بعضی اختراعات به قدری با زندگی روزمره ما در هم می‌آمیزد که دیگر به فکرمان خطور نمی‌کند فردی پشت آن اختراع بوده است، انگار آن اختراع بخشی از خلقت بوده است!
کد خبر: ۶۱۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴ 24 June 2018

به گزارش «تابناک یزد»، مخترع www هم به همچین سرنوشتی دچار شده است. به قدری اختراعش حیاتی و مهم بوده که خودش را به حاشیه رانده است. در این مقاله می‌خواهیم با مخترع www آشنا شویم:

مخترع www

این فرد، تیم برنرز-لی، دانشمند علوم کامپیوتر و مخترع www است

سر تیموتی جان برنرز لی، مهندس و دانشمند علوم کامپیوتر، متولد ۸ ژوئن ۱۹۵۵ در لندن است. او به TimBL مشهور است. در خانواده ای شش نفره به دنیا آمد که با فنآوری بیگانه نبوده است. جالب است بدانید پدر و مادرش روی اولین کامپیوتر با کاربرد تجاری به نام Ferranti Mark 1 کار می‌کردند.

شهرت جهانی او به دلیل اختراع شبکه­ جهانی وب (شبکه جهان­گستر یا World Wide Web) است. او در  مارس ۱۹۸۹ طرحی در رابطه با سیستم مدیریت ارتباطات پیشنهاد داد که سرانجام در اواسط نوامبر همان سال موفق شد اولین ارتباط را بوسیله اینترنت بین یک کلاینت HTTP و یک سرور برقرار کند.

اعتراف جالب مخترع www
مخترع www

برنرز-لی در مصاحبه­‌ای در مجله­ تایمز در اکتبر ۲۰۰۹ اعتراف کرد که استفاده از اولین جفت اسلش (//) در نشانی‌های اینترنتی کاملاً غیر ضروری بود. او به خبرنگار تایمز گفت که به راحتی می­‌توانست آدرس­های وب را بدون این خطوط مورب طراحی کند: « آن زمان فکر می­‌کردم استفاده از آن­ها فکر خوبی باشد. »

کار در سازمان تحقیقات اتمی اروپا
برنرز-لی از ژوئن تا دسامبر ۱۹۸۰ را به عنوان پیمانکار مستقل در سازمان تحقیقات اتمی اروپا ( CERN ) مشغول به کار بود. در همین زمان، در ژنو پروژه­ای بر اساس ایده ابرمتن­ها ارائه داد تا پروسه اشتراک گذاری و بروزرسانی اطلاعات بین محققان را آسان­تر کند و برای آن یک سیستم اولیه به نام ENQUIRE را بوجود آورد.

بعد از ترک این سازمان در سال ۸۰ در شرکت نرم افزاری جان پول مشغول به کار شد و به مدت سه سال مدیر بخش فنی آنجا بود. پروژه‌­ای که او روی آن کار می­‌کرد، پردازش از راه دور بود که باعث شد در زمینه شبکه سازی رایانه­ ای تجربیاتی کسب کند. سرانجام در سال ۸۴ دوباره به سازمان تحقیقات اتمی بازگشت. در سال ۱۹۸۹ CERN بزرگترین مرکز اینترنت در اروپا بود و برنرز-لی فرصت پیدا کرد که به پروژه­ ابرمتن­های اینترنت بپیوندد.

اختراع از روی اجبار
«فقط باید تکه‌­های این پازل، یعنی ابر متن­ها، پروتکل کنترل انتقال و سیستم نام دامنه‌­ها را به هم وصل می­‌کردم تا شبکه­ جهانی وب بوجود آید. در حقیقت خلق این شبکه از روی ناچاری بود چون کار در مرکز تحقیقات بدون این شبکه بسیار سخت بود. بیشتر تکنولوژی­‌هایی که در ساخت وب استفاده­ شده، مثل ابرمتن­ها یا اینترنت، از قبل طراحی شده بودند و من فقط باید این اجزا را کنار هم قرار می­‌دادم. فکر کردن به این که همه سیستم های اسناد متنی دنیا بخشی از یک سیستم واحد باشند قدمی در راه عمومی سازی اطلاعات و مرحله­ جدیدی از تکنولوژی بود.»
 
اولین وبسایت تاریخ اینترنت آنلاین شد!

اولین وبسایت تاریخ اینترنت در ۶ اوت ۹۱ آنلاین شد. برنرز-لی و همکارش در مرکز تحقیقات اتمی اروپا وبسایت http://info.cern.ch را که فقط ۱۵۳ کلمه داشت، بوجود آوردند. در این صفحه، از شبکه جهانی وب به عنوان  «ابتکاری جدید و عظیم برای بازیابی اطلاعات ابررسانه ها­ که برای دسترسی جهانیان به دنیای بزرگ اسناد متنی طراحی شده» توصیف شده است که شامل ۲۵ لینک درمورد اطلاعاتی از این ابتکار عمل بود.

مخترع wwwاولین وبسایت تاریخ اینترنت
نوای آزادی شنیده می­‌شود

۳۰ آوریل ۹۳، CERN اعلام کرد که تکنولوژی شبکه جهانی وب به صورت رایگان در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. در این بیانیه اعلام شد که اجزای اصلی وب در اینترنت قرار خواهد گرفت تا هر فردی در دنیا بتواند از آن استفاده کند. آن اعلان تاریخی از این قرار بود:

«سازمان پژوهش­های هسته­‌ای اروپا از همه­ حقوق معنوی و کدهای این تکنولوژی چشم­‌پوشی می­‌کند و طی این بیانیه همگان می­‌توانند آن را استفاده، کپی یا اصلاح کنند و یا آن را تعمیم دهند.»

 
حقایق جالبوب و اینترنت با هم فرق می‌کنند

اکثر مردم تفاوتی بین وب و اینترنت قائل نیستند و این دو را یک چیز تصور می­‌کنند. اینترنت بسیار قبل­تر از وب بوجود آمده و شبکه­ جهانی وب بدون اینترنت وجود نخواهد داشت. در حقیقت اینترنت با اختراع مودم در سال ۱۹۵۸ بوجود آمد و زیربنای عظیمی است که میلیون­ها رایانه را در سراسر جهان به هم متصل می­‌کند. شبکه جهانی وب اما یک سیستم اسناد ابرمتنی پیوسته­ است که بوسیله­ اینترنت در دسترس عموم قرار می­‌گیرد.

میلیارد­ها انسان از وب استفاده می­‌کنند

 تخمین زده شده که ۲٫۴ میلیارد از جمعیت ۷٫۱ میلیاردی جهان از وب استفاده می­‌کنند که حدوداً ۳۷٫۷ درصد جمعیت جهان است. شش نفر از هر هفت نفر در جهان به اینترنت دسترسی دارند که یعنی ۷۰ درصد کاربران اینترنت در وب گشت و گذار می­‌کنند.

شهروندان آمریکایی بیشترین استفاده از وب را دارند

 ۷۸٫۶ درصد از کاربران آمریکا از وب استفاده می­‌کنند که بیشترین مقدار بین همه ملت هاست. همچنین استرالیا ( ۶۷٫۶ درصد)، اروپا ( ۶۳٫۲ درصد)، آمریکای جنوبی (۴۲٫۹ درصد) غرب آسیا ( ۴۰٫۲ درصد)، آسیا ( ۲۵٫۷ درصد) و آفریقا با ۱۵٫۶ درصد در رده های بعدی این لیست قرار می­‌گیرند. در کمال تعجب ۲۴ کشور در دنیا به وب دسترسی ندارند.

منبع:دفترشما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار