مدیر مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت یزد با بیان توصیه هایی در راستای روزه‌داری بدون مشکل افراد گفت: بیماران دیابتی با قندخون پایین‌تر از ۷۰ یا بالاتر از ۳۰۰ روزه خود را باز کنند.
کد خبر: ۶۰۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 22 May 2018

به گزارش تابناک یزد، میزگرد تخصصی "اصول صحیح روزه‌داری و تاثیر آن بر سلامت جسمی و معنوی" با محوریت توجه به بیماری‌های غیرواگیر در دفتر تسنیم یزد برگزار شد.

سید محمدرضا آقایی، مدیر مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت و کارشناس مسائل آموزش سلامت در این میزگرد با تبریک حلول ماه مبارک رمضان در ارتباط با بایدها و نباید‌های رفتاری و سبک زندگی در ماه رمضان اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان لازم است درس‌هایی را یاد بگیریم و سرلوحه خود قرار دهیم.

بنابه گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، وی خاطرنشان کرد: روزه‌داری، ناشتا بودن و به عبارتی fasting اگر در شرایط صحیح انجام گیرد، به صورتی که سبک زندگی صحیح انتخاب شود و سالم بماند و همچنین در فاصه مناسب باشد، تاثیرات متعددی بر سلامت فرد به دنبال دارد و روزه‌داری به روش توصیه شده در دین مبین اسلام، بهترین حالت آن است.

مدیر مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت یزد تصریح کرد: برای داشتن شیوه زندگی سالم، رعایت مصرف همه گروه‌های مواد غذایی، به اندازه کافی و به طور منظم از ارکان اساسی است اما متاسفانه از مشکلات ما، عدم مصرف به اندازه مواد غذایی است، به صورتی که گرایش به سمت مصرف چربی و شیرینی زیاد می‌شود.

آقایی تصریح کرد: مصرف مایعات به اندازه کافی برای حفظ سلامت بدن ضروریی است، که این مقدار در افراد مختلف با کارکردهای مختلف مفاوت است، اما راهکاری که بسیار توصیه می‌گردد، استفاده از موادی است که در طول روز کم کم آب را برای بدن ما آزاد کند. سبزیجات و میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر از جمله این مواد هستند که مشکلات گوارشی را هم بهبود می‌بخشند.

وی بیان کرد: وضعیت غذا خوردن نیز از دیگر مواردی است که باید بدان توجه شود، خوردن سحری در وضعیتی آرام و بیدار ماندن پس از میل وعده سحری به مدت نیم الی یک ساعت، می‌تواند به وضعیت گوارشی کمک کند. وعده سحری مشابه وعده ناهار می‌تواند غذایی مفصل‌تر از افطاری باشد در صورتیکه افطاری وعده‌ای همانند صبحانه و سبک‌تر است.

این کارشناس سلامت با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود روزه را با غذاهای بسیار شیرین و یا مایعات سرد باز کرد، افزود: لذا مصرف مقداری آب یا مایعات گرم به همراه چند عدد خرما بهترین گزینه برای باز کردن روزه است.

آقایی با اشاره به اینکه "هدف از روزه داری در ماه مبارک رمضان کاهش وزن نیست" تصریح کرد: به هیچ عنوان هدف از روزه داری در ماه مبارک رمضان کاهش وزن نیست، حتی در افراد چاق! هرچقدر هم یک فرد چاق باشد، نمی‌تواند با هدف کاهش وزن روزه بگیرد، بلکه هدف از روزه‌داری، سلامت کل بدن است.

مدیر مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت یزد عنوان کرد: تمام موارد بیان شده در شرایطی است که شخص روزه‌دار در سلامت کامل باشد، در صورتی‌که فرد روزه‌دار مبتلا به بیماری خاصی از جمله دیابت باشد توصیه‌های متفاوتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: افراد با شرایطی که ذکر می‌شود باید به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرند، این شرایط در تمامی بیماری‌ها صدق می‌کند؛ بطور مثال در بیماران دیابتی شرایط مربوط به آن بیماری در نظر گرفته می‌شود.

آقایی زمانی ‌که بیماری عارضه‌دار شده باشد، زمانی که داروها باید به شکل خاص مصرف گردد، در مواردی که نشود رژیم غذایی و داروها را مطابق با برنامه ماه رمضان تعدیل کرد، وقتی که فرد در طول روزه‌داری دچار عارضه شود، در خانم بارداری که روزه‌داری روی جنین اثر بگذارد و فرد سالمندی که مبتلا به بیماری نیز است و درصورت بروز عارضه خطر جدی تهدیدش کند را از مواردی دانست که روزه‌داری برای آنها مناسب نیست.

این کارشناس سلامت تاکید کرد: توصیه‌ای که به بیماران دارم این است که مراجعه به پزشک معالج جهت تعدیل داروها و شرایط روزه‌داری است، در طول روزه‌داری مراقب سلامت خود باشند و پایش مکرر وضعیت سلامتی را فراموش نکنند.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان یزد افزود: به بیماران دیابتی که از جمله بیماری‌های مزمن غیرواگیر شایع در استان یزد است، توصیه می کنیم که در طول روزه‌داری از عوارض افت قند خون‌( سرگیجه، عرق سرد، تاری دید و موارد دیگر) آگاه بوده و حداقل 6 الی 8 بار قند خون چک شود.

وی با بیان اینکه مراتب چک قندخون می‌تواند قبل از وعده سحری، 2 ساعت بعد از سحری، هنگام ظهر، قبل از افطار، 2 ساعت بعد از افطار و قبل از خواب باشد بیان کرد: اگر قند خون پایین‌تر از 70 بود، فرد باید بلافاصله روزه‌ خود را باز کنند و اگر هنگام سحری بالاتر از 250 و در طول روز بالاتر از 300 بود حتما با پزشک خود مشورت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار