به دنبال بارندگی‌های اخیر حدود دو میلیون مترمکعب آب در پشت سد كاسه‌رود ابركوه جمع‌آوری شده كه به علت عدم انتقال برای استفاده در بخش کشاورزی، در محیط در حال رهاشدن است و مسئولان اميدوار هستند از اين طريق بتوانند از تشدید فرو چاله‌ها در اين شهرستان جلوگیری كنند و مانع ایجاد ریزگردها شوند.
کد خبر: ۶۱۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 27 May 2018

به دنبال بارندگی‌های ابتداي سال جاري در شهرستان ابرکوه، حجم قابل‌توجهی آب در پشت بندهاي مناطق مختلف اين شهرستان از جمله بند بزرگ «كاسه‌رود» جمع‌ شده است.

البته آب جمع‌آوري شده در پشت بند كاسه رود بدون هيچ استفاده‌اي در طبيعت در حال رهاسازي است ولي با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و بحران شدید آب در منطقه که همه اقشار مختلف به‌ ویژه کشاورزان با آن درگیر هستند، این مسئله مطرح است که چرا این حجم عظیم آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

گنجایش 4200 میلیون مترمکعبي بند کاسه‌رود

«مرتضی سعیدی» ريیس اداره منابع طبیعی ابركوه در گفت‌وگو با ايسنا – منطقه يزد، در اين باره اظهار مي‌كند: بند کاسه‌رود ابتدا در سال 1390 با هدف حفاظت از جاده مواصلاتی و کنترل سیل برای جلوگیری از تخریب، تکمیل و به بهر برداری رسید.

وي ادامه مي‌دهد: در ابتدا شرکت فولاد سرمد از طریق لوله‌گذاری، آب‌های پشت این بند را برای مصرف در بخش صنعت منتقل می‌کرد که پس از مدتی این عملیات متوقف شد . 

سعیدی خاطرنشان مي‌كند: بند کاسه رود ابتدائاً ارتفاع زیادی نداشت ولي پس از مشاهده آبگیری‌های زیاد، ارتفاع آن تا پنج متر افزایش یافت به‌ طوری‌ که گنجایش آن به 4200 میلیون مترمکعب افزايش يافت.

به گفته وي، به دنبال بارندگی‌های اخیر حدود دو میلیون مترمکعب آب در اين بند جمع‌آوری شده كه به علت عدم انتقال برای استفاده در بخش کشاورزی، در محیط رها می‌شود . 

عدم استفاده به موقع از آب كاسه‌رود در بخش كشاورزي

ريیس اداره منابع طبیعی ابرکوه در اين باره اظهار مي‌كند: مدتی قبل تصمیم بر این شد که جهادکشاورزی با ایجاد خط لوله، آب‌های موجود در پشت سد را براي کشاورزی به روستاهای شرق شهرستان ابرکوه هدایت کند که این امر نیازمند انجام طرح‌های مطالعاتی بود ولي تاکنون از سوی دستگاه‌های مربوطه اقدامي صورت نگرفته است . 

وي تصریح مي‌كند: اگر آب موجود منتقل نشود باید آن را در محیط رها کرد تا چرخه طبیعی خود را طی کند و حداقل  به سفره‌های زیرزمینی تزریق شود.

سعيدي مي‌گويد: البته حدود 5 سال قبل نيز آب‌گیری خوبی در پشت این سد اتفاق افتاد که به علت شوری بالای آن، ماهيان آن ار بين رفتند و بلااستفاده ماندن اين آب و تبخیر شدید كه باعث افزايش شوری آن شده بود، موجب مرگ پرندگان مهاجر نيز شد . 

توقف طرح انتقال آب کاسه‌رود به روستاهاي شرق ابركوه

«مهدی غیب‌اللهی» ريیس جهادکشاورزی ابرکوه نيز در اين رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، عنوان مي‌كند: جهادکشاورزی جهت انتقال آب کاسه‌رود برای استفاده در بخش کشاورزی روستاهای شرق ابرکوه، اقدام به لوله‌گذاری 11 کیلومتر از این مسیر 13 کیلومتری کرده ولي در ادامه به علت انجام نشدن طرح‌های مطالعاتی و عدم تزریق اعتبارات کافی، این عملیات متوقف شده است . 

وي اضافه مي‌كند: عملیات لوله‌گذاری اين طرح از شش سال قبل آغاز شده و هم‌اكنون 80 درصد پیشرفت کار دارد.

رهاسازي آب كاسه‌رود براي تغذيه سفره‌هاي زيرزميني

«حسن تیموری» ريیس محیط‌زیست ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، بيان مي‌كند: در دوره‌های بارندگی روان‌آب‌های اطراف به منطقه پشت سد کاسه‌رود سرازیر مي‌شوند و امروزه عملاً اینجا به بستر تجمع رسوبات تبدیل ‌شده است.

وي در اين باره مي‌گويد: انباشته شدن رسوبات موجب شده کاسه رود حالت سیمانیزه پیدا کرده و از نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری شود.

تیموری با اشاره به مواجه بودن ابركوه با فرآیند فرو چاله‌ها، تاكيد مي‌كند: اگر این آب‌ها به زمین تزریق نشود و سفره‌ها را تغذیه نکند، روند ایجاد فرو چاله‌ها تشدید می‌شود لذا بهتر است با رهاسازي آن در محيط علاوه بر كمك به تغذیه سفره‌ها، از ایجاد فروچاله‌ها و ریزگردها نیز جلوگیری شود.

وی آب اين بند را مناسب بخش كشاورزي نيز نمي‌داند و در اين مورد خاطرنشان مي‌كند: با توجه به تخلیه تدریجی آب پشت سد کاسه‌رود، شوری زمین، گرمای محیطی و تبخیر شدید، غلظت املاح موجود در اين آب بالا مي‌رود و در نتیجه برای استفاده در بخش کشاورزی نیز زیاد مطلوب نیست . 

ريیس محیط‌زیست ابرکوه در پايان نيز متذكر مي‌شود: محوطه اطراف کاسه رود استراحت‌گاه مناسبی برای انواع پرندگان آبزی مهاجر است ولي تاکنون نيز هیچ گونه‌اي در منطقه به دليل استفاده از این آب تلف نشده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار