معاون میراث فرهنگی استان یزد، با اشاره به اهمیت حفظ و مرمت بناهای تاریخی شاخص استان، گفت: کاروانسرای تاریخی شاهدیه مرمت و بازسازی می‌شود.
کد خبر: ۶۱۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 23 May 2018

 «ساشا ریاحی مقدم» با بیان این که هدف از مرمت و بازسازی بناهای تاریخی احیای فضاهای تاریخی است، اظهار کرد:‌ این بناها به لحاظ کالبدی و ساختاری مرمت می شوند. 

وی با اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای تاریخی شاهدیه، گفت: در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی، کاروانسرای تاریخی شاهدیه در شهرستان یزد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. 

معاون میراث فرهنگی استان یزد، ادادمه داد: کاروانسرای تاریخی در منطقه گرد فرامرز قراردارد و باتوجه به طرح، ساختار و مصالح ساختمانی قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد. 

وی با بیان این که وجه تسمیه کاروانسرای تاریخی شاهدیه متاثر از نام منطقه‌ای است که در آن واقع شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این کاروانسرای تاریخی، می‏‏‌توان گفت که این بنا به عنوان یک نشانه‏‏ شهری برای منطقه گردفرامرز خودنمایی می‏‏‌کند. 

ریاحی مقدم، با اشاره به این‌که ورودی این کاروانسرا در جبهه غربی که در زیر ساباط است با راهرویی مسقف به حیاط کاروانسرا متصل شده، افزود: نقشه کاروانسرا به صورت چهار ایوانی بوده و حجره‌ها دور تا دور حیاط شکل گرفته و اصطبل در جبهه شمالی می‌باشد. 

وی با بیان این‌که مصالح ساختمانی بکار رفته در بنا تماما از خشت و گل است، اظهار کرد: مرمت‌های در حال انجام این بنا شامل نخاله برداری، استحکام بخشی دیوارها باخشت و دیوار چینی خشتی با مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال می‌باشد. 

این مقام مسئول در پایان با اشاره به این‌که به منظور حفظ آثار ملی و حمایت از مالکان، دارندگان و بهره برداران آثار تاریخی این بنا مرمت و بازسازی می‌شود، گفت: مرمت و بازسازی این بنا تا اواسط تیر ماه سال جاری به پایان برسد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار