«احمد امانی» در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مدیریت استرس، با شناسایی منابع استرس‌زا در زندگی آغاز می‌شود، گفت: البته این کار به دلیل اینکه منابع واقعی استرس همیشه آشکار نیستند و نادیده گرفتن افکار، احساسات و رفتارهای استرس‌زا به‌راحتی رخ می‌دهد، چندان آسان نیست.

وی افزود: ممکن است نگرانی‌های دائمی فرد درباره ضرب‌العجل‌های تحصیلی باشد، اما نداند که در واقع این «اهمال کاری» است که باعث این نگرانی است نه خود تکالیف تحصیلی.

این روان‌درمانگر با بیان اینکه فهمیدن این موضوع ساده که «شما بر زندگی‌تان کنترل دارید»، پایه و اساس مهارت مدیریت استرس است، گفت: مدیریت استرس، بر پذیرش مسئولیت افکار، هیجانات و برنامه‌ها و هم‌چنین نحوهٔ حل‌وفصل مشکلات ناظر است.

وی با تاکید بر اینکه برای شناسایی منابع واقعی استرس باید عادات، نگرش‌ها و بهانه‌های خود را به‌دقت ارزیابی کرد، تصریح کرد: تا زمانی که فرد نقش خود را در ایجاد و تداوم استرس نپذیرد، کنترلی بر مدیریت استرسش نخواهد داشت.

امانی با اعلام اینکه از آنجایی‌که هر فرد در برابر استرس پاسخ‌های منحصربه‌فردی دارد، ادامه داد: هیچ شکل استانداردی برای مقابله با استرس وجود ندارد و هیچ روش مشخصی برای همه و در همهٔ موقعیت‌ها جواب نمی‌دهد، بنابراین فرد باید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی را تجربه کند و سپس بر آن راهکارهایی تمرکز کند که باعث آرامش وی و کنترل بیشتر بر استرسش می‌شود.

تحرک داشته باشید

این روان‌درمانگر نخستین استراتژی مدیریت استرس را «تحرک» دانست و گفت: تحرک بدنی نقش کلیدی در کاهش اثرات استرس و پیشگیری از آن دارد.

وی با بیان اینکه هر نوع فعالیت بدنی می‌تواند در از بین بردن استرس و تسکین خشم، تنش و خستگی موثر باشد، افزود: ورزش باعث آزاد سازی اندروفین و درنتیجه بالا رفتن خلق فرد می‌شود و درنتیجه فرد احساس بهتری پیدا خواهد کرد.

امانی با اشاره به اینکه ورزش باعث حواس‌پرتی فرد از نگرانی‌های روزمره می‌شود، اظهار کرد: صرف زمانی در روز برای ورزش کردن، منجر به تحقق این امر می‌شود.

ضرورت اجتناب از استرس غیرضروری

این روان‌درمانگر با ذکر اینکه تمامی استرس‌ها قابل اجتناب نیستند، اعلام کرد: اجتناب از استرس‌هایی که نیازمند مواجهه هستند، راهکار سالمی نیست.

وی افزود: به همین خاطر فرد باید مهارت نه گفتن را بیاموزد، کنترل محیط خود را به دست بگیرد، از افرادی که در وی استرس ایجاد می‌کنند کناره‌گیری کرده و با اجتناب از موضوعات داغ و تعجب‌برانگیز، کارهای خود را اولویت‌بندی کند.

موقعیت را تغییر دهید

وی دیگر استراتژی مدیریت استرس را «پذیرش موقعیت» دانست و تصریح کرد: بعضی از منابع استرس‌زا غیرقابل‌اجتناب است و شما نمی‌توانید استرس ناشی از مرگ یک عزیز، بیماری جدید یا بحران اقتصادی ملی را تغییر دهید یا از آن جلوگیری کنید، در چنین مواردی بهترین راه مقابله با استرس، پذیرش موقعیت است به همان‌گونه‌ای که هست.

امانی با تاکید بر اینکه زمانی که نمی‌توان از یک موقعیت استرس‌زا اجتناب کرد، باید سعی کرد آن را تغییر داد، گفت: اگر منشا استرس پیدا شود، به‌راحتی می‌توان در آینده سعی کرد که دیگر چنین موقعیتی تکرار نشود.

وی بابیان اینکه در شرایطی که کسی یا چیزی فرد را آزار می‌دهد، شخص باید نگرانی خود را به شیوه‌ای روشن و محترمانه بیان کند، افزود: باید به‌جای سرکوب احساسات، آن را ابراز کرد و با ایجاد سازش و مصالحه، جرات‌مندی خود را افزایش داد تا از این طریق شدت استرس خود را کاهش داد.

زاویه دیدتان را عوض کنید

این روان‌درمانگر با اشاره به اینکه «تغییر نگرش» دیگر راهکار کاهش استرس است، گفت: اگر قادر به تغییر موقعیت استرس‌زا نبودیم باید نگرش خود را تغییر داده تا به‌گونه‌ای جدید مشکلات را دید و با تمرکز بر جنبه‌های مثبت، استانداردها را تنظیم کرده و با دوری از افکارِ خودآسیب‌رسان ازجمله استفاده از کلماتی مانند «همیشه»، «هرگز» و «باید» آرامش را به خود بازگرداند.

امانی با ذکر اینکه پذیرش، ممکن است سخت باشد، ادامه داد: سعی نکنید چیزهای غیرقابل‌کنترل را کنترل کنید و به‌جای آن به جنبه‌های مثبت موضوع فکر کنید و احساساتتان را با دیگران در میان بگذارید و از همه مهم‌تر بخشیدن را یاد بگیرید.

استراحت و سبک زندگی سالم را در برنامه‌های خود جای دهید

این روان‌درمانگر در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه فراتر از اتخاذ رویکردی مسئولانه و مثبت نسبت به استرس‌ها، می‌توان با تربیت و پرورش خود، از میزان استرس در زندگی کاست، اظهار کرد: اگر به‌طور منظم وقت‌هایی برای تفریح و استراحت اختصاص داده شود، بهتر می‌توان وقایع استرس‌زا را رفع‌ورجوع کرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ورزش منظم، مواردی هم‌چون رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف کافئین، شکر، مواد مخدر و سیگار در کنار خواب کافی می‌تواند مقاومت فرد را در برابر استرس بالا ببرد.