معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی یزد:
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به ضرورت جهت دار شدن تحقیقات حوزه سلامت، گفت: پژوهشگران حوزه سلامت باید به دنبال تحقیقات کاربردی باشند.
کد خبر: ۶۰۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 16 May 2018

مسعود میرزایی با اشاره به اولویت‌ها و برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت: گسترش رابطه با صنعت به‌منظور تشویق صنعت داخلی و ایجاد اشتغال اولویت این حوزه است و تلاش بر این است تا با صنعت طرح‌های تحقیقاتی مشترک انجام دهیم تا گره‌ای از مشکلات تولید باز شود.

وی بابیان اینکه برنامه ما در سال 97 برنامه‌ای کاربردی و تحقیقاتی است، افزود: کاربردی و تحقیقاتی بودن برنامه‌ها باعث می‌شود که بتوانیم نتایج آن را برای ارتقاء سلامت و بهداشت در جامعه به کاربریم و تحقیقاتی که فقط جنبه تمرین پژوهش بدون توجه به تأثیر و کاربرد آن را داشته باشد محدود کنیم و طرح‌های تحقیقاتی را تشویق کنیم که نتیجه آن‌ها به نفع حل مشکلات جامعه چه در بخش صنعت، بهداشت و درمان باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص مشکلاتی که این حوزه را تهدید می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از تحقیقاتی که انجام می‌شود یا از قبل نتیجه آن مشخص است و یا تأثیر چندانی بر حل مشکلات و نیازهای جامعه ندارد.

میرزایی اظهار داشت: تلاش این معاونت آن است که تا حد ممکن این‌گونه تحقیقات را کم کنیم و تحقیقاتی که تأثیر آن بر جامعه و در تولید داروی جدید یا وسیله‌ای جدید در انجام کارهای جراحی و پزشکی مفید است و تحقیقاتی که نتایج آن برای جامعه مؤثر و ملموس باشد را انجام دهیم.

این مقام مسئول کمک به صنعت، افزایش تولید ملی و کمک به رفع مشکلات سلامتی جامعه را از اولویت‌های این معاونت دانست و عنوان کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌های جامع، تحقیقات مؤثر بر بهبود شرایط جامعه تشویق شود تا اگر مثلاً بیماری‌های مزمنی در شهر یزد شایع هستند سعی کنیم برای رفع و پیشگیری آن اقدام شود.

وی بابیان اینکه سعی داریم تحقیقات را به سمت تحقیقات کاربردی پیش ببریم، ابراز داشت: تشویق دانشجویان در خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و همکاری نزدیک با معاونت آموزشی دانشگاه به‌منظور حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین از اولویت‌های دیگر این معاونت است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلب و عروق در جامعه خاطرنشان کرد: تشویق رفتارهای درستی مانند اینکه در پذیرایی‌ها میوه‌جات جایگزین شیرینی‌ها شوند، یا ترویج کمتر مصرف کردن شیرینی‌ها، کمتر مصرف کردن غذاهای فست فود و کمتر کردن میزان انرژی دریافتی و پژوهش‌های وابسته موردحمایت این حوزه است.

میرزایی در پایان تأکید کرد: پژوهشگران حوزه سلامت باید به دنبال تحقیقات کاربردی باشند تا مثلاً در مراسمات بجای آبمیوه از آب‌خنک و یا به‌جای شیرینی از میوه‌ها استفاده شود و کاری کنیم که در مکانی که افراد به خاطرجمع، حاضر می‌شوند انتخاب‌های سالمی را برای پذیرایی داشته باشند تا سلامتشان حفظ شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار