواهد شد.

آمریکا مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را لغو می کند

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از نقض تعهدات خود در برجام مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس را لغو می کند. به گزارش رویترز، ایران ایر بعد ار توافق هسته ای 200 هواپیما شامل صد هواپیمای ایرباس، هشتاد هواپیمای بوئینگ و بیست هواپیمای دیگر از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR سفارش داده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک دوره 90 روزه اجازه صادرات هواپیمای مسافربری، قطعات و خدمات این هواپیماها به ایران را نخواهد داد. ایرباس که یک شرکت هواپیماسازی اروپایی است، روز سه شنبه قبل از کنفرانس خبری منوچین اعلام کرد که تصمیم ترامپ را بررسی خواهد کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد که پس از دوره 90 روز مجوزی را که به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد تا در مورد قراردادهای تجاری با ایران مذاکره کنند، لغو خواهد کرد.

 

//الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار